Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Omdebatterat köp av rättigheterna till ostarna Herrgård, Präst och Grevé är klart.

Under måndagen fattade Svensk mjölks föreningsstämma beslut om försäljning av de tre klassiska ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé.

Köpare blir bolaget Svenska bönders klassiska ostar, bildat av Norrmejerier, Falköpings mejeri och Arla foods. De är också tre av de fyra mejeribolagen som i dag har licens för att producera ostarna, där det fjärde är Skånemejerier.

Det gemensamma bolaget ska därmed sköta om varumärkena på samma sätt som Svensk mjölk tidigare gjort, något som även inkluderar rätten att ge licens till vilka som får producera och sälja ostar under varumärkena.

Beslutet kommer efter en långdragen strid om varumärkena. Sedan 2016 har Skånemejerier försökt ogiltigförklara licensavtalet gällande ostvarumärkena, då man ansåg att de förlorat sin särskiljningsförmåga.

Saken avgjordes genom en skiljedom, som slog fast att varumärkena visst räknas som unika varumärken.

Enligt en debattartikel av Norrmejeriers vd Anders Fredriksson, som också är talesperson för Svenska bönders klassiska ostar, är det just den händelsen som legat till grund för bildandet av det gemensamma bolaget och köpet av rättigheterna.

Svar på tal
Fredrikssons artikel var i sig ett svar på en tidigare debattartikel i Dagens industri från fredagen 25 maj.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

I den kritiserade företrädare från Skånemejerier ekonomisk förening – som säljer mjölk från medlemmarna till det Lactalis-ägda bolaget Skånemejerier AB – en försäljning av varumärkena. Man pekade mot att en försäljning till det gemensamma bolaget i praktiken innebär att Arla kontrollerar rättigheterna.

Man skriver vidare att köpet görs för att "säkerställa att Arla slipper sin största konkurrent" och att kontrollen över de tre ostarna (som tillsammans utgör cirka hälften av all ost producerad i Sverige) betyder monopolisering av Herrgård, Präst och Grevé. Artikeln avslutas med en kraftfull uppmaning: "Arlas monopolplaner måste stoppas."

Svensk mjölk viktig punkt
Affären mellan Svensk mjölk och Svenska bönders klassiska ostar AB ska nu prövas av Konkurrensverket, en process som förväntas pågå ett antal månader.

Något som köparbolaget trycker på är att man säkrar de licensvillkor som varumärkena omgärdas av, vilket både inkluderar att man använder särskilda tillverkningsmetoder och svensk mjölkråvara.

Läs också: Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

– Jag kan ha förståelse för att företrädare för Skånemejerier ekonomisk förening som samlar de skånska mjölkbönderna, är besvikna, men Skånemejerier AB ägs numera av en aktör med en helt annan agenda för varumärkena. Jag är övertygad om att det här på sikt blir bra lösning för alla som säljer och producerar ost gjord av svensk mjölk, säger Anders Fredriksson i ett pressmeddelande angående köpet.

Liknande argument användes i tidigare nämnda debattartikel, vilket också bemötts av företrädare från Skånemejerier ekonomisk förening. Man pekar då mot att man likt Norrmejerier är en medlemsstyrd förening som står för cirka 15 procent av den totala invägningen av mjölkråvara i Sverige.

"Direkt osant"
Enligt Norrmejerier kommer affären inte att påverka gällande licensavtal kring produktion eller försäljning, men även detta sätter sig företrädarna för Skånemejerier emot och kallar för "direkt osant":

"I det underlag som skickats ut inför Svensk Mjölks årsstämma sägs uttryckligen att förändringen förväntas leda till att Skånemejerier slutar tillverka Herrgård, Präst och Grevé. Ska tillverkningen fortsätta sker det på nåder, på licens från ett konsortium helt kontrollerat av Arla, som självsvåldigt kan höja licensavgifterna för att eliminera sin främsta konkurrent", skriver man i en uppföljande debattartikel från måndagen.

Om varumärkena
  • De tre varumärkena ägs i dag av Svensk mjölk, som i sin tur ägs av svenska mjölkbönder genom sina mejeriföreningar.
  • Fem föreningar är med i Svensk mjölk: Arla foods, Norrmejerier, Falköpings mejeri, Gäsene mejer och Skånemejerier ekonomisk förening.
  • Arla foods, Norrmejerier, Falköpings mejeri och Skånemejerier har i dag licens för att tillverka ostarna.
  • Ett större antal aktörer har licens att använda varumärkena vid försäljning.
  • Köpeskillingen grundar sig på en värdering av varumärkena, som utförts av externa värderingsföretag.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Nyhetsbrev

Arkiv

Här öppnar Coop Online

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sänd till en kollega

0.183