23948sdkhjf

Här lyckas Coop bäst av alla

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Trots att affärerna går knackigt betraktas Coop som Sveriges mest hållbara varumärke av konsumenterna, alla kategorier.

Kedjan tar över tronen från Apoteket AB i den årliga undersökningen Sustainable Brand Index.

– Coop har under lång tid fokuserat på viktiga frågor inom klimatpåverkan som köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt mest bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av Sustainable Brand Index.
Dagligvaruhandeln ligger av tradition högt i undersökningen och placerar sig i år som tvåa efter apoteksbranschen. Livsmedelsproducenterna hamnar på sjätte plats bland de 22 branscherna medan de snabbrörliga konsumentvarorna, FMCG, placerar sig sist i hållbarhetshänseende.

Läs också: Klart med Coops nya bygge

Bland dagligvarukedjorna faller i år City Gross tillbaka något och får återigen se sig passerade av Axfoods kedjor Hemköp och Willys. City Gross var en av förra årets vinnare, bland annat på grund av kedjans långsiktiga satsning på svenskt kött.
– Tidigare har de haft nytta av det, säger Erik Elvingsson Hedén.
Men trots att mätningen genomfördes innan City Gross uppmärksammade beslut att även sälja importerat kött, har kedjans hållbarhetsförtroende minskat.
Bland de nya varumärkena inom dagligvaruhandeln som är med i mätningen finns Axfood och flera e-handelsaktörer. Bäst av dem placerar sig Linas Matkasse, med en 54:e plats i totallistan.
Av lågprisaktörerna fortsätter Lidl sin långsamma och stadiga klättring och hoppar i år tio steg uppåt till 111:e plats på totallistan. Netto fortsätter att kämpa i botten, på 252:a plats bland de totalt 326 varumärken som ingår i undersökningen.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Det varumärke som tagit mest stryk i årets mätning är Saltå Kvarn, som faller från andra plats i totallistan till sjunde.
– De har uppenbarligen inte nått ut på samma sätt. Det är svårt när alla pratar om ekologiskt och hållbart, säger Erik Elvingsson Hedén.
Generellt sett ökar de rankingpoäng varumärkena får från år till år, vilket innebär att konkurrensen hårdnar. Rankingpoängen är den andel av de tillfrågade konsumenterna som gett varumärket något av de två högsta betygen på en femgradig skala.
Undersökningen visar också att hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för konsumenternas köpbeslut. Andelen konsumenter som säger sig påverkas av miljöfrågor och sociala frågor har ökat från 68 procent 2014 till 73 procent i årets undersökning.
– Frågorna blir allt viktigare. Det visar också att det är robust och välgrundad undersökning vi gör, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs också: Nu hårdnar leveranskriget

Totalt har cirka 40 000 konsumenter i de nordiska länderna och Nederländerna intervjuats i årets undersökning.
Nytt för i år är att intervjuerna innehåller frågor om FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Bland annat har deltagarna fått värdera vilka mål företagen inom dagligvaruhandeln bör prioritera. Högst på den listan hamnar mål 12, hållbar konsumtion och produktion, följt av mål 6, rent vatten och sanitet och mål 15, ekosystem och biologisk mångfald.
– Jämfört med tidigare år kan vi se en ökad förståelse bland befolkningen kring vad man konsumerar och vilken effekt det får, säger Erik Elvingsson Hedén.

Dagligvarubutiker        
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95% 5 87%
5 Ica 86% 3 88%
8 Systembolaget 77% 8 80%
36 Hemköp 53% 41 48%
39 Willys 52% 40 50%
49 City Gross 50% 26 55%
54 Linas matkasse 49%
65 Axfood 47%
103 Mat.se 38%
114 Mathem 35%
125 Lidl 34% 111 31%
156 Middagsfrid 30%
260 Netto 21% 252 17%
Dagligvaruleverantörer
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
3 Lantmännen 92% 6 85%
7 Saltå Kvarn 77% 2 89%
10 Gogreen 76%
12 Kung Markatta 75% 9 76%
16 Skånemejerier 73% 16 72%
18 Arla 70% 19 68%
20 Norrmejerier 66% 20 68%
29 Kungsörnen  57% 24 59%
31 Axa  56% 23 59%
32 Loka 55%
40 Arvid Nordquist 52% 58 43%
41 Wasabröd 52% 44 48%
46 Oatly 51% 38 50%
48 Ramlösa 51%
56 Svenska Lantchips 49%
57 Risenta 48% 37 51%
59 Polarbröd 48% 42 48%
66 Kronfågel 47%
68 Zoégas 46% 55 44%
69 Valio 46% 64 43%
74 Pågen 45% 50 45%
82 Findus 42% 90 36%
84 Löfbergs 41% 59 43%
91 Marabou 39% 92 35%
97 Felix 38% 73 40%
98 Gevalia 38% 75 39%
99 Scan 38% 71 41%
104 Abba 38% 72 40%
119 Zeta 34%
121 Skogaholm 34% 95 35%
126 Göteborgs Kex 33% 101 33%
141 Frebaco 32%
144 Norrlands Guld 32%
163 Santa Maria 29% 127 28%
164 OLW 29% 163 24%
165 Carlsberg 29% 157 25%
166 Kopparbergs 29% 113 31%
173 Dafgårds 28% 112 31%
177 Cloetta 28% 135 27%
179 Spendrups 28% 132 27%
186 Barilla 27% 204 20%
188 Coca-Cola 27% 148 26%
189 Mariestads 27%
195 Absolut Vodka 26% 176 22%
201 Fontana 26% 197 20%
212 Fazer 25% 153 25%
218 Estrella 24% 154 25%
221 Kavli 24% 139 27%
223 Heineken 24% 201 20%
231 Heinz 23% 179 22%
237 Åbro 22% 104 32%
239 Nespresso 22% 199 20%
271 Ballerina 20%
280 Pepsi 20% 209 19%
282 Nestlé 20% 234 18%
297 Oreo 18%
309 Danone 16% 245 17%
316 Pringles  16%
322 Tulip 13% 263 16%
FMCG, Fast moving consumer goods        
Placering 2018 Företag/varumärke Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
183 Orkla 27% 136 27%
230 Johnson & Johnson 23% 189 21%
244 Procter & Gamble (P&G) 22% 261 16%
268 L’Oréal 20% 264 16%
276 Colgate-Palmolive 20% 242 17%
287 Mars 19% 281 12%
289 Mondelez International 19% 224 19%
313 Unilever 16% 225 19%


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.255