23948sdkhjf

Du är i kundbranschen

Maya Saksi om vikten av att inte låta kunden vänta.

Medan jag stod vid disken och blev ignorerad av de sex medarbetarna som satt vid skrivborden funderade jag över begreppet kundservice. Det stod klart att de sex medarbetarna ansåg sig arbeta inom bilbranschen och att jag som kund var sekundär. Det är var ju bilen som skulle hämtas från service som var det primära.

Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att någon vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil ska orka släppa blicken från skärmen och masa sig fram till disken. Väl framme hos mig var inte pappersarbetet klart utan ditt och datt skulle kollas med verkstaden. Jag gillar inte att vänta. Jag gillar inte att vänta på att andra, vars jobb det är att ge mig nyckeln till min bil, ska klura ut hur det interna pappersarbetet ska skötas. Till slut fick jag bilnyckeln och väl vid bilen upptäckte jag att tanklocket stod öppet, alla inställningar till radion var borta och en rad andra funktioner som tagit mig timmar att förstå och ställa in var bortraderade. Satan vad sur jag blev.

Kundservice. Inom dagligvaruhandeln pratar vi alltid om vikten av service och att förstå att det är kunderna som är det centrala. Att släppa plocket och följa med kunden och visa. Att kunderna är i butiken för att de vill handla. De vill bli sedda och bemötta. Kundservice är faktiskt dagligvaruhandeln riktigt bra på i jämförelse med andra branscher. En sak har dock nästan alla branscher gemensamt, man jobbar inte i dagligvaruhandeln eller bilbranschen – man jobbar i kundbranschen. När den polletten trillat ner, då kanske jag som kund kan få riktigt bra service.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.5