City Gross fortsätter att satsa offensivt på svenskt kött och svenska bönder

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Mats Sjödahl, vice vd Bergendahls Food svarar på kritiken mot City Gross import av kött i en debattartikel.

Utan att förhäva oss är City Gross faktiskt den dagligvarukedja som de senaste åren satsat mest på att marknadsföra svenskt kött. Vi bidrar även rent ekonomiskt till att stötta svenska bönder. Vi kommer fortsätta på den inslagna vägen samtidigt som vi breddar utbudet med en mindre andel importerat kött.

Läs också: Replik: Danskt kött viktigt komplement

Vi var väl medvetna om att det var ett kontroversiellt beslut att börja med importerat kött. Det låg i City Gross DNA att enbart sälja svenskt kött. Men hade vi klamrat oss fast i den strategin skulle vi i längden inte kunnat tillfredsställa våra kunder.

Till alla som kritiserat vår nya strategi vill vi svara att det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. När vi som företag upplever att vi inte kan leva upp till kundernas önskemål, då måste vi göra något åt det. När vi inte kan få tillräckliga volymer för att förse alla butiker över landet med kampanjvaror, ja, då måste vi agera. Samtidigt måste vi kunna konkurrera på lika villkor med övriga kedjor på marknaden.

Vi är ett kommersiellt företag vars verksamhet i första hand går ut på att skapa nytta för våra kunder. Om vi gör det blir vi lönsamma och kan skapa resurser för framtida nysatsningar. Det är även en förutsättning för att varje år kunna ge svenska bönder ca 10 Mkr, en krona per kilo inköpt gris- och lammkött. Sedan 2011 har Lamm- och Griskronan betalat ut drygt 60 Mkr till svenska bönder." Det kan också vara värt att påpeka att av våra cirka 325 köttprodukter är det 300 som är svenska

Kommer vi då böja oss för kritiken? Nej, men det har stärkt oss i vår ambition att fortsätta satsa offensivt på svenskt kött och svenska bönder. Vad gör vi då rent konkret för att öka försäljningen av svenskt kött? Ett exempel är att vi nu investerar 70 Mkr i nya förpackningsmaskiner till butikerna. En satsning som ger stor kundnytta genom att förlänga hållbarheten på det svenska butiksstyckade köttet och som bidrar till att halvera svinnet.

Det är detta vi menar med att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Även om det under en period nu varit kö till slakterierna är det ett faktum att vi under perioder inte kunnat få de volymer våra kunder efterfrågar. Många kunder uppskattar vår satsning på svenskt kött, vi är ensamma om att ha styckmästare i alla butiker och den enda kedjan som utbildar gesäller till blivande styckmästare. Men vi har också en betydande andel prismedvetna kunder som vill ha alternativ.

Mats Sjödahl, Vice vd Bergendahls Food

Läs även Svenskt Kötts debattartikel här: När bönderna levererar sviker Citygross

Läs även Chefredaktör Maya Saksis ledare här: Svensk mat för svenska magar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Nyhetsbrev

Arkiv

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.194