Så överlever du ”butiksdöden”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

5 checkfrågor du måste ställa dig.

Vi kan dagligen läsa om att butiksdöden i Sverige och världen. Vad är det för butiksdöd vi talar om? Omvandling av våra köpmönster i detaljhandeln är inget nytt. Först kom bilen och gjorde oss mobila. Som ett resultat av bilen kom externlägena med de rikstäckande kedjorna och stora butikerna. Nu förflyttas delar av shoppingen till mobiltelefonen. Att kalla det vi nu ser ”butiksdöden” är överdrivet. Vi har alltid haft en utslagning av butiker vars affärsmodell har blivit ålderdomlig när kundens köpmönster förändrats.

De butiker som inte har någon tydlig position och strategi har alltid haft det svårt men kommer att få det allt svårare i dagens globala konkurrens. I många år har vi i butik blivit borskämda med låga räntor och en allt högre efterfråga. Affärsmodellen har varit enkel. Sätt upp en butik i ett köpcenter, fyll butiken med produkter och kunder kommer. Denna modell fungerar inte längre. Konkurrensen tvingar varje butik att verkligen ta ett 100 % kundperspektiv och anpassa sin butik till vad faktiskt kunden vill ha för produkter och hur hon vill köpa dessa. Nedan har jag satt ihop fem frågor du måste ställa dig för att testa hur konkurrenskraftig din butik är.

  1. Är vårt sortiment skarpt? – Detta är nyckeln till varje butiks framgång. Har vi ett sortiment som är intressant för vår kundgrupp och som vi tjänar pengar på? Finns det någon unikitet som gör att det lönar sig att komma till oss? Överraskar vi våra kunder?

  2. Är vår butik enkel att shoppa i? – Är det enkelt och kul att handla i vår butik. Är sortimentet överskådligt och tydligt?

  3. Är det en upplevelse att handla i vår butik?– Vet vi vad våra kunder upplever som viktigt i vår butik? Är vi en dagligvarubutik är bl a enkelhet och måltidslösningar viktigt. Erbjuder vi denna upplevelse?

  4. Är vårt kundbemötande av världsklass? Forskningen visar att ett bra kundbemötande ökar kundkorgens värde och skapar en fin atmosfär i butiken. Hur duktiga vi i butiken på detta? Kan vi bli bättre?

  5. Är vi tillräckligt nyfikna på framtiden? Tar vi våra kunder för givet? Experimenterar vi tillräckligt? Vågar vi testa nya idéer? Hittar vi nya samarbeten med andra aktörer som våra kunder skulle uppskatta?

Samla ledningsgruppen i butiken och diskutera igenom frågeställningarna. Ni kommer då att få svaren på vad just din butik behöver göra för att överleva och blomstra i den digitaliserade världen. Den framtid som erbjuder så många nya möjligheter. Lycka till.

Martin Moström Strategisk rådgivare – Retail House



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Willys på vegomarsch

Här säljs redan julmust

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Arkiv

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Bergendahls går över en miljard

Ica Maxi fick stänga

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Här öppnar Coop Online

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänd till en kollega

0.258