23948sdkhjf

Kunden vill veta priset

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Maya Saksi tror att handlare måste förbereda sig på att motivera sin prissättning allt mer i framtiden.

Enligt en undersökning genomförd av privatpersonen Ingemar Helander, tidigare ekonomichef inom offentlig sektor är kostnaderna för lokaler och personal runt 70 procent av de svenska kostnaderna. Men maten, rensat från moms, på 16 vanliga livsmedel kostar 100 procent mer i Sverige, konstaterar han i sin undersökning som har publicerats av Sydsvenska Dagbladet.

Han frågar sig också om matpriserna beror på för dålig konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. Klimat, social rättvisa, löner med mera är naturligtvis viktiga faktorer för prisskillnaderna, men jag anar en annan gryende trend.

Jag gissar att Ingemar Helander inte är en millennial som annars är en grupp som utpekas som kritiska och granskande konsumenter som företagen ska bäva för. Jag tror att den här typen av ”medborgargranskningar” blir allt fler och att dagligvaruhandeln kommer att tvingas motivera sina priser.

Då handlar det inte om de vanliga arga konsumenterna som tycker att prisnivån generellt är för hög, de kommer alltid att finnas.
Räkna framför allt med att i takt med att konsumenter kräver transparens kring hållbarhetsfrågor som odling och transport, så kommer även krav på transparens kring kostnader. Kostnader ska kunna motiveras, särskilt i en delningsekonomi.

För ledningen i butik och kedjor gäller det att vara rustad.
Dessa kunder kommer även att handla i butikerna där de stöter på personal.
Hur väl har medarbetarna förberetts på att svara på frågor kring butikens och kedjans prisnivåer?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Vd-skifte på Martin & Servera

Rootfruit flaggar för förlust

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nypremiär för Luleåbutik

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

Ett steg närmare ny Svedalabutik

City Gross firade sitt första kvartssekel

Lidl tar över egna brödavdelningar

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Sänd till en kollega

0.357