23948sdkhjf

”När får vi se matbutikerna skapa upplevelser?”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Frågan ställs av Lennart Wallander som själv skrivit en krönika som börjar på Ikea.

Tänk er ett besök på Ikea. Direkt styr de kunderna till inspirationsavdelningen, där de vallar oss genom uppbyggda vardagsrum, sovrum, lekrum, kök och arbetsplatser. Där de visar oss hur butikens produkter kan användas. Där de visar oss hur produkterna passar ihop även om de är olika, så som trämöbler, textilier eller vitvaror. Där de visar oss hur fint det kan bli, så man blir sugen. Sedan kommer man till tag-själv avdelningen och man får plocka ihop sina varor själv.

Läs också: ”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

Tänk er ett besök på en matbutik. Direkt kommer man till tag-själv avdelningen där man får plocka ihop sina varor själv.
Om det är upplevelser som ska rädda butikerna från e-handelsutmaningen får de nog anstränga sig lite mer än vad de gör nu. Det jag ser är provsmakningar där någon brett ett halvt kex och flimrande skärmar med Lotta Lundgren (ingen skugga över henne) framför en exponering av bönpasta men inga andra av receptets ingredienser. Går det inte att göra bättre?

De som läst mina krönikor vet att jag vid något tillfälle kommer att rikta blicken till utlandet för att säga att allt är bättre där. Det tillfället är nu.
I Tyskland finns kedjan Kochhaus som inte bygger butiken efter kategorier, utan utifrån recept. Man möts av ett 15-tal bord som alla bär en stor bild av en färdiglagad maträtt. Det ser gott ut. På bordet ligger råvarorna till rätten exponerade, så man kan köpa rätt mängd utifrån hur många man är till bords. Det går bra att köpa en enda buljongtärning eller en kvist koriander. Samma råvara kan finnas vid flera bord om de ingår i flera recept. Ja, ni läste rätt: de dubbellägger produkter. Eller trippellägger. På kvällarna fungerar butikerna som matlagningsskolor.

Just utbildning är ett grepp som även andra, mer konventionella matkedjor tagit efter. När brittiska Waitrose öppnade sin butik i Kings Cross, en av de största i London, arbetade de efter idén att göra butiken till en destination. De kryssade av sin ”To do list” och skapade ett café, en juicebar, en vinbar och en kokboksavdelning. Lite mer oväntat skapade de också plats för en matlagningsskola. Här kan fem matlag arbeta samtidigt under ledning av en kock, kurserna är alltifrån 1–3 timmar och här visar de hur butikens produkter kan användas.

Vårt konsumtionsmönster förändras, där vi går från att köpa saker till att prioritera upplevelser. Med upplevelser kan man locka kunderna att handla IRL. När får vi se matbutikerna börja skapa upplevelser?

Lennart Wallander vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: krönika


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica ut – Coop in

Bara en månad efter konkursen tar Coop Nord över butiken.

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Butik firar 15 år med nyrenovering

Plus

Så skyddar de handeln mot knarkarna

Hoten, våldet och stölderna. Kriminaliteten frodas när polisen lämnar butikerna i sticket. Fri Köpenskap följde med den nya vaktstyrkan som ska städa upp i den undre världen.

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

"Vårt mål är att bidra med fem miljoner kronor"

Hon är landets bästa kassörska

Willys-kassörska vann i stor tävling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Bollnäsbutik är bästa arbetsplatsen

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Rootfruit flaggar för förlust

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

City Gross firade sitt första kvartssekel

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Lidl tar över egna brödavdelningar

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Sänd till en kollega

0.151