23948sdkhjf

Framtiden är redan här

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ann-Katrin Tottie analyserar framtiden på Ica.

Hur, var och när handlar vi i framtiden? Det är frågan alla handlare tänker på och som Ica nyligen ägnat en hel rapport åt att undersöka. För att analysera framtiden krävs dock framtidsanalytiker, och en av dem är Ann-Katrin Tottie.

Läs också: Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

– Det är en flashig titel men det är inte så märkligt. Vi är nyfikna på framtiden och vi jobbar med omvärlden och trender, och nu har vi även velat tränga djupare ner för att förstå det mänskliga beteendet och vilka drivkrafter som framtidens konsument förväntas ha.

Men för att kunna förstå vad som kommer att ske måste man veta vad som varit och Ann-Katrin Tottie har genom sitt yrkesliv samlat på sig en hel del olika kunskaper inom dels Ica, men även som managementkonsult inom IT och kommunikation

– Jag har alltid jobbat med utveckling och förändring nu senast med Icas egna varumärken ett arbete som involverat stora mängder analys. kräver en djupare förståelse kring hur kunder tänker och agerar. Jag har haft förmånen att tillsammans med experter och kollegor försöka lägga ett framtidspussel, säger hon.

Att utforska framtiden är enligt Ann-Katrin Tottie väldigt ofta om att förstå nutiden. Till stor del går det ut på att gå igenom mängder med forskningsrapporter men även att gå utanför sin egna bransch för att verkligen försöka förstå kunderna, hur de rör sig, hur de umgås och hur dessa trender sett ut historiskt.

Läs också: Ica-butik stänger

– Mycket av framtiden är redan här, många länder ligger långt före oss så vissa saker kommer vi nog se här tids nog också. Sen försöker man ju alltid ”dra ut” på vissa nuvarande trender för att se var de hamnar i framtiden, och där är det mer troligt att det inte alls kommer att ske.

För att nutidens handlare även ska bli framtidens handlare krävs det ett öppet sinne och en vilja att titta bortom sitt egna område enligt Ann-Katrin Tottie, som menar att framtidens lösningar idag till stor del finns inom områden som inte nödvändigtvis har en koppling till dagens kärnverksamhet.

– Den fysiska butiken kommer att vara fortsatt viktig men den kommer att se annorlunda ut. Det krävs två saker; njutning och aktivitet. Kunden söker njutning i sin butik men vill samtidigt bli aktiverad kanske genom att göra saker tillsammans med andra eller för andra.

Påverkar ditt jobb som framtidsanalytiker dig i vardagen?

Läs också: Ica ökar investeringarna

– Ja, framförallt påverkar det mig för att jag har barn mellan åtta och femton. Det kan göra en lite orolig då femtonåringen växte upp utan det digitala, medan åttaåringen föddes direkt in i det. Har man läst en massa forskning så blir det lätt att man säger åt dem hela tiden vad de får och inte får göra; om till exempel skärmtid, vad de äter, hur de rör sig och så vidare.

Rapporten sträcker sig fram till 2030, vad tror du att du gör då?

– Jag tror jag kommer att jobba med den förändring som vi är inne i just men då även med en massa aktörer som vi inte ens känner till ännu, det sägs att 80 procent av framtidens jobb inte finns ännu, så de kommer jag nog att jobba med.

Ann-Katrin Tottie

Aktuell: Framtidsanalytiker på Ica & varumärkeschef för ICAs egna varor. Ansvarig redaktör för nyligen utgivna rapporten: ”Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030”.

Familj: Två döttrar, 8 respektive 15 år, son 13 år samt maken Magnus 45 år.

Fritidsintressen: Yoga, skärgårdsliv, umgås med nära och kära.

Favoriträtt: All italiensk mat, särskilt tryffelpasta.

Roligast på jobbet: Den energi och engagemang man får från alla Ica-kollegor.

Vill bjuda på middag: Christina Stenbeck, hon är en väldigt imponerande person en väldigt stark och kompetent ledare.

Förebild: Gammelmormor Maja, hon var en människa som levde fullt ut tills hon blev 92 år.

Mer om: Ica
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nu ska Matvärlden växa: ”Fem till sex butiker”

Per Ekstrand rekryteras som delägare och driftschef när Matvärlden expanderar. ”Han får en nyckelroll”.

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny vd på Doggy

"Varför är O’boy slut?"

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

Arkiv

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Handlarna tappar tron till jul

Tre gånger ljusare

Maxhalt kan stoppa energidrycker

”Lågpris större hot än Amazon”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Sänd till en kollega

0.324