23948sdkhjf

Handeln håller ställningen i digitaliseringsracet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen, men dagligvaruhandeln är en av de branscher som klarar sig bäst.

Managementkonsultbolaget Bearingpoint har för tredje året i rad undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten ”Digital leaders in Sweden 2018” har de tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen, men det är i huvudsak en mörk bild av de svenska företagens digitaliseringssträvanden som målas upp.

– Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Hemköp utmärkte sig också genom att klättra från plats 83 till 50.

Förutom de ledande telekombranscherna, där B2B i år går om B2C, ligger detaljhandeln kvar på en hedrande tredjeplats. Dagligvaruhandeln förbättrade sin placering från åttonde till femte plats, och går därmed om mediabranschen som tappar i digitaliseringsracet. Även livsmedelsindustring tappar något.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Strålande satsning i Falkenberg

Nyhetsbrev

Malmö får ny Coop

Arkiv

Terassläge i Haninge

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Atria åtalas efter dödsfall

Bergendahls minskade svinnet 2018

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Sänd till en kollega

0.111