Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Arrangörerna av mässan som pågår 20-23 mars nästa år siktar på en rekordutställning som ska ge varumärkesägare, butikschefer, dryck- och livsmedelsproducenter och förpackningstillverkare en överblick över den senaste tekniken inom livsmedelsbearbetning, förpackning och distribution.

Anuga FoodTec, som arrangeras på Kölnmässan i Köln, har expanderat starkt sedan starten 1996. Till det senaste arrangemanget 2015 kom drygt 46 000 unika besökare och 1479 utställare. 2018 räknar arrangörerna med nytt publikrekord.

– Mässan är global och spänner över hela produktionsprocessen. Här visas allt från individuella tekniska lösningar till holistiska koncept där besökarna kan följa livedemonstrationer på plats. Anuga FoodTec är verkligen en mässa för alla, säger Katharina C. Hamma, verksamhetschef, Koelnmesse.

Då näringsrelaterade sjukdomar har blivit ett allt större problem i moderna samhällen har forskningen på nya produktionsmetoder ökat. Framställning av livsmedel med mindre socker, salt och mättade fettsyror måsta harmoniera med livsmedelssäkerhet, hållbarhet och teknisk och sensorisk kvalitet för att accepteras av konsumenterna.

– Även om ”fri-från-trenden” är ett internationellt faktum är det svårt att bara utelämna dessa komponenter eftersom de fyller en uppgift, understryker Simone Schiller, vd, Competence Center Food DLG.

Huvudtemat på Anuga FoodTec 2018 är ”resurseffektivitet”. Inom temat presenteras lösningar som stärker konkurrenskraften och reducerar användningen av energi, vatten och matsvinn. På guidade turer kan besökarna hitta utvalda exempel på temat och på olika på seminarier och forum diskuterar experter temarelaterade frågor som automation, robotar i matproduktion, trender i ingredienssegmentet, mm.

– Robotiseringen har blivit ekonomiskt genomförbar även i små- och medelstora verksamheter. Nu är det möjligt att använda robotar i allt mer komplicerade uppgifter i direktkontakt med livsmedel. Den hygieniska designen, elektronisk bild- och analyskapacitet samt gripteknologin har blivit så mycket bättre, säger Simone Schiller.

På tekniksidan präglas den globala livsmedelsindustrin också av ökade krav på snabba produktbyten. Kortare produktcykler ställer stora krav på en fungerande logistik genom snabba byten av förpackningar och etiketter på olika språk. Intressant är även övergången från polyetenbaserad plast till förnyelsebara plastmaterial, till exempel majsstärkelse.

Hett är dessutom ett antal så kallade megatrender med drivkrafter som ekologiskt och hållbarhet.

– Jag tycker inte att vi ser så många specifika och detaljerade trender, men däremot megatrender som varar över tid. De kan tolkas olika beroende på var i världen som man befinner sig. När vi presenterade ”vegan” som begrepp i Indien förstod de ingenting. Där är vegan inte ett en trend utan en tusenårig livsstil, säger Katharina C. Hamma.

– Utvecklingen börjar alltid i livsmedelsindustrin. Förpackningsindustrin följer efter.

Mer om: Anuga Foodtech


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.284