Kunden vill veta priset

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Maya Saksi tror att handlare måste förbereda sig på att motivera sin prissättning allt mer i framtiden.

Enligt en undersökning genomförd av privatpersonen Ingemar Helander, tidigare ekonomichef inom offentlig sektor är kostnaderna för lokaler och personal runt 70 procent av de svenska kostnaderna. Men maten, rensat från moms, på 16 vanliga livsmedel kostar 100 procent mer i Sverige, konstaterar han i sin undersökning som har publicerats av Sydsvenska Dagbladet.

Han frågar sig också om matpriserna beror på för dålig konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. Klimat, social rättvisa, löner med mera är naturligtvis viktiga faktorer för prisskillnaderna, men jag anar en annan gryende trend.

Jag gissar att Ingemar Helander inte är en millennial som annars är en grupp som utpekas som kritiska och granskande konsumenter som företagen ska bäva för. Jag tror att den här typen av ”medborgargranskningar” blir allt fler och att dagligvaruhandeln kommer att tvingas motivera sina priser.

Då handlar det inte om de vanliga arga konsumenterna som tycker att prisnivån generellt är för hög, de kommer alltid att finnas.
Räkna framför allt med att i takt med att konsumenter kräver transparens kring hållbarhetsfrågor som odling och transport, så kommer även krav på transparens kring kostnader. Kostnader ska kunna motiveras, särskilt i en delningsekonomi.

För ledningen i butik och kedjor gäller det att vara rustad.
Dessa kunder kommer även att handla i butikerna där de stöter på personal.
Hur väl har medarbetarna förberetts på att svara på frågor kring butikens och kedjans prisnivåer?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.167