23948sdkhjf

Våga stå ut i ostdisken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Den som vandrar längs med diskarna på Sabis Fältöversten märker den skillnad när de närmar sig osten – och det är inte lukten. Istället för de andra diskarna möts man istället av uppställda bord och möjligheterna att gå in i ett helt rum fyllt med ostar i alla tänkbara former och storlekar.

Läs också: Här får osten ta plats

– Det här rummet spelade nog en stor del in i varför vi vann Dagligvarugalan. Här kan man gå in och ta en bra bit ost utan att köa och vänta på en fredag när det kan vara långa köer. Alla vill faktiskt inte handla över disk och jag har jättemånga kunder som säger till mig att: ”Thomas, jag har aldrig ätit och köpt så mycket ost som nu”, det säger ostmästare Thomas Karlsson som tillsammans med Jessica Eng styr över ostavdelningen på Sabis.

Enligt Thomas Karlsson är själva ”ostpratet”, att vara lyhörd för vad kunderna vill ha nyckeln till en bra ostförsäljning. Det handlar om att följa trenderna och behoven hos kunderna samtidigt som en bra ostavdelning också måste våga stå ut.

– Det handlar om att skapa en wow-effekt. Man kan till exempel ta hem stora ostar, skära upp dem på ett bra sätt och använda sig av intressanta verktyg. Man vill ge kunderna en snackis som de kan prata om senare när de kommer hem.

Just ”snackisar”, berättelser och ursprung är något som faktiskt ökar försäljningen och lojaliteten hos kunderna. Thomas Karlsson är noggrann med att hela tiden ge kunderna möjlighet att själva lära sig om ostarna, dels genom att prata med dem men även genom att placera ut informationsskyltar och berättande texter på innehållsförteckningarna. Ett merjobb visst – men något som betalar tillbaka sig i längden.

Läs också: Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Ostbranschen är till sin natur konservativ där gamla metoder och produkter fortfarande dominerar men för den sakens skull behöver det inte råda någon brist på variation. Säsonger kommer och går ,även bland ostarna och just ursprung, småskaligt och lokalt är viktiga trender som en bra ostdisk har koll på.

– De små leverantörerna växer och de vill vi gärna ha med, man vill nästan ha namnet på gubben eller tanten som ystat osten. Både vi och kunderna vill ha ett ursprung, det ger ett mervärde, säger Thomas Karlsson som menar att det gäller för all sorts ost, även den mer ”vanliga” vardagsosten.

– Vi säljer väldigt mycket ost i vårt rum men ser man till kilo så säljer vi så klart mer hushållsost, herrgård och liknande. Men även här brukar vi sätta upp informationsskyltar om smaksättning och så vidare. Här ser man också att det färdigskivade ökar enormt.

En annan trend som Thomas Karlsson noterat är att matlagningsosten ökar i omfattning och att det här finns en möjlighet att hjälpa den osäkra kunden med information om sånt som smältgrader och olika recept och. Att matlagningsosten ökar märks också när Thomas Karlsson får frågan om vad som säljer bäst.

– Gruyere är en riktig storsäljare, den är så bra som den är, så mångsidig som den ju faktiskt är. Gruyere och parmesan, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Nyhetsbrev

Premiär för Lidl på fina gatan

Arkiv

Coop utsatta för sms-bluff

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Ica erbjuder både el och städ

Liten del matsvinn går till behövande

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Sänd till en kollega

0.197