Kunden vill veta priset

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Maya Saksi tror att handlare måste förbereda sig på att motivera sin prissättning allt mer i framtiden.

Enligt en undersökning genomförd av privatpersonen Ingemar Helander, tidigare ekonomichef inom offentlig sektor är kostnaderna för lokaler och personal runt 70 procent av de svenska kostnaderna. Men maten, rensat från moms, på 16 vanliga livsmedel kostar 100 procent mer i Sverige, konstaterar han i sin undersökning som har publicerats av Sydsvenska Dagbladet.

Han frågar sig också om matpriserna beror på för dålig konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. Klimat, social rättvisa, löner med mera är naturligtvis viktiga faktorer för prisskillnaderna, men jag anar en annan gryende trend.

Jag gissar att Ingemar Helander inte är en millennial som annars är en grupp som utpekas som kritiska och granskande konsumenter som företagen ska bäva för. Jag tror att den här typen av ”medborgargranskningar” blir allt fler och att dagligvaruhandeln kommer att tvingas motivera sina priser.

Då handlar det inte om de vanliga arga konsumenterna som tycker att prisnivån generellt är för hög, de kommer alltid att finnas.
Räkna framför allt med att i takt med att konsumenter kräver transparens kring hållbarhetsfrågor som odling och transport, så kommer även krav på transparens kring kostnader. Kostnader ska kunna motiveras, särskilt i en delningsekonomi.

För ledningen i butik och kedjor gäller det att vara rustad.
Dessa kunder kommer även att handla i butikerna där de stöter på personal.
Hur väl har medarbetarna förberetts på att svara på frågor kring butikens och kedjans prisnivåer?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.204