23948sdkhjf

Så överlever du ”butiksdöden”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

5 checkfrågor du måste ställa dig.

Vi kan dagligen läsa om att butiksdöden i Sverige och världen. Vad är det för butiksdöd vi talar om? Omvandling av våra köpmönster i detaljhandeln är inget nytt. Först kom bilen och gjorde oss mobila. Som ett resultat av bilen kom externlägena med de rikstäckande kedjorna och stora butikerna. Nu förflyttas delar av shoppingen till mobiltelefonen. Att kalla det vi nu ser ”butiksdöden” är överdrivet. Vi har alltid haft en utslagning av butiker vars affärsmodell har blivit ålderdomlig när kundens köpmönster förändrats.

De butiker som inte har någon tydlig position och strategi har alltid haft det svårt men kommer att få det allt svårare i dagens globala konkurrens. I många år har vi i butik blivit borskämda med låga räntor och en allt högre efterfråga. Affärsmodellen har varit enkel. Sätt upp en butik i ett köpcenter, fyll butiken med produkter och kunder kommer. Denna modell fungerar inte längre. Konkurrensen tvingar varje butik att verkligen ta ett 100 % kundperspektiv och anpassa sin butik till vad faktiskt kunden vill ha för produkter och hur hon vill köpa dessa. Nedan har jag satt ihop fem frågor du måste ställa dig för att testa hur konkurrenskraftig din butik är.

  1. Är vårt sortiment skarpt? – Detta är nyckeln till varje butiks framgång. Har vi ett sortiment som är intressant för vår kundgrupp och som vi tjänar pengar på? Finns det någon unikitet som gör att det lönar sig att komma till oss? Överraskar vi våra kunder?

  2. Är vår butik enkel att shoppa i? – Är det enkelt och kul att handla i vår butik. Är sortimentet överskådligt och tydligt?

  3. Är det en upplevelse att handla i vår butik?– Vet vi vad våra kunder upplever som viktigt i vår butik? Är vi en dagligvarubutik är bl a enkelhet och måltidslösningar viktigt. Erbjuder vi denna upplevelse?

  4. Är vårt kundbemötande av världsklass? Forskningen visar att ett bra kundbemötande ökar kundkorgens värde och skapar en fin atmosfär i butiken. Hur duktiga vi i butiken på detta? Kan vi bli bättre?

  5. Är vi tillräckligt nyfikna på framtiden? Tar vi våra kunder för givet? Experimenterar vi tillräckligt? Vågar vi testa nya idéer? Hittar vi nya samarbeten med andra aktörer som våra kunder skulle uppskatta?

Samla ledningsgruppen i butiken och diskutera igenom frågeställningarna. Ni kommer då att få svaren på vad just din butik behöver göra för att överleva och blomstra i den digitaliserade världen. Den framtid som erbjuder så många nya möjligheter. Lycka till.

Martin Moström Strategisk rådgivare – Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coronaviruset
Varannan kund undviker butiker – handeln i välkommen in-kampanj

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Nyhetsbrev

Arkiv

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.159