Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Livsmedelskedjorna i USA rustar nu digitalt för att ge Amazon en match om kunderna. Men en ny undersökning tyder på att Lidls intåg skrämmer branschen mer än nätjätten.

Enligt rapporten, gjord för branschtidningarna Progressive Grocer och RIS News, investerar de amerikanska dagligvarukedjorna tungt i ny teknik. Planerna för den närmaste framtiden omfattar allt från satsningar på avancerad maskininlärning till analysverktyg för digital övervakning av personal.

Läs också: Lidl når ända fram

Men ”bara” 25 procent av livsmedelskedjornas företrädare, som deltagit i undersökningen, anger att Amazon är ”utmaning” och skäl till att satsa digitalt. Konkurrensen från utländska aktörer, som Lidl och Aldi, nämns av en dubbelt så stor andel.

Rapporten visar också att 74 procent av matkedjorna i USA redan har fungerande digitala lösningar där nätkunder kan hämta varor i butik eller på andra platser.

62 procent svarar att de sköter hemleveranser till nätkunder i egen regi och 56 procent har byggt centraliserade lösningar för orderhantering och plock. 10 procent har valt att satsa på egna dark stores medan 26 procent använder tredjepartslösningar, exempelvis Instacart.

Progressive Grocer rapporterar att livsmedelskedjorna har goda skäl att inte investera i ny teknik ”för teknikens egen skull”. Men hela 34 procent planerar att inom ett år ha lagt pengar på avancerade system för maskinlärning och artificiell intelligens (AI), områden där Amazon hör till de ledande i världen.

Läs också: Tyskarna förväntas växa

Åtta procent av kedjorna uppger att de redan har sådan teknik och att den inte behöver uppgraderas. 26 procent anger att de använder AI och maskinlärning men planerar att utveckla systemen inom tolv månader.

Kedjorna har även omfattande planer på digital övervakning av anställdas arbete och engagemang. Motivet är enligt Progressive Grocer att säkerställa att kunderna får en bra upplevelse i butiken, vilket ökar försäljning, lojalitet och återbesök

Läs också: Expert i USA varnar handeln för ”tsunami”

Mer om: Amazon | Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.228