Möt finalisterna i Årets Butik

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Imorgon går Dagligvarugalan av stapeln och de här tre butikerna kan bli årets butik.

Det drar ihop sig mot finaldags i Dagligvarugalan. En av de viktigaste kategorierna i tävlingen är Årets butik.

Läs också: Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Vinnaren ska vara en framgångsrik och lönsam dagligvarubutik som genom nytänkande och affärskänsla skapat mervärden för såväl kunderna som butiken. Fri Köpenskap har pratat med representanter för de tre butiker som tagit sig till finalplats.

Coop Forum Östersund

Motivering: En norrländsk pärla som med sina lokala samarbeten låter småskaliga mathantverkare ta plats i butiken och tar ordet förnyelse och närodlat på stort allvar. En butik som drar kunder från när och fjärran.

Tomas Lundberg, stormarknadschef
– Det är väldigt roligt att vi är i final och det stärker oss alla som jobbar i butiken men vi måste fortfarande tänka långsiktigt och följa de planer vi har. Det är första gången vi är nominerade. Bara att bli nominerad och att hamna på finalplats ökar inte lönsamheten. Men man kan säga att medverkan i Dagligvarugalan ger oss ännu mer tändvätska att fortsätta vårt arbete, säger Tomas Lundberg.

– Redan nu vet vi att vad som än händer den 21 september så är vi en av de tre bästa i landet och det i en mycket prestigefylld klass som Årets butik är. Man måste ta alla chanser att fira så vi berättade om finalplatsen på facebook och bjöd in våra kunder på tårta en dag och varmkorv en annan dag förra veckan. Vi har jättemånga duktiga medarbetare och det är de som har gjort finalplatsen möjlig. Butikens avdelningar, allt från färskvaror till kassalinjerna och non food befinner sig i levande processer som förändras hela tiden. En bra butik är ett spännande koncept där inget någonsin blir helt klart.

– Till galan i Stockholms stadshus tar jag med mig ledningsgruppen, det vill säga säljcheferna för färskvaror, kolonial, non food och kundtjänst/kassa. Och det jag tänker mycket på nu är hur vi ska fira sedan med alla medarbetarna, oavsett om vi tar hem vinsten eller kommer trea, säger Tomas Lundberg.

Ica Kvantum Liljeholmen Stockholm
Motivering: Med ambitionen att vara först och bäst fokuserar Ica Liljeholmen på hållbarhet och gränslös matglädje. Att låta medarbetarnas passion synas i både sortiment och inredning inspirerar och lockar alla kundkategorier till att ta ett extra varv i butiken.

Tobias Nilsson, butikschef
– Det är jätteroligt roligt med nomineringen. Vi har blivit uppmärksammade för att vi satsar hårt på hållbarhet och på att minska matsvinnet. I linje med det erbjuder vi ett rikt utbud av vegetariskt och veganskt men det ska också vara mat som är så naturlig som möjligt utan tillsatser och vi letar hela tiden efter lokala producenter med rätt känsla. I butiken finns en egen juicebar, en fräsch och uppskattad lunchbuffé, färsk fisk, provsmakningar av goda ostar och en bistro med försäljning av vin och öl, säger Tobias Nilsson.

– Vi ligger i ett område med en kundkrets som är mottaglig för trender och nyheter och vi får mycket positiv respons på vår marknadsföring. Mycket kommunicerar vi via sociala kanaler och butiksunika mejlutskick vilket fungerar bättre än traditionella annonsblad, säger han.

Läs också: Hög tid att nominera

– Oavsett vinst eller inte så är nomineringen till Dagligvarugalan en trevlig bekräftelse från branschen. Bekräftelsen är viktig för att personalen ska känna sig stolta. Det är ju medarbetarna som sliter måndag till söndag för att hålla hög nivå i butiken.Vi tar finalplatsen som en kick att utvecklas ännu mer och få lönsamhet för att år efter år kunna investera.

– Självklart tar vi chansen att vara med ganska många från butiken på festen i Stadshuset, säger Tobias Nilsson.

Matvärlden Veddesta
Motivering: Färgstarkt och doftande med mångfald som ledord har Matvärlden i Veddesta utvecklat ett eget uttryck som inte följer gängse normer. Med sitt spännande sortiment från alla världens hörn har man hittat sin nisch som en marknad för det nya Sverige.

Muhittin Tayli, köpman
– Det är jätteroligt att vara nominerade. Det är klart att det är stort men vi får se hur det går och vi har många duktiga konkurrenter, säger Muhittin Tayli.
I butiken i Veddesta som öppnade för två år sedan märks det internationella konceptet tydligt. Här finns en hel avdelning med torkad frukt i lösvikt, eget bageri med bakverk från mellanöstern men också klassiskt svenskt bröd som lingongrova.

– Vi har allt som finns i andra välsorterade butiker i motsvarande storlek och dessutom kanske Europas största sortiment av mat från hela världen. Om man startar en sådan här butik får man räkna med att det tar ett tag att få volymer. Det handlar inte om mirakel utan en långsiktig plan och vi tänker ta konceptet vidare, utveckla det och öppna fler butiker, säger Muhittin Tayli.

– Vi öppnade i oktober 2015 så snart är vi inne på andra året och nu vänder siffrorna från röda till svarta. Våra manuella diskar är vi stolta över och inte minst restaurangen med ett brett utbud. Vi vill att en matkultur utan gränser ska bidra till att kunderna upptäcker nya smaker och möjligheter.

– Jag räknar med att ha med mig sju-åtta personer till Dagligvarugalan och få möjlighet att träffas i lite festliga former.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Trögt för Bergendahls

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Nyhetsbrev

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Arkiv

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Axfood vill fimpa engångsgrillarna

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Sänd till en kollega

0.176