23948sdkhjf

Skillnaden mellan död och återfödelse

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christina Cheng, vd för Sprillo om hur man skapar en friktionsfri konsumentupplevelse.

En superexklusiv citrondryck som du beställer per SMS, kan det funka? Ja, det är beskrivningen på den hetaste drycken på Instagram just nu. Dirty Lemon drog igång 2015 med en idé om att skapa en ljuvlig, friktionsfri konsumentupplevelse. De har i dag 100 000 kunder globalt, varav 60 procent lägger minst en beställning i månaden. Så absolut. Speciellt med tanke på att en sexpack kostar mellan 45 och 65 dollar. Vi tar det igen. En sexpack ligger på mellan 450 och 650 kronor. Då bjuder de generöst på frakten dock. 

Hur det är möjligt? I grund och botten så är det en citronbaserad, uppfriskande dryck som inte är alltför söt. That’s liksom it. Men sen…

1. Design och high touch execution
Namnet, förpackningsdesignen och allt annat de gör är gjort med en sån ypperlig känsla för stil. Allt håller ihop och ser skitdyrt ut. Och skapar en känsla av fröjd när du tittar, tar, doftar och smakar på det.

2. On-trend ingredienser
Smaker som matcha, ginger och rose ligger helt rätt trendmässigt. Men det slutar inte här, Dirty Lemon erbjuder även varianter med collagen (anti-rynk inifrån), aktivt kol (detox så klart) eller CBD (cannabidiol). Löftet säger att du inte blir hög men känner mild eufori, avslappning i hela kroppen med klar skalle. Kanske värt hundringen per flaska ändå …

3. Co-labs
Devisen att mina vänner är dina vänner har blivit ett av de mest effektiva marknadsverktygen. Samarbeten är i dag ett av de mest intressanta sätten att vitalisera och skapa buzz runt ett varumärke. Dirty Lemon gjorde det genom att lansera en variant med Vogue. Smaksatt med Acerola och ”co-created to compliment your life & style”. 

4. Aktivering
För att fortsätta med buzzen från tidigare rubrik görs aktiveringar i den fysiska världen. Exempelvis alkoholfri cocktailbar, takeover av baren på hotellet The Ludlow, livegig av Cardi B och en florist/tatueringspop-up. Och i förra månaden öppnades deras första butik – en obemannad walk-in vending machine där du köper via SMS.

5. Direct-to-Consumer
Har du allt detta så tar du så klart kommandot över både konsumentrelationen, leveransen och kunddata. Dessutom skapar det trevliga marginaler som kan fördelas på både den egna och konsumentpriset. Även om det i Dirty Lemons fall möjligen bara tillfaller företaget.

I våra uppdrag på Sprillo så märker vi att den mentala omställningen från att vara en produktfokuserad mellanaktör till att bli public premium och leverera på upplevelse och mervärde, den är knepig. Inte minst organisationsmässigt. Men det är skillnaden mellan att befinna sig i the death eller the re-birth of retail. 

Christina Cheng, grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

De tar över "Världens mat"

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Nyhetsbrev

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Arkiv

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Personalen rusar till Handels

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125