Dagligvaror driver näthandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsförsäljningen ökar mest på nätet och dagligvaruhandeln står för den största tillväxten. "De stora kedjorna har vågat satsa på allvar".

Den svenska näthandeln fortsätter att växa. Under andra kvartalet växte branschen med 14 procent och nu är det den tidigare så tröga livsmedelshandeln som driver på. Den ökade mest i alla kategorier med hela 28 procent, det framgår av E-barometern för 2018 års andra kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

–Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna vågat satsa, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom till Fri Köpenskap.

Prognosen är att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor 2018, vilket innebär 1,9 procent av den totala livsmedelshandelns omsättning. Dagligvaruhandeln ökar alltså rejält, men från små tal.

När kommer dagligvaruhandeln att nå de riktigt stora volymerna?

– Det är svårt att säga då dagligvaruhandeln på nätet framförallt varit koncentrerat till de stora städerna. Det finns en geografisk utmaning i Sverige som inte finns i länder som till exempel Storbritannien där avstånden är mindre. Men nu satsar de stora kedjorna allt mer och vi ser hur tillväxttalen växer konstant, säger Carin Blom och fortsätter:

– Det är en explosion som pågår men vi är också vanemänniskor och det gäller att även kompletteringshandeln sker online och där är vi inte ännu, det kan ta ett tag till innan handeln når ända fram.

Idag handlar cirka 12 procent av konsumenterna dagligvaror via nätet.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Läs även om hur ökningen på dagligvaror var lägre än förväntat här:

Läs även om at Ica är nöjda med sin näthandelsutveckling här:



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Fazer utökar havresatsning

Itab vinstvarnar

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Ica Maxi fick stänga

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.167