23948sdkhjf

Du är i kundbranschen

Maya Saksi om vikten av att inte låta kunden vänta.

Medan jag stod vid disken och blev ignorerad av de sex medarbetarna som satt vid skrivborden funderade jag över begreppet kundservice. Det stod klart att de sex medarbetarna ansåg sig arbeta inom bilbranschen och att jag som kund var sekundär. Det är var ju bilen som skulle hämtas från service som var det primära.

Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att någon vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil ska orka släppa blicken från skärmen och masa sig fram till disken. Väl framme hos mig var inte pappersarbetet klart utan ditt och datt skulle kollas med verkstaden. Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att andra, vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil, ska klura ut hur det interna pappersarbetet ska skötas. Till slut fick jag bilnyckeln och väl vid bilen upptäckte jag att tanklocket stod öppet, alla inställningar till radion var borta och en rad andra funktioner som tagit mig timmar att förstå och ställa in var bortraderade. Satan vad sur jag blev.

Kundservice. Inom dagligvaruhandeln pratar vi alltid om vikten av service och att förstå att det är kunderna som är det centrala. Att släppa plocket och följa med kunden och visa. Att kunderna är i butiken för att de vill handla. De vill bli sedda och bemötta. Kundservice är faktiskt dagligvaruhandeln riktigt bra på i jämförelse med andra branscher. En sak har dock nästan alla branscher gemensamt, man jobbar inte i dagligvaruhandeln eller bilbranschen – man jobbar i kundbranschen. När den polletten trillat ner, då kanske jag som kund kan få riktigt bra service.

Mer om: Kundservice
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Nyhetsbrev

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Arkiv

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Anrik lanthandel lägger ner

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.308