Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Arrangörerna av mässan som pågår 20-23 mars nästa år siktar på en rekordutställning som ska ge varumärkesägare, butikschefer, dryck- och livsmedelsproducenter och förpackningstillverkare en överblick över den senaste tekniken inom livsmedelsbearbetning, förpackning och distribution.

Läs också: Anuga Foodtec slog rekord

Anuga FoodTec, som arrangeras på Kölnmässan i Köln, har expanderat starkt sedan starten 1996. Till det senaste arrangemanget 2015 kom drygt 46 000 unika besökare och 1479 utställare. 2018 räknar arrangörerna med nytt publikrekord.

– Mässan är global och spänner över hela produktionsprocessen. Här visas allt från individuella tekniska lösningar till holistiska koncept där besökarna kan följa livedemonstrationer på plats. Anuga FoodTec är verkligen en mässa för alla, säger Katharina C. Hamma, verksamhetschef, Koelnmesse.

Då näringsrelaterade sjukdomar har blivit ett allt större problem i moderna samhällen har forskningen på nya produktionsmetoder ökat. Framställning av livsmedel med mindre socker, salt och mättade fettsyror måsta harmoniera med livsmedelssäkerhet, hållbarhet och teknisk och sensorisk kvalitet för att accepteras av konsumenterna.

– Även om ”fri-från-trenden” är ett internationellt faktum är det svårt att bara utelämna dessa komponenter eftersom de fyller en uppgift, understryker Simone Schiller, vd, Competence Center Food DLG.

Huvudtemat på Anuga FoodTec 2018 är ”resurseffektivitet”. Inom temat presenteras lösningar som stärker konkurrenskraften och reducerar användningen av energi, vatten och matsvinn. På guidade turer kan besökarna hitta utvalda exempel på temat och på olika på seminarier och forum diskuterar experter temarelaterade frågor som automation, robotar i matproduktion, trender i ingredienssegmentet, mm.

– Robotiseringen har blivit ekonomiskt genomförbar även i små- och medelstora verksamheter. Nu är det möjligt att använda robotar i allt mer komplicerade uppgifter i direktkontakt med livsmedel. Den hygieniska designen, elektronisk bild- och analyskapacitet samt gripteknologin har blivit så mycket bättre, säger Simone Schiller.

På tekniksidan präglas den globala livsmedelsindustrin också av ökade krav på snabba produktbyten. Kortare produktcykler ställer stora krav på en fungerande logistik genom snabba byten av förpackningar och etiketter på olika språk. Intressant är även övergången från polyetenbaserad plast till förnyelsebara plastmaterial, till exempel majsstärkelse.

Hett är dessutom ett antal så kallade megatrender med drivkrafter som ekologiskt och hållbarhet.

– Jag tycker inte att vi ser så många specifika och detaljerade trender, men däremot megatrender som varar över tid. De kan tolkas olika beroende på var i världen som man befinner sig. När vi presenterade ”vegan” som begrepp i Indien förstod de ingenting. Där är vegan inte ett en trend utan en tusenårig livsstil, säger Katharina C. Hamma.

– Utvecklingen börjar alltid i livsmedelsindustrin. Förpackningsindustrin följer efter.

Mer om: Anuga Foodtech


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.175