23948sdkhjf

”När får vi se matbutikerna skapa upplevelser?”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Frågan ställs av Lennart Wallander som själv skrivit en krönika som börjar på Ikea.

Tänk er ett besök på Ikea. Direkt styr de kunderna till inspirationsavdelningen, där de vallar oss genom uppbyggda vardagsrum, sovrum, lekrum, kök och arbetsplatser. Där de visar oss hur butikens produkter kan användas. Där de visar oss hur produkterna passar ihop även om de är olika, så som trämöbler, textilier eller vitvaror. Där de visar oss hur fint det kan bli, så man blir sugen. Sedan kommer man till tag-själv avdelningen och man får plocka ihop sina varor själv.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Tänk er ett besök på en matbutik. Direkt kommer man till tag-själv avdelningen där man får plocka ihop sina varor själv.
Om det är upplevelser som ska rädda butikerna från e-handelsutmaningen får de nog anstränga sig lite mer än vad de gör nu. Det jag ser är provsmakningar där någon brett ett halvt kex och flimrande skärmar med Lotta Lundgren (ingen skugga över henne) framför en exponering av bönpasta men inga andra av receptets ingredienser. Går det inte att göra bättre?

De som läst mina krönikor vet att jag vid något tillfälle kommer att rikta blicken till utlandet för att säga att allt är bättre där. Det tillfället är nu.
I Tyskland finns kedjan Kochhaus som inte bygger butiken efter kategorier, utan utifrån recept. Man möts av ett 15-tal bord som alla bär en stor bild av en färdiglagad maträtt. Det ser gott ut. På bordet ligger råvarorna till rätten exponerade, så man kan köpa rätt mängd utifrån hur många man är till bords. Det går bra att köpa en enda buljongtärning eller en kvist koriander. Samma råvara kan finnas vid flera bord om de ingår i flera recept. Ja, ni läste rätt: de dubbellägger produkter. Eller trippellägger. På kvällarna fungerar butikerna som matlagningsskolor.

Just utbildning är ett grepp som även andra, mer konventionella matkedjor tagit efter. När brittiska Waitrose öppnade sin butik i Kings Cross, en av de största i London, arbetade de efter idén att göra butiken till en destination. De kryssade av sin ”To do list” och skapade ett café, en juicebar, en vinbar och en kokboksavdelning. Lite mer oväntat skapade de också plats för en matlagningsskola. Här kan fem matlag arbeta samtidigt under ledning av en kock, kurserna är alltifrån 1–3 timmar och här visar de hur butikens produkter kan användas.

Vårt konsumtionsmönster förändras, där vi går från att köpa saker till att prioritera upplevelser. Med upplevelser kan man locka kunderna att handla IRL. När får vi se matbutikerna börja skapa upplevelser?

Lennart Wallander vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161