23948sdkhjf

”När får vi se matbutikerna skapa upplevelser?”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Frågan ställs av Lennart Wallander som själv skrivit en krönika som börjar på Ikea.

Tänk er ett besök på Ikea. Direkt styr de kunderna till inspirationsavdelningen, där de vallar oss genom uppbyggda vardagsrum, sovrum, lekrum, kök och arbetsplatser. Där de visar oss hur butikens produkter kan användas. Där de visar oss hur produkterna passar ihop även om de är olika, så som trämöbler, textilier eller vitvaror. Där de visar oss hur fint det kan bli, så man blir sugen. Sedan kommer man till tag-själv avdelningen och man får plocka ihop sina varor själv.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Tänk er ett besök på en matbutik. Direkt kommer man till tag-själv avdelningen där man får plocka ihop sina varor själv.
Om det är upplevelser som ska rädda butikerna från e-handelsutmaningen får de nog anstränga sig lite mer än vad de gör nu. Det jag ser är provsmakningar där någon brett ett halvt kex och flimrande skärmar med Lotta Lundgren (ingen skugga över henne) framför en exponering av bönpasta men inga andra av receptets ingredienser. Går det inte att göra bättre?

De som läst mina krönikor vet att jag vid något tillfälle kommer att rikta blicken till utlandet för att säga att allt är bättre där. Det tillfället är nu.
I Tyskland finns kedjan Kochhaus som inte bygger butiken efter kategorier, utan utifrån recept. Man möts av ett 15-tal bord som alla bär en stor bild av en färdiglagad maträtt. Det ser gott ut. På bordet ligger råvarorna till rätten exponerade, så man kan köpa rätt mängd utifrån hur många man är till bords. Det går bra att köpa en enda buljongtärning eller en kvist koriander. Samma råvara kan finnas vid flera bord om de ingår i flera recept. Ja, ni läste rätt: de dubbellägger produkter. Eller trippellägger. På kvällarna fungerar butikerna som matlagningsskolor.

Just utbildning är ett grepp som även andra, mer konventionella matkedjor tagit efter. När brittiska Waitrose öppnade sin butik i Kings Cross, en av de största i London, arbetade de efter idén att göra butiken till en destination. De kryssade av sin ”To do list” och skapade ett café, en juicebar, en vinbar och en kokboksavdelning. Lite mer oväntat skapade de också plats för en matlagningsskola. Här kan fem matlag arbeta samtidigt under ledning av en kock, kurserna är alltifrån 1–3 timmar och här visar de hur butikens produkter kan användas.

Vårt konsumtionsmönster förändras, där vi går från att köpa saker till att prioritera upplevelser. Med upplevelser kan man locka kunderna att handla IRL. När får vi se matbutikerna börja skapa upplevelser?

Lennart Wallander vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Arkiv

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194