23948sdkhjf

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Arrangörerna av mässan som pågår 20-23 mars nästa år siktar på en rekordutställning som ska ge varumärkesägare, butikschefer, dryck- och livsmedelsproducenter och förpackningstillverkare en överblick över den senaste tekniken inom livsmedelsbearbetning, förpackning och distribution.

Anuga FoodTec, som arrangeras på Kölnmässan i Köln, har expanderat starkt sedan starten 1996. Till det senaste arrangemanget 2015 kom drygt 46 000 unika besökare och 1479 utställare. 2018 räknar arrangörerna med nytt publikrekord.

– Mässan är global och spänner över hela produktionsprocessen. Här visas allt från individuella tekniska lösningar till holistiska koncept där besökarna kan följa livedemonstrationer på plats. Anuga FoodTec är verkligen en mässa för alla, säger Katharina C. Hamma, verksamhetschef, Koelnmesse.

Då näringsrelaterade sjukdomar har blivit ett allt större problem i moderna samhällen har forskningen på nya produktionsmetoder ökat. Framställning av livsmedel med mindre socker, salt och mättade fettsyror måsta harmoniera med livsmedelssäkerhet, hållbarhet och teknisk och sensorisk kvalitet för att accepteras av konsumenterna.

– Även om ”fri-från-trenden” är ett internationellt faktum är det svårt att bara utelämna dessa komponenter eftersom de fyller en uppgift, understryker Simone Schiller, vd, Competence Center Food DLG.

Huvudtemat på Anuga FoodTec 2018 är ”resurseffektivitet”. Inom temat presenteras lösningar som stärker konkurrenskraften och reducerar användningen av energi, vatten och matsvinn. På guidade turer kan besökarna hitta utvalda exempel på temat och på olika på seminarier och forum diskuterar experter temarelaterade frågor som automation, robotar i matproduktion, trender i ingredienssegmentet, mm.

– Robotiseringen har blivit ekonomiskt genomförbar även i små- och medelstora verksamheter. Nu är det möjligt att använda robotar i allt mer komplicerade uppgifter i direktkontakt med livsmedel. Den hygieniska designen, elektronisk bild- och analyskapacitet samt gripteknologin har blivit så mycket bättre, säger Simone Schiller.

På tekniksidan präglas den globala livsmedelsindustrin också av ökade krav på snabba produktbyten. Kortare produktcykler ställer stora krav på en fungerande logistik genom snabba byten av förpackningar och etiketter på olika språk. Intressant är även övergången från polyetenbaserad plast till förnyelsebara plastmaterial, till exempel majsstärkelse.

Hett är dessutom ett antal så kallade megatrender med drivkrafter som ekologiskt och hållbarhet.

– Jag tycker inte att vi ser så många specifika och detaljerade trender, men däremot megatrender som varar över tid. De kan tolkas olika beroende på var i världen som man befinner sig. När vi presenterade ”vegan” som begrepp i Indien förstod de ingenting. Där är vegan inte ett en trend utan en tusenårig livsstil, säger Katharina C. Hamma.

– Utvecklingen börjar alltid i livsmedelsindustrin. Förpackningsindustrin följer efter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125