23948sdkhjf

Här lyckas Coop bäst av alla

Trots att affärerna går knackigt betraktas Coop som Sveriges mest hållbara varumärke av konsumenterna, alla kategorier.

Kedjan tar över tronen från Apoteket AB i den årliga undersökningen Sustainable Brand Index.

– Coop har under lång tid fokuserat på viktiga frågor inom klimatpåverkan som köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt mest bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av Sustainable Brand Index.
Dagligvaruhandeln ligger av tradition högt i undersökningen och placerar sig i år som tvåa efter apoteksbranschen. Livsmedelsproducenterna hamnar på sjätte plats bland de 22 branscherna medan de snabbrörliga konsumentvarorna, FMCG, placerar sig sist i hållbarhetshänseende.

Bland dagligvarukedjorna faller i år City Gross tillbaka något och får återigen se sig passerade av Axfoods kedjor Hemköp och Willys. City Gross var en av förra årets vinnare, bland annat på grund av kedjans långsiktiga satsning på svenskt kött.
– Tidigare har de haft nytta av det, säger Erik Elvingsson Hedén.
Men trots att mätningen genomfördes innan City Gross uppmärksammade beslut att även sälja importerat kött, har kedjans hållbarhetsförtroende minskat.
Bland de nya varumärkena inom dagligvaruhandeln som är med i mätningen finns Axfood och flera e-handelsaktörer. Bäst av dem placerar sig Linas Matkasse, med en 54:e plats i totallistan.
Av lågprisaktörerna fortsätter Lidl sin långsamma och stadiga klättring och hoppar i år tio steg uppåt till 111:e plats på totallistan. Netto fortsätter att kämpa i botten, på 252:a plats bland de totalt 326 varumärken som ingår i undersökningen.

Det varumärke som tagit mest stryk i årets mätning är Saltå Kvarn, som faller från andra plats i totallistan till sjunde.
– De har uppenbarligen inte nått ut på samma sätt. Det är svårt när alla pratar om ekologiskt och hållbart, säger Erik Elvingsson Hedén.
Generellt sett ökar de rankingpoäng varumärkena får från år till år, vilket innebär att konkurrensen hårdnar. Rankingpoängen är den andel av de tillfrågade konsumenterna som gett varumärket något av de två högsta betygen på en femgradig skala.
Undersökningen visar också att hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för konsumenternas köpbeslut. Andelen konsumenter som säger sig påverkas av miljöfrågor och sociala frågor har ökat från 68 procent 2014 till 73 procent i årets undersökning.
– Frågorna blir allt viktigare. Det visar också att det är robust och välgrundad undersökning vi gör, säger Erik Elvingsson Hedén.

Totalt har cirka 40 000 konsumenter i de nordiska länderna och Nederländerna intervjuats i årets undersökning.
Nytt för i år är att intervjuerna innehåller frågor om FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Bland annat har deltagarna fått värdera vilka mål företagen inom dagligvaruhandeln bör prioritera. Högst på den listan hamnar mål 12, hållbar konsumtion och produktion, följt av mål 6, rent vatten och sanitet och mål 15, ekosystem och biologisk mångfald.
– Jämfört med tidigare år kan vi se en ökad förståelse bland befolkningen kring vad man konsumerar och vilken effekt det får, säger Erik Elvingsson Hedén.

Dagligvarubutiker        
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95% 5 87%
5 Ica 86% 3 88%
8 Systembolaget 77% 8 80%
36 Hemköp 53% 41 48%
39 Willys 52% 40 50%
49 City Gross 50% 26 55%
54 Linas matkasse 49%
65 Axfood 47%
103 Mat.se 38%
114 Mathem 35%
125 Lidl 34% 111 31%
156 Middagsfrid 30%
260 Netto 21% 252 17%
Dagligvaruleverantörer
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
3 Lantmännen 92% 6 85%
7 Saltå Kvarn 77% 2 89%
10 Gogreen 76%
12 Kung Markatta 75% 9 76%
16 Skånemejerier 73% 16 72%
18 Arla 70% 19 68%
20 Norrmejerier 66% 20 68%
29 Kungsörnen  57% 24 59%
31 Axa  56% 23 59%
32 Loka 55%
40 Arvid Nordquist 52% 58 43%
41 Wasabröd 52% 44 48%
46 Oatly 51% 38 50%
48 Ramlösa 51%
56 Svenska Lantchips 49%
57 Risenta 48% 37 51%
59 Polarbröd 48% 42 48%
66 Kronfågel 47%
68 Zoégas 46% 55 44%
69 Valio 46% 64 43%
74 Pågen 45% 50 45%
82 Findus 42% 90 36%
84 Löfbergs 41% 59 43%
91 Marabou 39% 92 35%
97 Felix 38% 73 40%
98 Gevalia 38% 75 39%
99 Scan 38% 71 41%
104 Abba 38% 72 40%
119 Zeta 34%
121 Skogaholm 34% 95 35%
126 Göteborgs Kex 33% 101 33%
141 Frebaco 32%
144 Norrlands Guld 32%
163 Santa Maria 29% 127 28%
164 OLW 29% 163 24%
165 Carlsberg 29% 157 25%
166 Kopparbergs 29% 113 31%
173 Dafgårds 28% 112 31%
177 Cloetta 28% 135 27%
179 Spendrups 28% 132 27%
186 Barilla 27% 204 20%
188 Coca-Cola 27% 148 26%
189 Mariestads 27%
195 Absolut Vodka 26% 176 22%
201 Fontana 26% 197 20%
212 Fazer 25% 153 25%
218 Estrella 24% 154 25%
221 Kavli 24% 139 27%
223 Heineken 24% 201 20%
231 Heinz 23% 179 22%
237 Åbro 22% 104 32%
239 Nespresso 22% 199 20%
271 Ballerina 20%
280 Pepsi 20% 209 19%
282 Nestlé 20% 234 18%
297 Oreo 18%
309 Danone 16% 245 17%
316 Pringles  16%
322 Tulip 13% 263 16%
FMCG, Fast moving consumer goods        
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
183 Orkla 27% 136 27%
230 Johnson & Johnson 23% 189 21%
244 Procter & Gamble (P&G) 22% 261 16%
268 L’Oréal 20% 264 16%
276 Colgate-Palmolive 20% 242 17%
287 Mars 19% 281 12%
289 Mondelez International 19% 224 19%
313 Unilever 16% 225 19%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.234