En sockerbagare här bor i staden

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När Jörgen Bergqvist klev in som vd 2015 på Delicato var uppdraget tydligt: att förändra och utveckla företaget.

Efter grundlig research, där över 2500 kunder hördes, landade resultatet i att svenskarna älskar sin fika. Och det får gärna vara en liten godbit till fikat. Med en fikamarknad värd runt 4,2 miljarder kronor och ett vikande resultat, var det oerhört viktigt att ta plats på marknaden genom att modernisera verksamheten.


– Vi skiftade fokus från produktion till konsument. Vi arbetar mer konsumentinriktat, har mer kunddialoger och har framtidssäkrat verksamheten genom att öka lönsamheten, säger Jörgen Bergqvist.


I det omfattande arbetet ingick att effektivisera och automatisera produktionen, bland annat köptes en specialdesignad robot in för att packa Delicatobollarna. Även distributionssamarbetet med Fazer avslutades och företaget använder sig nu av dagligvaruhandelns centrallager.

Ett viktigt fokus är arbetet med hållbarhet som har utökats till fler delar inom verksamheten, som råvarorna. Bland annat har kakaon kvalitetssäkrats genom Fairtrade.


Man ägnade även mycket tid åt att ta fram en ny värdegrund och mission och förnya varumärkesplattformen som kan sammanfattas som gott och kul.

– Humor är en viktig del av vår identitet. Vi ska vara Sveriges mest lustfyllda varumärke inom livsmedel då vi är ett njutningsföretag, säger Jörgen Bergqvist och fortsätter: vi vill bygga en tonalitet på självdistans. Vi skojar om oss själva och omvärlden, som Trumps covfefe och alternativa fakta.

Humorn slår också igenom i förpackningar och till viss del i produktutvecklingen. Delicatoasken som är en pastisch på en känd chokladtillverkares ask pryds med texten ”tradition sedan nu och innehåller dels klassiker som Delicatobollen och Dammsugaren i mindre versioner än originalet, dels nya konditoribitar.


– Vi har också lanserat proteinbars och sockerfria produkter.

Runt 40 procent säljs via dagligvaruhandeln, resten via foodservice, de fyra egna butikerna och export, främst i Norden. Som familjeföretag är man litet jämfört med internationella aktörer men en jätte jämfört med lokala bagerier och konditorier. Ett famljebeslut är att behålla tillverkningen i Sverige, även om det ger dyrare produkter.

– Vi har en dialog med dagligvaruhandeln om värde. Det finns ett stort värde i svensktproducerat men prisbilden i handeln är utmaning. Vi tjänar betydligt bättre inom foodservice.

Men någon emv för att öka tillväxten blir det inte, i alla fall inte under Delicatos flagg. Däremot tillverkar systerföretaget Mobergs både maräng och torra kakor som emv-företag.

Delicato har tagit ställning för att inte tillverka emv-produkter. Vi tror på vårt varumärke.
Under 2018 firar företaget 70 år och fokus är på tillväxt.

Utöver Sverige som är en prioriterad marknad säljer vi i hela Norden med Norge som största marknad. Vi vill gärna vidareutveckla vår export och eftersom vi kan frysa våra produkter blir de exporterbara i hela världen.

      Delicato

  • Ägare: Delicato är ett svenskt familjeföretag som startade 1948  av Einar Belvén. Företaget utvecklar och säljer konditoriprodukter.
  • Omsättning, (prognos): är 255 miljoner kronor 2017
  • Antal anställda: 170
  • Marknad: Norden är huvudmarknad.
  • Försäljningen fördelar sig enligt följande: 10 procent i egna butiker, 40 procent i foodservice, 40 procent dagligvaruhandel, 10 procent export.
Mer om: Delicato


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.177