23948sdkhjf

Våga stå ut i ostdisken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Den som vandrar längs med diskarna på Sabis Fältöversten märker den skillnad när de närmar sig osten – och det är inte lukten. Istället för de andra diskarna möts man istället av uppställda bord och möjligheterna att gå in i ett helt rum fyllt med ostar i alla tänkbara former och storlekar.

Läs också: Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

– Det här rummet spelade nog en stor del in i varför vi vann Dagligvarugalan. Här kan man gå in och ta en bra bit ost utan att köa och vänta på en fredag när det kan vara långa köer. Alla vill faktiskt inte handla över disk och jag har jättemånga kunder som säger till mig att: ”Thomas, jag har aldrig ätit och köpt så mycket ost som nu”, det säger ostmästare Thomas Karlsson som tillsammans med Jessica Eng styr över ostavdelningen på Sabis.

Enligt Thomas Karlsson är själva ”ostpratet”, att vara lyhörd för vad kunderna vill ha nyckeln till en bra ostförsäljning. Det handlar om att följa trenderna och behoven hos kunderna samtidigt som en bra ostavdelning också måste våga stå ut.

– Det handlar om att skapa en wow-effekt. Man kan till exempel ta hem stora ostar, skära upp dem på ett bra sätt och använda sig av intressanta verktyg. Man vill ge kunderna en snackis som de kan prata om senare när de kommer hem.

Just ”snackisar”, berättelser och ursprung är något som faktiskt ökar försäljningen och lojaliteten hos kunderna. Thomas Karlsson är noggrann med att hela tiden ge kunderna möjlighet att själva lära sig om ostarna, dels genom att prata med dem men även genom att placera ut informationsskyltar och berättande texter på innehållsförteckningarna. Ett merjobb visst – men något som betalar tillbaka sig i längden.

Läs också: Nytt kassatänk gav kraftigt säljlyft

Ostbranschen är till sin natur konservativ där gamla metoder och produkter fortfarande dominerar men för den sakens skull behöver det inte råda någon brist på variation. Säsonger kommer och går ,även bland ostarna och just ursprung, småskaligt och lokalt är viktiga trender som en bra ostdisk har koll på.

– De små leverantörerna växer och de vill vi gärna ha med, man vill nästan ha namnet på gubben eller tanten som ystat osten. Både vi och kunderna vill ha ett ursprung, det ger ett mervärde, säger Thomas Karlsson som menar att det gäller för all sorts ost, även den mer ”vanliga” vardagsosten.

– Vi säljer väldigt mycket ost i vårt rum men ser man till kilo så säljer vi så klart mer hushållsost, herrgård och liknande. Men även här brukar vi sätta upp informationsskyltar om smaksättning och så vidare. Här ser man också att det färdigskivade ökar enormt.

En annan trend som Thomas Karlsson noterat är att matlagningsosten ökar i omfattning och att det här finns en möjlighet att hjälpa den osäkra kunden med information om sånt som smältgrader och olika recept och. Att matlagningsosten ökar märks också när Thomas Karlsson får frågan om vad som säljer bäst.

– Gruyere är en riktig storsäljare, den är så bra som den är, så mångsidig som den ju faktiskt är. Gruyere och parmesan, säger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet!

Nyhetsbrev

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Arkiv

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

Framgång för Pricer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Probi lyfte under året

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16