23948sdkhjf

Kunden vill veta priset

Maya Saksi tror att handlare måste förbereda sig på att motivera sin prissättning allt mer i framtiden.

Enligt en undersökning genomförd av privatpersonen Ingemar Helander, tidigare ekonomichef inom offentlig sektor är kostnaderna för lokaler och personal runt 70 procent av de svenska kostnaderna. Men maten, rensat från moms, på 16 vanliga livsmedel kostar 100 procent mer i Sverige, konstaterar han i sin undersökning som har publicerats av Sydsvenska Dagbladet.

Han frågar sig också om matpriserna beror på för dålig konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. Klimat, social rättvisa, löner med mera är naturligtvis viktiga faktorer för prisskillnaderna, men jag anar en annan gryende trend.

Jag gissar att Ingemar Helander inte är en millennial som annars är en grupp som utpekas som kritiska och granskande konsumenter som företagen ska bäva för. Jag tror att den här typen av ”medborgargranskningar” blir allt fler och att dagligvaruhandeln kommer att tvingas motivera sina priser.

Då handlar det inte om de vanliga arga konsumenterna som tycker att prisnivån generellt är för hög, de kommer alltid att finnas.
Räkna framför allt med att i takt med att konsumenter kräver transparens kring hållbarhetsfrågor som odling och transport, så kommer även krav på transparens kring kostnader. Kostnader ska kunna motiveras, särskilt i en delningsekonomi.

För ledningen i butik och kedjor gäller det att vara rustad.
Dessa kunder kommer även att handla i butikerna där de stöter på personal.
Hur väl har medarbetarna förberetts på att svara på frågor kring butikens och kedjans prisnivåer?

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079