Polyesterpåsen är hennes bag

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Carrinet heter företaget som står bakom en helt ny återanvändningsbar frukt- och gröntpåse.

– Det går strålande bra med försäljningen, från starten 1 juni har vi fått 250 återförsäljare och vi landade på,1,8 miljoner kronor för våra första 6 månader, säger en glad Mia Ekblad, vd och en av grundarna av Carrinet som ligger bakom en helt ny frukt- och gröntpåse för återanvändning.

Carrinet har utvecklat en polyesterpåse för att lägga frukten i när man handlar. Påsarna finns bland annat hos dagligvarukedjorna.

– Vi låg rätt i tiden med polyesterpåsen, det minst miljöovänliga materialet som kan ersätta plastpåsen. Eftersom jag jobbat med miljöfrågor visste jag att en förändring kring plastpåsar skulle komma och trodde på ett förbud. Nu blev det inte ett förbud utan en rekommendation till återförsäljare att informera om plastpåsens miljömässiga nackdelar, säger hon.

Den första butik som trodde på affärsidéen var City Gross Ytterby i Kungälv med butikschef Kenneth Hult.

– De hade påsarna samma dag som lagen trädde i kraft och rivstartade försäljningen, säger Mia Ekblad. Hela City Grosskedjan och delar av Hemköp, Ica och Coop för också påsen.
Smartasaker på nätet är vår enskilt största kund. De var tidigt att ta in produkten och säljer också en större variant av påsen tänkt att bära hem varorna i.

Många konsumenter har i dag ett högt miljömedvetande och tar redan med sig en shoppingkasse till matbutiken.

– Steget är inte då så långt till att använda återanvändningsbara frukt- och gröntpåsar. Påsarna kan förvaras i den kasse som används när man bär hem varor från butiken. Väl hemma kan frukten sköljas direkt i påsen genom små hål. Påsen bidrar också till mindre fruktsvinn eftersom den andas och släpper ut etengasen som i en vanlig plastpåse gör att frukten mognar, säger Mia Ekblad.

Hon tycker att ett totalt plastpåseförbud hade varit att föredra. Nu blev det en rekommendation och endast för plastbärkassar, vilket hon tycker är synd.

– Dock tror jag att senast 2025 kommer vi att ha ett totalt förbud mot plastpåsar. Vid remissrundan inför nuvarande rekommendation var det många som tyckte att påsarna skulle bort helt. Kraven kommer att hårdna i hela världen.

Kan man säga att de små plastpåsarnas vara eller inte vara är en konsumentdriven fråga?

– Många kunder vill ändra beteende och sunt förnuft pekar på att vi måste ändra konsumtionsmönstret. Den kund som är enklast att övertyga är den som redan hunnit en bit på väg och som tar med egen shoppingkasse till butiken. När vi är ute och visar Veggiopåsen i butiker snappar vi upp konsumentreaktioner. 95 procent av dem vi pratar med vill ha alternativ till de plastpåsar man plockar frukt i. Så ja, till viss del kan man säga att viljan att ta hand om miljön drivs av konsumenten.

Både handlare och konsumenter är intresserade av Veggiopåsen enligt Mia Ekblad.

– Som vi trodde har upplysningsplikten om plastbärkassarna smittat av sig på vår nisch.

Mia Ekblad ser framåt.

Nya återförsäljare tillkommer varje dag. Till sommaren har vi nog 400–500 återförsäljare. Nu vill vi expandera till England, Spanien och Tyskland, säger hon. Vi har just i dag signerat ett avtal med en distributör i Storbritannien till hjälp med lanseringen av Veggio.

Storbritannien funderar på att införa avgift på engångsmuggar, som består av olika material vilket gör dem svåra att återvinna. Det är stort fokus på all form av engångsplast i Storbritannien just nu.

Mer om: Carrinet


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.193