Skillnaden mellan död och återfödelse
En superexklusiv citrondryck som du beställer per SMS, kan det funka? Ja, det är beskrivningen på den hetaste drycken på Instagram just nu. Dirty Lemon drog igång 2015 med en idé om att skapa en ljuvlig, friktionsfri konsumentupplevelse. De har i dag 100 000 kunder globalt, varav 60 procent lägger minst en beställning i månaden. Så absolut. Speciellt med tanke på att en sexpack kostar mellan 45 och 65 dollar. Vi tar det igen. En sexpack ligger på mellan 450 och 650 kronor. Då bjuder de generöst på frakten dock.
Hur det är möjligt? I grund och botten så är det en citronbaserad, uppfriskande dryck som inte är alltför söt. That’s liksom it. Men sen…
1. Design och high touch execution
Namnet, förpackningsdesignen och allt annat de gör är gjort med en sån ypperlig känsla för stil. Allt håller ihop och ser skitdyrt ut. Och skapar en känsla av fröjd när du tittar, tar, doftar och smakar på det.
2. On-trend ingredienser
Smaker som matcha, ginger och rose ligger helt rätt trendmässigt. Men det slutar inte här, Dirty Lemon erbjuder även varianter med collagen (anti-rynk inifrån), aktivt kol (detox så klart) eller CBD (cannabidiol). Löftet säger att du inte blir hög men känner mild eufori, avslappning i hela kroppen med klar skalle. Kanske värt hundringen per flaska ändå …
3. Co-labs
Devisen att mina vänner är dina vänner har blivit ett av de mest effektiva marknadsverktygen. Samarbeten är i dag ett av de mest intressanta sätten att vitalisera och skapa buzz runt ett varumärke. Dirty Lemon gjorde det genom att lansera en variant med Vogue. Smaksatt med Acerola och ”co-created to compliment your life & style”.
4. Aktivering
För att fortsätta med buzzen från tidigare rubrik görs aktiveringar i den fysiska världen. Exempelvis alkoholfri cocktailbar, takeover av baren på hotellet The Ludlow, livegig av Cardi B och en florist/tatueringspop-up. Och i förra månaden öppnades deras första butik – en obemannad walk-in vending machine där du köper via SMS.
5. Direct-to-Consumer
Har du allt detta så tar du så klart kommandot över både konsumentrelationen, leveransen och kunddata. Dessutom skapar det trevliga marginaler som kan fördelas på både den egna och konsumentpriset. Även om det i Dirty Lemons fall möjligen bara tillfaller företaget.
I våra uppdrag på Sprillo så märker vi att den mentala omställningen från att vara en produktfokuserad mellanaktör till att bli public premium och leverera på upplevelse och mervärde, den är knepig. Inte minst organisationsmässigt. Men det är skillnaden mellan att befinna sig i the death eller the re-birth of retail.
Christina Cheng, grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo.
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.