Påsken lyfte handeln i mars

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Påsken gjorde att mars blev en stark månad för dagligvaruhandeln men sällanköpsvaruhandeln missgynnades av högtiden.

DETALJHANDELSINDEX MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 9,8 7,6 2,2
Sällanköpsvaror 0,2 0,1 3,6
Total detaljhandel 4,8 3,9 2,9
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-MARS 2018
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 4,8 2,6 0,4
Sällanköpsvaror 2,1 1,7 2,4
Total detaljhandel 3,5 2,4 1,5
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln landade på 4,8 i mars månad. Det är en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad året innan. Det framkommer i Detaljhandelsindex, DHI, som ges ut av HUI Research tillsammans med Statistiska Centralbyrån.

Läs också: Fortsatt ökning för dagligvaruhandeln

Försäljningsökningen förklaras enligt HUI Research bland annat av att påsken inföll i mars i år medan den kom i april år 2017. Särskilt viktig är högtiden för dagligvaruhandeln som ökade med 10,6 procent.

”Påskhögtiden ger ett ordentligt försäljningstillskott till dagligvaruhandeln och årets påskfirande var inget undantag. Livsmedelsbutikernas försäljning ökade preliminärt med hela 9,8 procent, vilket motsvarar drygt 2,4 miljarder kronor i extra försäljning. Systembolagets försäljning växte ännu starkare under månaden och landade på en tillväxttakt om 17,4 procent”, skriver HUI i rapporten.

”Svenskarnas miljardkonsumtion under påskveckan är en fortsatt viktig injektion för dagligvaruföretagens lönsamhet och försäljningstillväxt.”

Uppförsbacke för sällanköpsvaruhandeln

Sällanköpsvaruhandeln tillväxt var mer blygsam än dagligvaruhandelns och landade på 0,2 procent. Till skillnad från dagligvaruhandeln påverkas sällanköpsvaruhandeln främst negativt av påsken. Dessutom höll kylan i sig och minskade konsumenternas sug efter modehandelns vårkollektioner. Klädhandeln minskade därmed med 7 procent och skohandeln gick ner med 15,9 procent.

Bäst gick det under månaden för Systembolaget, som ökade sin försäljning med 17,4 procent, följt av elektronik på 10,3 procent och möbelhandeln på 10 procent.

Den preliminära försäljningssiffran för den totala detaljhandeln landade på cirka 64 miljarder kronor i mars. Det motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma månad föregående år.

Det här är sista gången som HUI ger ut Detaljhandelsindex tillsammans med SCB. För att kunna följa handelns strukturomvandling ska de från och med nu sätta samman statistik på egen hand.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Coop Forum Ingelsta stänger

Så hanteras matsvinnet bäst

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.193