23948sdkhjf

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Livsmedelskedjorna i USA rustar nu digitalt för att ge Amazon en match om kunderna. Men en ny undersökning tyder på att Lidls intåg skrämmer branschen mer än nätjätten.

Enligt rapporten, gjord för branschtidningarna Progressive Grocer och RIS News, investerar de amerikanska dagligvarukedjorna tungt i ny teknik. Planerna för den närmaste framtiden omfattar allt från satsningar på avancerad maskininlärning till analysverktyg för digital övervakning av personal.

Läs också: Lidl växlar upp med ny butik

Men ”bara” 25 procent av livsmedelskedjornas företrädare, som deltagit i undersökningen, anger att Amazon är ”utmaning” och skäl till att satsa digitalt. Konkurrensen från utländska aktörer, som Lidl och Aldi, nämns av en dubbelt så stor andel.

Rapporten visar också att 74 procent av matkedjorna i USA redan har fungerande digitala lösningar där nätkunder kan hämta varor i butik eller på andra platser.

62 procent svarar att de sköter hemleveranser till nätkunder i egen regi och 56 procent har byggt centraliserade lösningar för orderhantering och plock. 10 procent har valt att satsa på egna dark stores medan 26 procent använder tredjepartslösningar, exempelvis Instacart.

Progressive Grocer rapporterar att livsmedelskedjorna har goda skäl att inte investera i ny teknik ”för teknikens egen skull”. Men hela 34 procent planerar att inom ett år ha lagt pengar på avancerade system för maskinlärning och artificiell intelligens (AI), områden där Amazon hör till de ledande i världen.

Läs också: Snart premiär för Lidl Zero – en energicirkulär butik

Åtta procent av kedjorna uppger att de redan har sådan teknik och att den inte behöver uppgraderas. 26 procent anger att de använder AI och maskinlärning men planerar att utveckla systemen inom tolv månader.

Kedjorna har även omfattande planer på digital övervakning av anställdas arbete och engagemang. Motivet är enligt Progressive Grocer att säkerställa att kunderna får en bra upplevelse i butiken, vilket ökar försäljning, lojalitet och återbesök

Läs också: Expert i USA varnar handeln för ”tsunami”

Mer om: Amazon | Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185