23948sdkhjf

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Arrangörerna av mässan som pågår 20-23 mars nästa år siktar på en rekordutställning som ska ge varumärkesägare, butikschefer, dryck- och livsmedelsproducenter och förpackningstillverkare en överblick över den senaste tekniken inom livsmedelsbearbetning, förpackning och distribution.

Läs också: Anuga Foodtec slog rekord

Anuga FoodTec, som arrangeras på Kölnmässan i Köln, har expanderat starkt sedan starten 1996. Till det senaste arrangemanget 2015 kom drygt 46 000 unika besökare och 1479 utställare. 2018 räknar arrangörerna med nytt publikrekord.

– Mässan är global och spänner över hela produktionsprocessen. Här visas allt från individuella tekniska lösningar till holistiska koncept där besökarna kan följa livedemonstrationer på plats. Anuga FoodTec är verkligen en mässa för alla, säger Katharina C. Hamma, verksamhetschef, Koelnmesse.

Då näringsrelaterade sjukdomar har blivit ett allt större problem i moderna samhällen har forskningen på nya produktionsmetoder ökat. Framställning av livsmedel med mindre socker, salt och mättade fettsyror måsta harmoniera med livsmedelssäkerhet, hållbarhet och teknisk och sensorisk kvalitet för att accepteras av konsumenterna.

– Även om ”fri-från-trenden” är ett internationellt faktum är det svårt att bara utelämna dessa komponenter eftersom de fyller en uppgift, understryker Simone Schiller, vd, Competence Center Food DLG.

Huvudtemat på Anuga FoodTec 2018 är ”resurseffektivitet”. Inom temat presenteras lösningar som stärker konkurrenskraften och reducerar användningen av energi, vatten och matsvinn. På guidade turer kan besökarna hitta utvalda exempel på temat och på olika på seminarier och forum diskuterar experter temarelaterade frågor som automation, robotar i matproduktion, trender i ingredienssegmentet, mm.

– Robotiseringen har blivit ekonomiskt genomförbar även i små- och medelstora verksamheter. Nu är det möjligt att använda robotar i allt mer komplicerade uppgifter i direktkontakt med livsmedel. Den hygieniska designen, elektronisk bild- och analyskapacitet samt gripteknologin har blivit så mycket bättre, säger Simone Schiller.

På tekniksidan präglas den globala livsmedelsindustrin också av ökade krav på snabba produktbyten. Kortare produktcykler ställer stora krav på en fungerande logistik genom snabba byten av förpackningar och etiketter på olika språk. Intressant är även övergången från polyetenbaserad plast till förnyelsebara plastmaterial, till exempel majsstärkelse.

Hett är dessutom ett antal så kallade megatrender med drivkrafter som ekologiskt och hållbarhet.

– Jag tycker inte att vi ser så många specifika och detaljerade trender, men däremot megatrender som varar över tid. De kan tolkas olika beroende på var i världen som man befinner sig. När vi presenterade ”vegan” som begrepp i Indien förstod de ingenting. Där är vegan inte ett en trend utan en tusenårig livsstil, säger Katharina C. Hamma.

– Utvecklingen börjar alltid i livsmedelsindustrin. Förpackningsindustrin följer efter.

Mer om: Anuga Foodtech
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.208