Du är i kundbranschen

Maya Saksi om vikten av att inte låta kunden vänta.

Medan jag stod vid disken och blev ignorerad av de sex medarbetarna som satt vid skrivborden funderade jag över begreppet kundservice. Det stod klart att de sex medarbetarna ansåg sig arbeta inom bilbranschen och att jag som kund var sekundär. Det är var ju bilen som skulle hämtas från service som var det primära.

Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att någon vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil ska orka släppa blicken från skärmen och masa sig fram till disken. Väl framme hos mig var inte pappersarbetet klart utan ditt och datt skulle kollas med verkstaden. Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att andra, vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil, ska klura ut hur det interna pappersarbetet ska skötas. Till slut fick jag bilnyckeln och väl vid bilen upptäckte jag att tanklocket stod öppet, alla inställningar till radion var borta och en rad andra funktioner som tagit mig timmar att förstå och ställa in var bortraderade. Satan vad sur jag blev.

Kundservice. Inom dagligvaruhandeln pratar vi alltid om vikten av service och att förstå att det är kunderna som är det centrala. Att släppa plocket och följa med kunden och visa. Att kunderna är i butiken för att de vill handla. De vill bli sedda och bemötta. Kundservice är faktiskt dagligvaruhandeln riktigt bra på i jämförelse med andra branscher. En sak har dock nästan alla branscher gemensamt, man jobbar inte i dagligvaruhandeln eller bilbranschen – man jobbar i kundbranschen. När den polletten trillat ner, då kanske jag som kund kan få riktigt bra service.

Mer om: Kundservice


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Nyhetsbrev

Arkiv

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.191