Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Livsmedelskedjorna i USA rustar nu digitalt för att ge Amazon en match om kunderna. Men en ny undersökning tyder på att Lidls intåg skrämmer branschen mer än nätjätten.

Enligt rapporten, gjord för branschtidningarna Progressive Grocer och RIS News, investerar de amerikanska dagligvarukedjorna tungt i ny teknik. Planerna för den närmaste framtiden omfattar allt från satsningar på avancerad maskininlärning till analysverktyg för digital övervakning av personal.

Men ”bara” 25 procent av livsmedelskedjornas företrädare, som deltagit i undersökningen, anger att Amazon är ”utmaning” och skäl till att satsa digitalt. Konkurrensen från utländska aktörer, som Lidl och Aldi, nämns av en dubbelt så stor andel.

Rapporten visar också att 74 procent av matkedjorna i USA redan har fungerande digitala lösningar där nätkunder kan hämta varor i butik eller på andra platser.

62 procent svarar att de sköter hemleveranser till nätkunder i egen regi och 56 procent har byggt centraliserade lösningar för orderhantering och plock. 10 procent har valt att satsa på egna dark stores medan 26 procent använder tredjepartslösningar, exempelvis Instacart.

Läs också: Lidls reklam inför rätta

Progressive Grocer rapporterar att livsmedelskedjorna har goda skäl att inte investera i ny teknik ”för teknikens egen skull”. Men hela 34 procent planerar att inom ett år ha lagt pengar på avancerade system för maskinlärning och artificiell intelligens (AI), områden där Amazon hör till de ledande i världen.

Åtta procent av kedjorna uppger att de redan har sådan teknik och att den inte behöver uppgraderas. 26 procent anger att de använder AI och maskinlärning men planerar att utveckla systemen inom tolv månader.

Läs också: Lidl öppnar ny butik i Mora

Kedjorna har även omfattande planer på digital övervakning av anställdas arbete och engagemang. Motivet är enligt Progressive Grocer att säkerställa att kunderna får en bra upplevelse i butiken, vilket ökar försäljning, lojalitet och återbesök

Läs också: Expert i USA varnar handeln för ”tsunami”

Mer om: Amazon | Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Bra start för Oumph-pizzan

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.224