Handeln håller ställningen i digitaliseringsracet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen, men dagligvaruhandeln är en av de branscher som klarar sig bäst.

Managementkonsultbolaget Bearingpoint har för tredje året i rad undersökt hur mogna de största svenska och nordiska företagen är inom sin digitala kundinteraktion. I rapporten ”Digital leaders in Sweden 2018” har de tittat på hur 80 svenska, 70 norska och 53 finska storföretag presterar inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Dagligvaruhandeln och energi är de branscher som ökar flest placeringar i branschrankingen, men det är i huvudsak en mörk bild av de svenska företagens digitaliseringssträvanden som målas upp.

– Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.

Största förbättringen i företagsrankingen sedan förra årets mätning stod Aller media för. Bolaget gick från plats 66 till nummer 29 i Sverige. Hemköp utmärkte sig också genom att klättra från plats 83 till 50.

Förutom de ledande telekombranscherna, där B2B i år går om B2C, ligger detaljhandeln kvar på en hedrande tredjeplats. Dagligvaruhandeln förbättrade sin placering från åttonde till femte plats, och går därmed om mediabranschen som tappar i digitaliseringsracet. Även livsmedelsindustring tappar något.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Dags att anmäla alla brott

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.158