Var nyfiken på andra

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Läs senaste ledaren från chefredaktör Maya Saksi.

I Sverige är vi öppna för andra matkulturer, se bara på det rika utbud av mat från hela världen som erbjuds på olika restauranger liksom alla ”cross-over” kök.  Ibland tänker jag att branscher är väldigt dåliga på att se ”över gränserna” och låta sig inspireras av andra branscher och deras metoder för att locka till sig kunder.

Visserligen är kombinationen mat-mode-musik en välkänd koppling, men tänk tanken ett steg till och tänk affärsmodeller. Går det att streama mat?  Kan dagligvarubranschen lära sig något från gruvnäringen? Kan butiken sälja produkter som en arkitekt säljer tjänster? Vi kan ta ett större språng och korsbefrukta matbutiken med kulturen. Vilka utmaningar och likheter finns det mellan ett balettkompani och att driva en butik? Fler än du anar, tänker jag mig. Båda handlar ju om lagarbete.

Att vara nyfiken och se sin egen bransch genom någon annans ögon och inte fastna i uttrycket ” i vår bransch…” tror jag är det bästa receptet för att inte stelna i sin egen utveckling. De senaste årens ”disruptive innovation” handlar i de flesta fall om att ha tillämpat en bransch affärsmetod på en annan bransch. Musikbranschens streaming Über och Izettle är tre exempel på det.

Dagligvarubranschen står inför förändring, men skillnaden är att trycket kommer utifrån, det är e-handeln som har tagit steget in i branschen, inte branschen som förändrat sig själv.

Jag läste nyligen en lista på de 25 mest disruptiva varumärkena i världen 2015. Ingen var svensk.  Men mat och dryck fanns med, i form av Eataly samt Red Bull och Coke. Men inte en dagligvarukedja.

Frågan är vilken kedja blir först, eller är det en aktör som inte är en traditionell daglivarukedja som utmanar. Många tänker förstås på Amazon, men jag tänker att det finns flera oanade möjligheter än så.
Men det kanske är så, att förändring måste komma utifrån?

Mer om: Ledare


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.267