Var nyfiken på andra

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Läs senaste ledaren från chefredaktör Maya Saksi.

I Sverige är vi öppna för andra matkulturer, se bara på det rika utbud av mat från hela världen som erbjuds på olika restauranger liksom alla ”cross-over” kök.  Ibland tänker jag att branscher är väldigt dåliga på att se ”över gränserna” och låta sig inspireras av andra branscher och deras metoder för att locka till sig kunder.

Visserligen är kombinationen mat-mode-musik en välkänd koppling, men tänk tanken ett steg till och tänk affärsmodeller. Går det att streama mat?  Kan dagligvarubranschen lära sig något från gruvnäringen? Kan butiken sälja produkter som en arkitekt säljer tjänster? Vi kan ta ett större språng och korsbefrukta matbutiken med kulturen. Vilka utmaningar och likheter finns det mellan ett balettkompani och att driva en butik? Fler än du anar, tänker jag mig. Båda handlar ju om lagarbete.

Att vara nyfiken och se sin egen bransch genom någon annans ögon och inte fastna i uttrycket ” i vår bransch…” tror jag är det bästa receptet för att inte stelna i sin egen utveckling. De senaste årens ”disruptive innovation” handlar i de flesta fall om att ha tillämpat en bransch affärsmetod på en annan bransch. Musikbranschens streaming Über och Izettle är tre exempel på det.

Dagligvarubranschen står inför förändring, men skillnaden är att trycket kommer utifrån, det är e-handeln som har tagit steget in i branschen, inte branschen som förändrat sig själv.

Jag läste nyligen en lista på de 25 mest disruptiva varumärkena i världen 2015. Ingen var svensk.  Men mat och dryck fanns med, i form av Eataly samt Red Bull och Coke. Men inte en dagligvarukedja.

Frågan är vilken kedja blir först, eller är det en aktör som inte är en traditionell daglivarukedja som utmanar. Många tänker förstås på Amazon, men jag tänker att det finns flera oanade möjligheter än så.
Men det kanske är så, att förändring måste komma utifrån?

Mer om: Ledare


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Nyhetsbrev

Arkiv

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.206