23948sdkhjf

En sockerbagare här bor i staden

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När Jörgen Bergqvist klev in som vd 2015 på Delicato var uppdraget tydligt: att förändra och utveckla företaget.

Efter grundlig research, där över 2500 kunder hördes, landade resultatet i att svenskarna älskar sin fika. Och det får gärna vara en liten godbit till fikat. Med en fikamarknad värd runt 4,2 miljarder kronor och ett vikande resultat, var det oerhört viktigt att ta plats på marknaden genom att modernisera verksamheten.


– Vi skiftade fokus från produktion till konsument. Vi arbetar mer konsumentinriktat, har mer kunddialoger och har framtidssäkrat verksamheten genom att öka lönsamheten, säger Jörgen Bergqvist.


I det omfattande arbetet ingick att effektivisera och automatisera produktionen, bland annat köptes en specialdesignad robot in för att packa Delicatobollarna. Även distributionssamarbetet med Fazer avslutades och företaget använder sig nu av dagligvaruhandelns centrallager.

Ett viktigt fokus är arbetet med hållbarhet som har utökats till fler delar inom verksamheten, som råvarorna. Bland annat har kakaon kvalitetssäkrats genom Fairtrade.


Man ägnade även mycket tid åt att ta fram en ny värdegrund och mission och förnya varumärkesplattformen som kan sammanfattas som gott och kul.

– Humor är en viktig del av vår identitet. Vi ska vara Sveriges mest lustfyllda varumärke inom livsmedel då vi är ett njutningsföretag, säger Jörgen Bergqvist och fortsätter: vi vill bygga en tonalitet på självdistans. Vi skojar om oss själva och omvärlden, som Trumps covfefe och alternativa fakta.

Humorn slår också igenom i förpackningar och till viss del i produktutvecklingen. Delicatoasken som är en pastisch på en känd chokladtillverkares ask pryds med texten ”tradition sedan nu och innehåller dels klassiker som Delicatobollen och Dammsugaren i mindre versioner än originalet, dels nya konditoribitar.


– Vi har också lanserat proteinbars och sockerfria produkter.

Runt 40 procent säljs via dagligvaruhandeln, resten via foodservice, de fyra egna butikerna och export, främst i Norden. Som familjeföretag är man litet jämfört med internationella aktörer men en jätte jämfört med lokala bagerier och konditorier. Ett famljebeslut är att behålla tillverkningen i Sverige, även om det ger dyrare produkter.

– Vi har en dialog med dagligvaruhandeln om värde. Det finns ett stort värde i svensktproducerat men prisbilden i handeln är utmaning. Vi tjänar betydligt bättre inom foodservice.

Men någon emv för att öka tillväxten blir det inte, i alla fall inte under Delicatos flagg. Däremot tillverkar systerföretaget Mobergs både maräng och torra kakor som emv-företag.

Delicato har tagit ställning för att inte tillverka emv-produkter. Vi tror på vårt varumärke.
Under 2018 firar företaget 70 år och fokus är på tillväxt.

Utöver Sverige som är en prioriterad marknad säljer vi i hela Norden med Norge som största marknad. Vi vill gärna vidareutveckla vår export och eftersom vi kan frysa våra produkter blir de exporterbara i hela världen.

      Delicato

  • Ägare: Delicato är ett svenskt familjeföretag som startade 1948  av Einar Belvén. Företaget utvecklar och säljer konditoriprodukter.
  • Omsättning, (prognos): är 255 miljoner kronor 2017
  • Antal anställda: 170
  • Marknad: Norden är huvudmarknad.
  • Försäljningen fördelar sig enligt följande: 10 procent i egna butiker, 40 procent i foodservice, 40 procent dagligvaruhandel, 10 procent export.
Mer om: Delicato


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på fina gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Nyhetsbrev

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Liten del matsvinn går till behövande

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

1

Ica erbjuder både el och städ

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Sänd till en kollega

0.14