Svag krona gör maten dyrare

| Av Robin Salomonsson / TT | Tipsa redaktionen

Industrin går på högvarv - men importen kostar mer.

Inte sedan 2010 har kronan varit så svag mot euron som nu. Den dyrare euron innebär ökade importkostnader för svenska företag, vilket bland annat driver upp priser på livsmedel som frukt och smör i butikerna.

Läs också: Norrmännen drar urstark gränshandel

Med en rejält försvagad kronkurs gentemot euron går svensk industri, vars största handelspartner är Tyskland, på högvarv. På motsatt sätt ökar kostnaderna för att importera varor och tjänster från eurozonen, vilket i sin tur leder till dyrare shopping för svenska konsumenter.

Under de två första månaderna 2018 steg priserna på livsmedel i den svenska dagligvaruhandeln med 2,2 procent, jämfört med samma period för ett år sedan. Inom eurozonen gick priserna för samma varukategori endast upp med 1,1 procent.

– Den svagare kronan verkar leda till högre priser för livsmedel i Sverige jämfört med prisutvecklingen för länderna inom eurozonen. Deras valuta harmoniserar handeln, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

Han pekar specifikt på frukt som sett en kraftigare inflation i Sverige än för länderna inom eurozonen.

Läs också: 100 miljoner ska tredubbla kapaciteten

– Valutakursen är alltid en viktig faktor för priset när det kommer till varor som omsätts snabbt och behöver importeras mer av, säger han.

De produkter som har drivit upp livsmedelspriserna i Sverige mest under januari och februari är smör och olja, vilka har blivit över 19 procent dyrare sedan årsskiftet. Klart högre än nere på kontinenten.

– Prisutvecklingen för oljor och fetter har varit extremt mycket högre i Sverige än för eurozonen. Kronkursen är en av förklaringarna till det, säger Andreas Svensson.

Mer om: euro | export | HUI Research | import | krona


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.171