23948sdkhjf

Dagligvaror driver näthandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsförsäljningen ökar mest på nätet och dagligvaruhandeln står för den största tillväxten. "De stora kedjorna har vågat satsa på allvar".

Den svenska näthandeln fortsätter att växa. Under andra kvartalet växte branschen med 14 procent och nu är det den tidigare så tröga livsmedelshandeln som driver på. Den ökade mest i alla kategorier med hela 28 procent, det framgår av E-barometern för 2018 års andra kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

–Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna vågat satsa, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom till Fri Köpenskap.

Prognosen är att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor 2018, vilket innebär 1,9 procent av den totala livsmedelshandelns omsättning. Dagligvaruhandeln ökar alltså rejält, men från små tal.

När kommer dagligvaruhandeln att nå de riktigt stora volymerna?

– Det är svårt att säga då dagligvaruhandeln på nätet framförallt varit koncentrerat till de stora städerna. Det finns en geografisk utmaning i Sverige som inte finns i länder som till exempel Storbritannien där avstånden är mindre. Men nu satsar de stora kedjorna allt mer och vi ser hur tillväxttalen växer konstant, säger Carin Blom och fortsätter:

– Det är en explosion som pågår men vi är också vanemänniskor och det gäller att även kompletteringshandeln sker online och där är vi inte ännu, det kan ta ett tag till innan handeln når ända fram.

Idag handlar cirka 12 procent av konsumenterna dagligvaror via nätet.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Läs även om hur ökningen på dagligvaror var lägre än förväntat här:

Läs även om at Ica är nöjda med sin näthandelsutveckling här:

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Nyhetsbrev

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Arkiv

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.127