Var nyfiken på andra

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Läs senaste ledaren från chefredaktör Maya Saksi.

I Sverige är vi öppna för andra matkulturer, se bara på det rika utbud av mat från hela världen som erbjuds på olika restauranger liksom alla ”cross-over” kök.  Ibland tänker jag att branscher är väldigt dåliga på att se ”över gränserna” och låta sig inspireras av andra branscher och deras metoder för att locka till sig kunder.

Visserligen är kombinationen mat-mode-musik en välkänd koppling, men tänk tanken ett steg till och tänk affärsmodeller. Går det att streama mat?  Kan dagligvarubranschen lära sig något från gruvnäringen? Kan butiken sälja produkter som en arkitekt säljer tjänster? Vi kan ta ett större språng och korsbefrukta matbutiken med kulturen. Vilka utmaningar och likheter finns det mellan ett balettkompani och att driva en butik? Fler än du anar, tänker jag mig. Båda handlar ju om lagarbete.

Att vara nyfiken och se sin egen bransch genom någon annans ögon och inte fastna i uttrycket ” i vår bransch…” tror jag är det bästa receptet för att inte stelna i sin egen utveckling. De senaste årens ”disruptive innovation” handlar i de flesta fall om att ha tillämpat en bransch affärsmetod på en annan bransch. Musikbranschens streaming Über och Izettle är tre exempel på det.

Dagligvarubranschen står inför förändring, men skillnaden är att trycket kommer utifrån, det är e-handeln som har tagit steget in i branschen, inte branschen som förändrat sig själv.

Jag läste nyligen en lista på de 25 mest disruptiva varumärkena i världen 2015. Ingen var svensk.  Men mat och dryck fanns med, i form av Eataly samt Red Bull och Coke. Men inte en dagligvarukedja.

Frågan är vilken kedja blir först, eller är det en aktör som inte är en traditionell daglivarukedja som utmanar. Många tänker förstås på Amazon, men jag tänker att det finns flera oanade möjligheter än så.
Men det kanske är så, att förändring måste komma utifrån?

Mer om: Ledare


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.153