23948sdkhjf

Handeln håller ställningen i digitaliseringsracet

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen, men dagligvaruhandeln är en av de branscher som klarar sig bäst.

Managementkonsultbolaget Bearingpoint har för tredje året i rad undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten ”Digital leaders in Sweden 2018” har de tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen, men det är i huvudsak en mörk bild av de svenska företagens digitaliseringssträvanden som målas upp.

– Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Hemköp utmärkte sig också genom att klättra från plats 83 till 50.

Förutom de ledande telekombranscherna, där B2B i år går om B2C, ligger detaljhandeln kvar på en hedrande tredjeplats. Dagligvaruhandeln förbättrade sin placering från åttonde till femte plats, och går därmed om mediabranschen som tappar i digitaliseringsracet. Även livsmedelsindustring tappar något.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078