23948sdkhjf

Skillnaden mellan död och återfödelse

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christina Cheng, vd för Sprillo om hur man skapar en friktionsfri konsumentupplevelse.

En superexklusiv citrondryck som du beställer per SMS, kan det funka? Ja, det är beskrivningen på den hetaste drycken på Instagram just nu. Dirty Lemon drog igång 2015 med en idé om att skapa en ljuvlig, friktionsfri konsumentupplevelse. De har i dag 100 000 kunder globalt, varav 60 procent lägger minst en beställning i månaden. Så absolut. Speciellt med tanke på att en sexpack kostar mellan 45 och 65 dollar. Vi tar det igen. En sexpack ligger på mellan 450 och 650 kronor. Då bjuder de generöst på frakten dock. 

Hur det är möjligt? I grund och botten så är det en citronbaserad, uppfriskande dryck som inte är alltför söt. That’s liksom it. Men sen…

1. Design och high touch execution
Namnet, förpackningsdesignen och allt annat de gör är gjort med en sån ypperlig känsla för stil. Allt håller ihop och ser skitdyrt ut. Och skapar en känsla av fröjd när du tittar, tar, doftar och smakar på det.

2. On-trend ingredienser
Smaker som matcha, ginger och rose ligger helt rätt trendmässigt. Men det slutar inte här, Dirty Lemon erbjuder även varianter med collagen (anti-rynk inifrån), aktivt kol (detox så klart) eller CBD (cannabidiol). Löftet säger att du inte blir hög men känner mild eufori, avslappning i hela kroppen med klar skalle. Kanske värt hundringen per flaska ändå …

3. Co-labs
Devisen att mina vänner är dina vänner har blivit ett av de mest effektiva marknadsverktygen. Samarbeten är i dag ett av de mest intressanta sätten att vitalisera och skapa buzz runt ett varumärke. Dirty Lemon gjorde det genom att lansera en variant med Vogue. Smaksatt med Acerola och ”co-created to compliment your life & style”. 

4. Aktivering
För att fortsätta med buzzen från tidigare rubrik görs aktiveringar i den fysiska världen. Exempelvis alkoholfri cocktailbar, takeover av baren på hotellet The Ludlow, livegig av Cardi B och en florist/tatueringspop-up. Och i förra månaden öppnades deras första butik – en obemannad walk-in vending machine där du köper via SMS.

5. Direct-to-Consumer
Har du allt detta så tar du så klart kommandot över både konsumentrelationen, leveransen och kunddata. Dessutom skapar det trevliga marginaler som kan fördelas på både den egna och konsumentpriset. Även om det i Dirty Lemons fall möjligen bara tillfaller företaget.

I våra uppdrag på Sprillo så märker vi att den mentala omställningen från att vara en produktfokuserad mellanaktör till att bli public premium och leverera på upplevelse och mervärde, den är knepig. Inte minst organisationsmässigt. Men det är skillnaden mellan att befinna sig i the death eller the re-birth of retail. 

Christina Cheng, grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

Orklas vd avgår

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Arkiv

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Willys i Kalmar klar till sommaren

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Näthandlare tror på framtiden

Coop-fusionen får kritik

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Bergendahls levererar till fler kunder

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166