23948sdkhjf

En butik i varje by

Chefredaktör Maya Saksi om framtiden för landsbygden.

Om det inte finns en butik, finns det ingen by. I min barndomsby, som numera är nedlagd, fanns det två butiker. En Ica-butik och en Konsum. Mamma handlade av princip i Ica-butiken och pappa vägrade handla i någon annan butik än Konsum.

Man handlade inte bara i butikerna, man träffade bybor och läste lapparna på anslagstavlan som handlade om allt från kommande brottningsmatch till festkvällar på lokala panget. I butiken tog man hand som sina kunder. När vissa familjer inte hade pengar kvar i slutet av månaden, fick de handla på krita. När jag skickades till butiken för att handla, kunde expediten säga: du har fel limpa, den där äter inte ni hemma. (Så mycket för att introducera något nytt).

Handeln är en av de viktigaste motorerna för att hela Sverige ska leva. I en tid då vi pratar om minskad konsumtion är det lätt att råka slänga ut barnet med badvattnet. Så länge vi har stora gapande hål i distributionsnätet där maskorna bara är täta runt Stockholm, Mälaren och delar av Skåne och Göteborg, är den enskilda butiken navet för en levande landsbygd.

Här har Svensk Dagligvaruhandelns medlemmar ett stort ansvar. Det behövs butiker i hela landet och inte endast en enstaka butik i varje kuststad upp till Umeå. I stället för att vänta in att kommunerna ska växa, kan kedjorna vara startmotor med all service det innebär och se till att befolkningen kan växa. Handeln ger jobb, service och nätverk. De stora aktörerna kan ingå allianser med små lokala butiker för att stötta dem. Handeln kan ta samhällsansvar. Dagligvaruhandeln kan göra mer. Låt parollen vara: en butik i varje by.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078