23948sdkhjf

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

67 procent av svenskarna anser att livsmedelsförpackningar är dåliga för miljön och 57 procent tycker att livsmedelsförpackningar ska avvecklas. Men efter att ha fått bakgrundsinformation fick många en mer positiv inställning till livsmedelsförpackningar. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

Läs också: Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

Inför seminariet ”Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten” i Almedalen i somras gjorde Livsmedelsföretagen i samarbete med Novus en undersökning om allmänhetens inställning till och kunskap om matsvinn och livsmedelsförpackningar. Många av de som har tillfrågats har en klart negativ inställning till förpackningar. Exempelvis trodde hälften att en inplastad gurka bara håller lika länge som en gurka utan plast.

– Det borde vara självklart för alla att en inplastad gurka har längre hållbarhet. Det här visar att kunskapen om förpackningar tyvärr är alldeles för låg, och här måste hela livsmedelsbranschen ta sitt ansvar och bli bättre på att informera. Förpackningar förlänger livslängden på många färskvaror, och möjliggör att en stor del av maten som produceras i Europa faktiskt når konsumenterna, säger Patrik Strömer, policyansvarig på Livsmedelsföretagen.

Innan de svarande i undersökningen fick information om fördelarna med förpackningar svarade bara 5 procent att livsmedelsförpackningar är bra för miljön. Efter att ha fått information ökade andelen till 20 procent. Detta visar att kunskap och information är avgörande för inställningen till förpackningar.

I svaren från undersökningen framgår att många ser livsmedelsförpackningar som något onödigt och dåligt som skräpar ner. En majoritet anser att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt och 43 procent ser felaktigt förpackningarna som ett större klimatproblem än matsvinn. Plast är det material som flest associerar till livsmedelsförpackningar och som väcker störst irritation. De senaste månadernas mediala fokus på den omfattande plastnedskräpningen i haven spelar säkert en roll.

– Livsmedelsförpackningar och förpackningsinnovation är en absolut förutsättning för att vi ska kunna föda tio miljarder människor år 2050 och uppnå Agenda 2030-målet om ingen hunger. Idag är brist på bra förpackningar en bidragande orsak till att mat som produceras inte når konsumenterna, framförallt i utvecklingsländer. De som förespråkar att förpackningar borde avskaffas pratar från en väldigt privilegierad position, säger Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Kort sammanfattning av undersökningen

  • Plast, kartong och papper är de material som flest tänker på när de hör ordet livsmedelsförpackningar.
  • Återvinningsbara förpackningar i papper och kartong uppskattas extra mycket. Förpackningar av plast irriterar extra mycket.
  • Nära sju av tio (67%) svarande anser att livsmedelsförpackningar generellt är dåligt för miljön.
  • Andelen som tycker att livsmedelsförpackningar är bra för miljön ökar från 5% till 20% efter att man har fått information om fördelarna med förpackningar.
  • Nära två tredjedelar (65%) uppger att de slänger mindre mat än svenskar i genomsnitt. Nära åtta av tio (78%) tror att matsvinnet är som störst inom hushåll, restauranger och storkök. 20% tror att det är störst inom livsmedelsproduktionen.
  • Att förpackningen är lättöppnad, återvinningsbar och skyddar innehållet är några av de viktigaste funktionerna.
  • Nära sex av tio (57%) instämmer i påståendet att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt, kvinnor instämmer i högre utsträckning i detta påstående.
  • Hälften av de svarande (50%) tror att en inplastad gurka och en gurka som inte är inplastad har ungefär lika lång hållbarhet. Fakta är att en inplastad gurka har minst dubbelt så lång hållbarhet. Rätt hanterad har den tom 3–4 gånger så lång hållbarhet.

Om undersökningen
Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Novus den 8–13 juni 2018. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år och drygt 1 000 intervjuer genomfördes i Novus Sverigepanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via webbintervjuer i en så kallad slumpmässig rekrytering.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Arkiv

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Avslöjar: Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Axfood säljer sin del i Direkten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147