City Gross fortsätter att satsa offensivt på svenskt kött och svenska bönder

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Mats Sjödahl, vice vd Bergendahls Food svarar på kritiken mot City Gross import av kött i en debattartikel.

Utan att förhäva oss är City Gross faktiskt den dagligvarukedja som de senaste åren satsat mest på att marknadsföra svenskt kött. Vi bidrar även rent ekonomiskt till att stötta svenska bönder. Vi kommer fortsätta på den inslagna vägen samtidigt som vi breddar utbudet med en mindre andel importerat kött.

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Vi var väl medvetna om att det var ett kontroversiellt beslut att börja med importerat kött. Det låg i City Gross DNA att enbart sälja svenskt kött. Men hade vi klamrat oss fast i den strategin skulle vi i längden inte kunnat tillfredsställa våra kunder.

Till alla som kritiserat vår nya strategi vill vi svara att det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. När vi som företag upplever att vi inte kan leva upp till kundernas önskemål, då måste vi göra något åt det. När vi inte kan få tillräckliga volymer för att förse alla butiker över landet med kampanjvaror, ja, då måste vi agera. Samtidigt måste vi kunna konkurrera på lika villkor med övriga kedjor på marknaden.

Vi är ett kommersiellt företag vars verksamhet i första hand går ut på att skapa nytta för våra kunder. Om vi gör det blir vi lönsamma och kan skapa resurser för framtida nysatsningar. Det är även en förutsättning för att varje år kunna ge svenska bönder ca 10 Mkr, en krona per kilo inköpt gris- och lammkött. Sedan 2011 har Lamm- och Griskronan betalat ut drygt 60 Mkr till svenska bönder." Det kan också vara värt att påpeka att av våra cirka 325 köttprodukter är det 300 som är svenska

Kommer vi då böja oss för kritiken? Nej, men det har stärkt oss i vår ambition att fortsätta satsa offensivt på svenskt kött och svenska bönder. Vad gör vi då rent konkret för att öka försäljningen av svenskt kött? Ett exempel är att vi nu investerar 70 Mkr i nya förpackningsmaskiner till butikerna. En satsning som ger stor kundnytta genom att förlänga hållbarheten på det svenska butiksstyckade köttet och som bidrar till att halvera svinnet.

Det är detta vi menar med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Även om det under en period nu varit kö till slakterierna är det ett faktum att vi under perioder inte kunnat få de volymer våra kunder efterfrågar. Många kunder uppskattar vår satsning på svenskt kött, vi är ensamma om att ha styckmästare i alla butiker och den enda kedjan som utbildar gesäller till blivande styckmästare. Men vi har också en betydande andel prismedvetna kunder som vill ha alternativ.

Mats Sjödahl, Vice vd Bergendahls Food

Läs även Svenskt Kötts debattartikel här: När bönderna levererar sviker Citygross

Läs även Chefredaktör Maya Saksis ledare här: Svensk mat för svenska magar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.178