23948sdkhjf

Polyesterpåsen är hennes bag

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Carrinet heter företaget som står bakom en helt ny återanvändningsbar frukt- och gröntpåse.

– Det går strålande bra med försäljningen, från starten 1 juni har vi fått 250 återförsäljare och vi landade på,1,8 miljoner kronor för våra första 6 månader, säger en glad Mia Ekblad, vd och en av grundarna av Carrinet som ligger bakom en helt ny frukt- och gröntpåse för återanvändning.

Carrinet har utvecklat en polyesterpåse för att lägga frukten i när man handlar. Påsarna finns bland annat hos dagligvarukedjorna.

– Vi låg rätt i tiden med polyesterpåsen, det minst miljöovänliga materialet som kan ersätta plastpåsen. Eftersom jag jobbat med miljöfrågor visste jag att en förändring kring plastpåsar skulle komma och trodde på ett förbud. Nu blev det inte ett förbud utan en rekommendation till återförsäljare att informera om plastpåsens miljömässiga nackdelar, säger hon.

Den första butik som trodde på affärsidéen var City Gross Ytterby i Kungälv med butikschef Kenneth Hult.

– De hade påsarna samma dag som lagen trädde i kraft och rivstartade försäljningen, säger Mia Ekblad. Hela City Grosskedjan och delar av Hemköp, Ica och Coop för också påsen.
Smartasaker på nätet är vår enskilt största kund. De var tidigt att ta in produkten och säljer också en större variant av påsen tänkt att bära hem varorna i.

Många konsumenter har i dag ett högt miljömedvetande och tar redan med sig en shoppingkasse till matbutiken.

– Steget är inte då så långt till att använda återanvändningsbara frukt- och gröntpåsar. Påsarna kan förvaras i den kasse som används när man bär hem varor från butiken. Väl hemma kan frukten sköljas direkt i påsen genom små hål. Påsen bidrar också till mindre fruktsvinn eftersom den andas och släpper ut etengasen som i en vanlig plastpåse gör att frukten mognar, säger Mia Ekblad.

Hon tycker att ett totalt plastpåseförbud hade varit att föredra. Nu blev det en rekommendation och endast för plastbärkassar, vilket hon tycker är synd.

– Dock tror jag att senast 2025 kommer vi att ha ett totalt förbud mot plastpåsar. Vid remissrundan inför nuvarande rekommendation var det många som tyckte att påsarna skulle bort helt. Kraven kommer att hårdna i hela världen.

Kan man säga att de små plastpåsarnas vara eller inte vara är en konsumentdriven fråga?

– Många kunder vill ändra beteende och sunt förnuft pekar på att vi måste ändra konsumtionsmönstret. Den kund som är enklast att övertyga är den som redan hunnit en bit på väg och som tar med egen shoppingkasse till butiken. När vi är ute och visar Veggiopåsen i butiker snappar vi upp konsumentreaktioner. 95 procent av dem vi pratar med vill ha alternativ till de plastpåsar man plockar frukt i. Så ja, till viss del kan man säga att viljan att ta hand om miljön drivs av konsumenten.

Både handlare och konsumenter är intresserade av Veggiopåsen enligt Mia Ekblad.

– Som vi trodde har upplysningsplikten om plastbärkassarna smittat av sig på vår nisch.

Mia Ekblad ser framåt.

Nya återförsäljare tillkommer varje dag. Till sommaren har vi nog 400–500 återförsäljare. Nu vill vi expandera till England, Spanien och Tyskland, säger hon. Vi har just i dag signerat ett avtal med en distributör i Storbritannien till hjälp med lanseringen av Veggio.

Storbritannien funderar på att införa avgift på engångsmuggar, som består av olika material vilket gör dem svåra att återvinna. Det är stort fokus på all form av engångsplast i Storbritannien just nu.

Mer om: Carrinet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika: Livsmedelsverket, ta plats i debatten!

Ännu en fusion planeras inom Coop

Kågeröd Handelsförening har för avsikt att fusionera med Coop Kristianstad Blekinge.

Ny matbutik till tidigare Coop Forum

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Han blir ny regionchef på Coop Norrbotten

Arkiv

Tesco anklagas: använder Brexit för att ta bort produkter

Plus

Mötet
Butiksbilen är mer än bara en butik

Vinsten sjönk för Coop Norrbotten

Ledare
Kvalitet före bekvämlighet vid val av butik

Över 600 nyanlända sysselsattes på Ica - slog eget mål

På nytt jobb
Ny handlare på Dockstahallen

Plus

Självutcheckning ger fler onyttiga inköp

Framgång för Axfood: varannan flaska pantas

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Hemköpsbutik stänger ett år

Försämrat resultat för Coop Mitt

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Butik först ut med gratis släpvagnar

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Han lämnar Mathems styrelse

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Ica tar över golfrestaurang

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ny kundgrupp tar plats på nätet

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.25