Kunden vill veta priset

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Maya Saksi tror att handlare måste förbereda sig på att motivera sin prissättning allt mer i framtiden.

Enligt en undersökning genomförd av privatpersonen Ingemar Helander, tidigare ekonomichef inom offentlig sektor är kostnaderna för lokaler och personal runt 70 procent av de svenska kostnaderna. Men maten, rensat från moms, på 16 vanliga livsmedel kostar 100 procent mer i Sverige, konstaterar han i sin undersökning som har publicerats av Sydsvenska Dagbladet.

Han frågar sig också om matpriserna beror på för dålig konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. Klimat, social rättvisa, löner med mera är naturligtvis viktiga faktorer för prisskillnaderna, men jag anar en annan gryende trend.

Jag gissar att Ingemar Helander inte är en millennial som annars är en grupp som utpekas som kritiska och granskande konsumenter som företagen ska bäva för. Jag tror att den här typen av ”medborgargranskningar” blir allt fler och att dagligvaruhandeln kommer att tvingas motivera sina priser.

Då handlar det inte om de vanliga arga konsumenterna som tycker att prisnivån generellt är för hög, de kommer alltid att finnas.
Räkna framför allt med att i takt med att konsumenter kräver transparens kring hållbarhetsfrågor som odling och transport, så kommer även krav på transparens kring kostnader. Kostnader ska kunna motiveras, särskilt i en delningsekonomi.

För ledningen i butik och kedjor gäller det att vara rustad.
Dessa kunder kommer även att handla i butikerna där de stöter på personal.
Hur väl har medarbetarna förberetts på att svara på frågor kring butikens och kedjans prisnivåer?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.216