23948sdkhjf

Polyesterpåsen är hennes bag

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Carrinet heter företaget som står bakom en helt ny återanvändningsbar frukt- och gröntpåse.

– Det går strålande bra med försäljningen, från starten 1 juni har vi fått 250 återförsäljare och vi landade på,1,8 miljoner kronor för våra första 6 månader, säger en glad Mia Ekblad, vd och en av grundarna av Carrinet som ligger bakom en helt ny frukt- och gröntpåse för återanvändning.

Carrinet har utvecklat en polyesterpåse för att lägga frukten i när man handlar. Påsarna finns bland annat hos dagligvarukedjorna.

– Vi låg rätt i tiden med polyesterpåsen, det minst miljöovänliga materialet som kan ersätta plastpåsen. Eftersom jag jobbat med miljöfrågor visste jag att en förändring kring plastpåsar skulle komma och trodde på ett förbud. Nu blev det inte ett förbud utan en rekommendation till återförsäljare att informera om plastpåsens miljömässiga nackdelar, säger hon.

Den första butik som trodde på affärsidéen var City Gross Ytterby i Kungälv med butikschef Kenneth Hult.

– De hade påsarna samma dag som lagen trädde i kraft och rivstartade försäljningen, säger Mia Ekblad. Hela City Grosskedjan och delar av Hemköp, Ica och Coop för också påsen.
Smartasaker på nätet är vår enskilt största kund. De var tidigt att ta in produkten och säljer också en större variant av påsen tänkt att bära hem varorna i.

Många konsumenter har i dag ett högt miljömedvetande och tar redan med sig en shoppingkasse till matbutiken.

– Steget är inte då så långt till att använda återanvändningsbara frukt- och gröntpåsar. Påsarna kan förvaras i den kasse som används när man bär hem varor från butiken. Väl hemma kan frukten sköljas direkt i påsen genom små hål. Påsen bidrar också till mindre fruktsvinn eftersom den andas och släpper ut etengasen som i en vanlig plastpåse gör att frukten mognar, säger Mia Ekblad.

Hon tycker att ett totalt plastpåseförbud hade varit att föredra. Nu blev det en rekommendation och endast för plastbärkassar, vilket hon tycker är synd.

– Dock tror jag att senast 2025 kommer vi att ha ett totalt förbud mot plastpåsar. Vid remissrundan inför nuvarande rekommendation var det många som tyckte att påsarna skulle bort helt. Kraven kommer att hårdna i hela världen.

Kan man säga att de små plastpåsarnas vara eller inte vara är en konsumentdriven fråga?

– Många kunder vill ändra beteende och sunt förnuft pekar på att vi måste ändra konsumtionsmönstret. Den kund som är enklast att övertyga är den som redan hunnit en bit på väg och som tar med egen shoppingkasse till butiken. När vi är ute och visar Veggiopåsen i butiker snappar vi upp konsumentreaktioner. 95 procent av dem vi pratar med vill ha alternativ till de plastpåsar man plockar frukt i. Så ja, till viss del kan man säga att viljan att ta hand om miljön drivs av konsumenten.

Både handlare och konsumenter är intresserade av Veggiopåsen enligt Mia Ekblad.

– Som vi trodde har upplysningsplikten om plastbärkassarna smittat av sig på vår nisch.

Mia Ekblad ser framåt.

Nya återförsäljare tillkommer varje dag. Till sommaren har vi nog 400–500 återförsäljare. Nu vill vi expandera till England, Spanien och Tyskland, säger hon. Vi har just i dag signerat ett avtal med en distributör i Storbritannien till hjälp med lanseringen av Veggio.

Storbritannien funderar på att införa avgift på engångsmuggar, som består av olika material vilket gör dem svåra att återvinna. Det är stort fokus på all form av engångsplast i Storbritannien just nu.

Mer om: Carrinet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Nyhetsbrev

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Arkiv

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Ökade krav på prishöjningar

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

De kan bli årets ekobutik

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Klartecken för ny Lidl i centrum

Lanserar ersättning för plastsugrör

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.212