En sockerbagare här bor i staden

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När Jörgen Bergqvist klev in som vd 2015 på Delicato var uppdraget tydligt: att förändra och utveckla företaget.

Efter grundlig research, där över 2500 kunder hördes, landade resultatet i att svenskarna älskar sin fika. Och det får gärna vara en liten godbit till fikat. Med en fikamarknad värd runt 4,2 miljarder kronor och ett vikande resultat, var det oerhört viktigt att ta plats på marknaden genom att modernisera verksamheten.


– Vi skiftade fokus från produktion till konsument. Vi arbetar mer konsumentinriktat, har mer kunddialoger och har framtidssäkrat verksamheten genom att öka lönsamheten, säger Jörgen Bergqvist.


I det omfattande arbetet ingick att effektivisera och automatisera produktionen, bland annat köptes en specialdesignad robot in för att packa Delicatobollarna. Även distributionssamarbetet med Fazer avslutades och företaget använder sig nu av dagligvaruhandelns centrallager.

Ett viktigt fokus är arbetet med hållbarhet som har utökats till fler delar inom verksamheten, som råvarorna. Bland annat har kakaon kvalitetssäkrats genom Fairtrade.


Man ägnade även mycket tid åt att ta fram en ny värdegrund och mission och förnya varumärkesplattformen som kan sammanfattas som gott och kul.

– Humor är en viktig del av vår identitet. Vi ska vara Sveriges mest lustfyllda varumärke inom livsmedel då vi är ett njutningsföretag, säger Jörgen Bergqvist och fortsätter: vi vill bygga en tonalitet på självdistans. Vi skojar om oss själva och omvärlden, som Trumps covfefe och alternativa fakta.

Humorn slår också igenom i förpackningar och till viss del i produktutvecklingen. Delicatoasken som är en pastisch på en känd chokladtillverkares ask pryds med texten ”tradition sedan nu och innehåller dels klassiker som Delicatobollen och Dammsugaren i mindre versioner än originalet, dels nya konditoribitar.


– Vi har också lanserat proteinbars och sockerfria produkter.

Runt 40 procent säljs via dagligvaruhandeln, resten via foodservice, de fyra egna butikerna och export, främst i Norden. Som familjeföretag är man litet jämfört med internationella aktörer men en jätte jämfört med lokala bagerier och konditorier. Ett famljebeslut är att behålla tillverkningen i Sverige, även om det ger dyrare produkter.

– Vi har en dialog med dagligvaruhandeln om värde. Det finns ett stort värde i svensktproducerat men prisbilden i handeln är utmaning. Vi tjänar betydligt bättre inom foodservice.

Men någon emv för att öka tillväxten blir det inte, i alla fall inte under Delicatos flagg. Däremot tillverkar systerföretaget Mobergs både maräng och torra kakor som emv-företag.

Delicato har tagit ställning för att inte tillverka emv-produkter. Vi tror på vårt varumärke.
Under 2018 firar företaget 70 år och fokus är på tillväxt.

Utöver Sverige som är en prioriterad marknad säljer vi i hela Norden med Norge som största marknad. Vi vill gärna vidareutveckla vår export och eftersom vi kan frysa våra produkter blir de exporterbara i hela världen.

      Delicato

  • Ägare: Delicato är ett svenskt familjeföretag som startade 1948  av Einar Belvén. Företaget utvecklar och säljer konditoriprodukter.
  • Omsättning, (prognos): är 255 miljoner kronor 2017
  • Antal anställda: 170
  • Marknad: Norden är huvudmarknad.
  • Försäljningen fördelar sig enligt följande: 10 procent i egna butiker, 40 procent i foodservice, 40 procent dagligvaruhandel, 10 procent export.
Mer om: Delicato


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.188