Våga stå ut i ostdisken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Den som vandrar längs med diskarna på Sabis Fältöversten märker den skillnad när de närmar sig osten – och det är inte lukten. Istället för de andra diskarna möts man istället av uppställda bord och möjligheterna att gå in i ett helt rum fyllt med ostar i alla tänkbara former och storlekar.

Läs också: Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

– Det här rummet spelade nog en stor del in i varför vi vann Dagligvarugalan. Här kan man gå in och ta en bra bit ost utan att köa och vänta på en fredag när det kan vara långa köer. Alla vill faktiskt inte handla över disk och jag har jättemånga kunder som säger till mig att: ”Thomas, jag har aldrig ätit och köpt så mycket ost som nu”, det säger ostmästare Thomas Karlsson som tillsammans med Jessica Eng styr över ostavdelningen på Sabis.

Enligt Thomas Karlsson är själva ”ostpratet”, att vara lyhörd för vad kunderna vill ha nyckeln till en bra ostförsäljning. Det handlar om att följa trenderna och behoven hos kunderna samtidigt som en bra ostavdelning också måste våga stå ut.

– Det handlar om att skapa en wow-effekt. Man kan till exempel ta hem stora ostar, skära upp dem på ett bra sätt och använda sig av intressanta verktyg. Man vill ge kunderna en snackis som de kan prata om senare när de kommer hem.

Just ”snackisar”, berättelser och ursprung är något som faktiskt ökar försäljningen och lojaliteten hos kunderna. Thomas Karlsson är noggrann med att hela tiden ge kunderna möjlighet att själva lära sig om ostarna, dels genom att prata med dem men även genom att placera ut informationsskyltar och berättande texter på innehållsförteckningarna. Ett merjobb visst – men något som betalar tillbaka sig i längden.

Läs också: Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena

Ostbranschen är till sin natur konservativ där gamla metoder och produkter fortfarande dominerar men för den sakens skull behöver det inte råda någon brist på variation. Säsonger kommer och går ,även bland ostarna och just ursprung, småskaligt och lokalt är viktiga trender som en bra ostdisk har koll på.

– De små leverantörerna växer och de vill vi gärna ha med, man vill nästan ha namnet på gubben eller tanten som ystat osten. Både vi och kunderna vill ha ett ursprung, det ger ett mervärde, säger Thomas Karlsson som menar att det gäller för all sorts ost, även den mer ”vanliga” vardagsosten.

– Vi säljer väldigt mycket ost i vårt rum men ser man till kilo så säljer vi så klart mer hushållsost, herrgård och liknande. Men även här brukar vi sätta upp informationsskyltar om smaksättning och så vidare. Här ser man också att det färdigskivade ökar enormt.

En annan trend som Thomas Karlsson noterat är att matlagningsosten ökar i omfattning och att det här finns en möjlighet att hjälpa den osäkra kunden med information om sånt som smältgrader och olika recept och. Att matlagningsosten ökar märks också när Thomas Karlsson får frågan om vad som säljer bäst.

– Gruyere är en riktig storsäljare, den är så bra som den är, så mångsidig som den ju faktiskt är. Gruyere och parmesan, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.163