23948sdkhjf

Påsken lyfte handeln i mars

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Påsken gjorde att mars blev en stark månad för dagligvaruhandeln men sällanköpsvaruhandeln missgynnades av högtiden.

DETALJHANDELSINDEX MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 9,8 7,6 2,2
Sällanköpsvaror 0,2 0,1 3,6
Total detaljhandel 4,8 3,9 2,9
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 4,8 2,6 0,4
Sällanköpsvaror 2,1 1,7 2,4
Total detaljhandel 3,5 2,4 1,5
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln landade på 4,8 i mars månad. Det är en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad året innan. Det framkommer i Detaljhandelsindex, DHI, som ges ut av HUI Research tillsammans med Statistiska Centralbyrån.

Läs också: Så mycket ökade dagligvaruförsäljningen

Försäljningsökningen förklaras enligt HUI Research bland annat av att påsken inföll i mars i år medan den kom i april år 2017. Särskilt viktig är högtiden för dagligvaruhandeln som ökade med 10,6 procent.

”Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 9,8 procent, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder kronor i extra försäljning. Systembolagets försäljning växte ännu starkare under månaden och landade på en tillväxttakt om 17,4 procent”, skriver HUI i rapporten.

”Svenskarnas miljardkonsumtion under påskveckan är en fortsatt viktig injektion för dagligvaruföretagens lönsamhet och försäljningstillväxt.”

Uppförsbacke för sällanköpsvaruhandeln

Sällanköpsvaruhandeln tillväxt var mer blygsam än dagligvaruhandelns och landade på 0,2 procent. Till skillnad från dagligvaruhandeln påverkas sällanköpsvaruhandeln främst negativt av påsken. Dessutom höll kylan i sig och minskade konsumenternas sug efter modehandelns vårkollektioner. Klädhandeln minskade därmed med 7 procent och skohandeln gick ner med 15,9 procent.

Bäst gick det under månaden för Systembolaget, som ökade sin försäljning med 17,4 procent, följt av elektronik på 10,3 procent och möbelhandeln på 10 procent.

Den preliminära försäljningssiffran för den totala detaljhandeln landade på cirka 64 miljarder kronor i mars. Det motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma månad föregående år.

Det här är sista gången som HUI ger ut Detaljhandelsindex tillsammans med SCB. För att kunna följa handelns strukturomvandling ska de från och med nu sätta samman statistik på egen hand.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Arkiv

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153