Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Livsmedelskedjorna i USA rustar nu digitalt för att ge Amazon en match om kunderna. Men en ny undersökning tyder på att Lidls intåg skrämmer branschen mer än nätjätten.

Enligt rapporten, gjord för branschtidningarna Progressive Grocer och RIS News, investerar de amerikanska dagligvarukedjorna tungt i ny teknik. Planerna för den närmaste framtiden omfattar allt från satsningar på avancerad maskininlärning till analysverktyg för digital övervakning av personal.

Läs också: Engångsgrillar säljs trots stopp

Men ”bara” 25 procent av livsmedelskedjornas företrädare, som deltagit i undersökningen, anger att Amazon är ”utmaning” och skäl till att satsa digitalt. Konkurrensen från utländska aktörer, som Lidl och Aldi, nämns av en dubbelt så stor andel.

Rapporten visar också att 74 procent av matkedjorna i USA redan har fungerande digitala lösningar där nätkunder kan hämta varor i butik eller på andra platser.

62 procent svarar att de sköter hemleveranser till nätkunder i egen regi och 56 procent har byggt centraliserade lösningar för orderhantering och plock. 10 procent har valt att satsa på egna dark stores medan 26 procent använder tredjepartslösningar, exempelvis Instacart.

Progressive Grocer rapporterar att livsmedelskedjorna har goda skäl att inte investera i ny teknik ”för teknikens egen skull”. Men hela 34 procent planerar att inom ett år ha lagt pengar på avancerade system för maskinlärning och artificiell intelligens (AI), områden där Amazon hör till de ledande i världen.

Läs också: Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Åtta procent av kedjorna uppger att de redan har sådan teknik och att den inte behöver uppgraderas. 26 procent anger att de använder AI och maskinlärning men planerar att utveckla systemen inom tolv månader.

Kedjorna har även omfattande planer på digital övervakning av anställdas arbete och engagemang. Motivet är enligt Progressive Grocer att säkerställa att kunderna får en bra upplevelse i butiken, vilket ökar försäljning, lojalitet och återbesök

Läs också: Expert i USA varnar handeln för ”tsunami”

Mer om: Amazon | Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.182