23948sdkhjf

Så överlever du ”butiksdöden”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

5 checkfrågor du måste ställa dig.

Vi kan dagligen läsa om att butiksdöden i Sverige och världen. Vad är det för butiksdöd vi talar om? Omvandling av våra köpmönster i detaljhandeln är inget nytt. Först kom bilen och gjorde oss mobila. Som ett resultat av bilen kom externlägena med de rikstäckande kedjorna och stora butikerna. Nu förflyttas delar av shoppingen till mobiltelefonen. Att kalla det vi nu ser ”butiksdöden” är överdrivet. Vi har alltid haft en utslagning av butiker vars affärsmodell har blivit ålderdomlig när kundens köpmönster förändrats.

De butiker som inte har någon tydlig position och strategi har alltid haft det svårt men kommer att få det allt svårare i dagens globala konkurrens. I många år har vi i butik blivit borskämda med låga räntor och en allt högre efterfråga. Affärsmodellen har varit enkel. Sätt upp en butik i ett köpcenter, fyll butiken med produkter och kunder kommer. Denna modell fungerar inte längre. Konkurrensen tvingar varje butik att verkligen ta ett 100 % kundperspektiv och anpassa sin butik till vad faktiskt kunden vill ha för produkter och hur hon vill köpa dessa. Nedan har jag satt ihop fem frågor du måste ställa dig för att testa hur konkurrenskraftig din butik är.

  1. Är vårt sortiment skarpt? – Detta är nyckeln till varje butiks framgång. Har vi ett sortiment som är intressant för vår kundgrupp och som vi tjänar pengar på? Finns det någon unikitet som gör att det lönar sig att komma till oss? Överraskar vi våra kunder?

  2. Är vår butik enkel att shoppa i? – Är det enkelt och kul att handla i vår butik. Är sortimentet överskådligt och tydligt?

  3. Är det en upplevelse att handla i vår butik?– Vet vi vad våra kunder upplever som viktigt i vår butik? Är vi en dagligvarubutik är bl a enkelhet och måltidslösningar viktigt. Erbjuder vi denna upplevelse?

  4. Är vårt kundbemötande av världsklass? Forskningen visar att ett bra kundbemötande ökar kundkorgens värde och skapar en fin atmosfär i butiken. Hur duktiga vi i butiken på detta? Kan vi bli bättre?

  5. Är vi tillräckligt nyfikna på framtiden? Tar vi våra kunder för givet? Experimenterar vi tillräckligt? Vågar vi testa nya idéer? Hittar vi nya samarbeten med andra aktörer som våra kunder skulle uppskatta?

Samla ledningsgruppen i butiken och diskutera igenom frågeställningarna. Ni kommer då att få svaren på vad just din butik behöver göra för att överleva och blomstra i den digitaliserade världen. Den framtid som erbjuder så många nya möjligheter. Lycka till.

Martin Moström Strategisk rådgivare – Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlarparet som vågade satsa: Historiskt lyft i anrik butik

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Plus

Ica Maxi-handlaren: "Matglädjen känns i nya nätutbildningen"

Därför sprack Coop-fusionen

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Mötet
Den osannolika resan blev möjlig: "Vill tacka Maxi-handlaren Martin Matteusson"

Arkiv

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

City Gross tar in Picard i värmen

Långa köer när Hemköp Råcksta öppnade

Snabbklättrare hos Lidl en av årets supertalanger

Här är Citybutikernas framtid

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Inte bara påsken lyfte säljet i april

Fri Köpenskap sänder live – missa inte

Ica-handlare prisade av Claes-Göran Sylvén

Norges svar till Fiskguiden – endast 0,03 procent fångas med garn

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Stora Coop räds inte nya Maxi-konceptet: ”Mer rädd för Lidl”

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Handeln tappar framtidstro – dagligvaruhandeln tror på sommaren

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-vd lämnar – går vidare centralt

Ica säljer Hemtex

Matpriserna står stilla

De är årets europeiska handlare

Lidl-butik vid gränsen försenas

Willys årets butikskedja på Retail Awards

Fiskguiden: Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Livsmedelshandeln lyfter Stockholm

Plus

Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

Ledare
Ökad hälsofixering med ny teknik

På nytt jobb
Ny vd på Coop Kristianstad Blekinge

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148