Polyesterpåsen är hennes bag

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Carrinet heter företaget som står bakom en helt ny återanvändningsbar frukt- och gröntpåse.

– Det går strålande bra med försäljningen, från starten 1 juni har vi fått 250 återförsäljare och vi landade på,1,8 miljoner kronor för våra första 6 månader, säger en glad Mia Ekblad, vd och en av grundarna av Carrinet som ligger bakom en helt ny frukt- och gröntpåse för återanvändning.

Carrinet har utvecklat en polyesterpåse för att lägga frukten i när man handlar. Påsarna finns bland annat hos dagligvarukedjorna.

– Vi låg rätt i tiden med polyesterpåsen, det minst miljöovänliga materialet som kan ersätta plastpåsen. Eftersom jag jobbat med miljöfrågor visste jag att en förändring kring plastpåsar skulle komma och trodde på ett förbud. Nu blev det inte ett förbud utan en rekommendation till återförsäljare att informera om plastpåsens miljömässiga nackdelar, säger hon.

Den första butik som trodde på affärsidéen var City Gross Ytterby i Kungälv med butikschef Kenneth Hult.

– De hade påsarna samma dag som lagen trädde i kraft och rivstartade försäljningen, säger Mia Ekblad. Hela City Grosskedjan och delar av Hemköp, Ica och Coop för också påsen.
Smartasaker på nätet är vår enskilt största kund. De var tidigt att ta in produkten och säljer också en större variant av påsen tänkt att bära hem varorna i.

Många konsumenter har i dag ett högt miljömedvetande och tar redan med sig en shoppingkasse till matbutiken.

– Steget är inte då så långt till att använda återanvändningsbara frukt- och gröntpåsar. Påsarna kan förvaras i den kasse som används när man bär hem varor från butiken. Väl hemma kan frukten sköljas direkt i påsen genom små hål. Påsen bidrar också till mindre fruktsvinn eftersom den andas och släpper ut etengasen som i en vanlig plastpåse gör att frukten mognar, säger Mia Ekblad.

Hon tycker att ett totalt plastpåseförbud hade varit att föredra. Nu blev det en rekommendation och endast för plastbärkassar, vilket hon tycker är synd.

– Dock tror jag att senast 2025 kommer vi att ha ett totalt förbud mot plastpåsar. Vid remissrundan inför nuvarande rekommendation var det många som tyckte att påsarna skulle bort helt. Kraven kommer att hårdna i hela världen.

Kan man säga att de små plastpåsarnas vara eller inte vara är en konsumentdriven fråga?

– Många kunder vill ändra beteende och sunt förnuft pekar på att vi måste ändra konsumtionsmönstret. Den kund som är enklast att övertyga är den som redan hunnit en bit på väg och som tar med egen shoppingkasse till butiken. När vi är ute och visar Veggiopåsen i butiker snappar vi upp konsumentreaktioner. 95 procent av dem vi pratar med vill ha alternativ till de plastpåsar man plockar frukt i. Så ja, till viss del kan man säga att viljan att ta hand om miljön drivs av konsumenten.

Både handlare och konsumenter är intresserade av Veggiopåsen enligt Mia Ekblad.

– Som vi trodde har upplysningsplikten om plastbärkassarna smittat av sig på vår nisch.

Mia Ekblad ser framåt.

Nya återförsäljare tillkommer varje dag. Till sommaren har vi nog 400–500 återförsäljare. Nu vill vi expandera till England, Spanien och Tyskland, säger hon. Vi har just i dag signerat ett avtal med en distributör i Storbritannien till hjälp med lanseringen av Veggio.

Storbritannien funderar på att införa avgift på engångsmuggar, som består av olika material vilket gör dem svåra att återvinna. Det är stort fokus på all form av engångsplast i Storbritannien just nu.

Mer om: Carrinet


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.182