Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Arrangörerna av mässan som pågår 20-23 mars nästa år siktar på en rekordutställning som ska ge varumärkesägare, butikschefer, dryck- och livsmedelsproducenter och förpackningstillverkare en överblick över den senaste tekniken inom livsmedelsbearbetning, förpackning och distribution.

Anuga FoodTec, som arrangeras på Kölnmässan i Köln, har expanderat starkt sedan starten 1996. Till det senaste arrangemanget 2015 kom drygt 46 000 unika besökare och 1479 utställare. 2018 räknar arrangörerna med nytt publikrekord.

– Mässan är global och spänner över hela produktionsprocessen. Här visas allt från individuella tekniska lösningar till holistiska koncept där besökarna kan följa livedemonstrationer på plats. Anuga FoodTec är verkligen en mässa för alla, säger Katharina C. Hamma, verksamhetschef, Koelnmesse.

Då näringsrelaterade sjukdomar har blivit ett allt större problem i moderna samhällen har forskningen på nya produktionsmetoder ökat. Framställning av livsmedel med mindre socker, salt och mättade fettsyror måsta harmoniera med livsmedelssäkerhet, hållbarhet och teknisk och sensorisk kvalitet för att accepteras av konsumenterna.

– Även om ”fri-från-trenden” är ett internationellt faktum är det svårt att bara utelämna dessa komponenter eftersom de fyller en uppgift, understryker Simone Schiller, vd, Competence Center Food DLG.

Huvudtemat på Anuga FoodTec 2018 är ”resurseffektivitet”. Inom temat presenteras lösningar som stärker konkurrenskraften och reducerar användningen av energi, vatten och matsvinn. På guidade turer kan besökarna hitta utvalda exempel på temat och på olika på seminarier och forum diskuterar experter temarelaterade frågor som automation, robotar i matproduktion, trender i ingredienssegmentet, mm.

– Robotiseringen har blivit ekonomiskt genomförbar även i små- och medelstora verksamheter. Nu är det möjligt att använda robotar i allt mer komplicerade uppgifter i direktkontakt med livsmedel. Den hygieniska designen, elektronisk bild- och analyskapacitet samt gripteknologin har blivit så mycket bättre, säger Simone Schiller.

På tekniksidan präglas den globala livsmedelsindustrin också av ökade krav på snabba produktbyten. Kortare produktcykler ställer stora krav på en fungerande logistik genom snabba byten av förpackningar och etiketter på olika språk. Intressant är även övergången från polyetenbaserad plast till förnyelsebara plastmaterial, till exempel majsstärkelse.

Hett är dessutom ett antal så kallade megatrender med drivkrafter som ekologiskt och hållbarhet.

– Jag tycker inte att vi ser så många specifika och detaljerade trender, men däremot megatrender som varar över tid. De kan tolkas olika beroende på var i världen som man befinner sig. När vi presenterade ”vegan” som begrepp i Indien förstod de ingenting. Där är vegan inte ett en trend utan en tusenårig livsstil, säger Katharina C. Hamma.

– Utvecklingen börjar alltid i livsmedelsindustrin. Förpackningsindustrin följer efter.

Mer om: Anuga Foodtech


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Nyhetsbrev

Arkiv

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.183