23948sdkhjf

”När får vi se matbutikerna skapa upplevelser?”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Frågan ställs av Lennart Wallander som själv skrivit en krönika som börjar på Ikea.

Tänk er ett besök på Ikea. Direkt styr de kunderna till inspirationsavdelningen, där de vallar oss genom uppbyggda vardagsrum, sovrum, lekrum, kök och arbetsplatser. Där de visar oss hur butikens produkter kan användas. Där de visar oss hur produkterna passar ihop även om de är olika, så som trämöbler, textilier eller vitvaror. Där de visar oss hur fint det kan bli, så man blir sugen. Sedan kommer man till tag-själv avdelningen och man får plocka ihop sina varor själv.

Läs också: ”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

Tänk er ett besök på en matbutik. Direkt kommer man till tag-själv avdelningen där man får plocka ihop sina varor själv.
Om det är upplevelser som ska rädda butikerna från e-handelsutmaningen får de nog anstränga sig lite mer än vad de gör nu. Det jag ser är provsmakningar där någon brett ett halvt kex och flimrande skärmar med Lotta Lundgren (ingen skugga över henne) framför en exponering av bönpasta men inga andra av receptets ingredienser. Går det inte att göra bättre?

De som läst mina krönikor vet att jag vid något tillfälle kommer att rikta blicken till utlandet för att säga att allt är bättre där. Det tillfället är nu.
I Tyskland finns kedjan Kochhaus som inte bygger butiken efter kategorier, utan utifrån recept. Man möts av ett 15-tal bord som alla bär en stor bild av en färdiglagad maträtt. Det ser gott ut. På bordet ligger råvarorna till rätten exponerade, så man kan köpa rätt mängd utifrån hur många man är till bords. Det går bra att köpa en enda buljongtärning eller en kvist koriander. Samma råvara kan finnas vid flera bord om de ingår i flera recept. Ja, ni läste rätt: de dubbellägger produkter. Eller trippellägger. På kvällarna fungerar butikerna som matlagningsskolor.

Just utbildning är ett grepp som även andra, mer konventionella matkedjor tagit efter. När brittiska Waitrose öppnade sin butik i Kings Cross, en av de största i London, arbetade de efter idén att göra butiken till en destination. De kryssade av sin ”To do list” och skapade ett café, en juicebar, en vinbar och en kokboksavdelning. Lite mer oväntat skapade de också plats för en matlagningsskola. Här kan fem matlag arbeta samtidigt under ledning av en kock, kurserna är alltifrån 1–3 timmar och här visar de hur butikens produkter kan användas.

Vårt konsumtionsmönster förändras, där vi går från att köpa saker till att prioritera upplevelser. Med upplevelser kan man locka kunderna att handla IRL. När får vi se matbutikerna börja skapa upplevelser?

Lennart Wallander vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

Orklas vd avgår

Alkoglass – endast på systemet

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Arkiv

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Coop-fusionen får kritik

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Bergendahls levererar till fler kunder

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.21