Håll koll på vädret – och öka försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Allt eftersom väderforskningen blir mer avancerad står det klart att vädret påverkar våra konsumtionsmönster på flera oväntade sätt.

En av dem som undersökt hur vädret påverkar våra konsumtionsbeteenden är Bengt Eliasson, affärsutvecklare på IBM. Enligt honom finns det väldigt mycket mer att tänka på kring väder än att bara kolla efter mörka moln på himlen.

– Om det är dåligt väder under en lång tid hur beter vi som konsumenter oss då? Börjar vi baka mer, eller börjar vi bunkra upp där hemma? Det är där magin finns, att inte bara lyssna på väderprognosen, säger han.

Ett av de företag som Bengt Eliasson arbetar med är det av IBM ägda företaget The Weather Company som producerar väderprognoser för 2,2 miljarder platser över hela världen och processar över 400 terrabyte data varje dag – motsvarande 75 miljoner romaner om 400 sidor var. Och det är i den här enorma mängden data det går att hitta mindre väntade samanband. Bland annat har det visat sig att Walmart säljer mer bär när det blåser lite och temperaturen ligger under 26 grader och att biff säljer bäst när det blåser, inte regnar och det är varmt ute; men inte för varmt.
Enligt Bengt Eliasson är det just det här finliret som det är viktigt att ta reda på, värme betyder inte nödvändigtvis att glasskylen kommer att tömmas direkt.

– Jag jobbade mycket med glass förut och där kunde man se att när det blev varmt ökade försäljningen med temperaturen, men vid en viss temperatur så slutade det, då känner man inte för glass längre, då vill man dricka istället, säger Bengt Eliasson.

Även om den enskilde handlaren inte har tillgång till stora mängder data att analysera menar Bengt Eliasson att egna erfarenheter och slutsatser kan vara värdefulla men framförallt att flexibilitet och lyhördhet inför förändring bör vara ledordet.

– Man kör oftast utifrån sin marknadsplan, oavsett om det regnar eller snöar så har man bestämt flera veckor innan och om det då regnar när man ska sälja grillar eller liknande då rinner all den marknadsföringen man betalat för ut i sjön, säger han.

Men även om vädret har större påverkan på konsumentbeteendet än man tidigare trott är det dock endast en komponent bland flera andra. Forskningen på ämnet intresserar sig allt mer för att kartlägga hela skeenden, och inte bara nederbörd och temperatur. Vädret är ju dessutom i ständig förändring som hela tiden förändrar förutsättningarna för handeln.

– De stora sakerna missar man sällan, är det till exempel Stockholm Maraton och det är ösregn och tio grader kallare så ger det en viktig signal om att de som varit med och sprungit eller tittat vill ha varm mat, tejp och alvedon under eftermiddagen. Men det har även hänt massa saker på förmiddagen, då var det fint väder, innan klockan tolv var det andra saker som behövdes, uppladdningsgrejer. Väderinformationen är en komponent som måste jämföras med andra händelser, säger Bengt Eliasson.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.222