23948sdkhjf

Skillnaden mellan död och återfödelse

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christina Cheng, vd för Sprillo om hur man skapar en friktionsfri konsumentupplevelse.

En superexklusiv citrondryck som du beställer per SMS, kan det funka? Ja, det är beskrivningen på den hetaste drycken på Instagram just nu. Dirty Lemon drog igång 2015 med en idé om att skapa en ljuvlig, friktionsfri konsumentupplevelse. De har i dag 100 000 kunder globalt, varav 60 procent lägger minst en beställning i månaden. Så absolut. Speciellt med tanke på att en sexpack kostar mellan 45 och 65 dollar. Vi tar det igen. En sexpack ligger på mellan 450 och 650 kronor. Då bjuder de generöst på frakten dock. 

Hur det är möjligt? I grund och botten så är det en citronbaserad, uppfriskande dryck som inte är alltför söt. That’s liksom it. Men sen…

1. Design och high touch execution
Namnet, förpackningsdesignen och allt annat de gör är gjort med en sån ypperlig känsla för stil. Allt håller ihop och ser skitdyrt ut. Och skapar en känsla av fröjd när du tittar, tar, doftar och smakar på det.

2. On-trend ingredienser
Smaker som matcha, ginger och rose ligger helt rätt trendmässigt. Men det slutar inte här, Dirty Lemon erbjuder även varianter med collagen (anti-rynk inifrån), aktivt kol (detox så klart) eller CBD (cannabidiol). Löftet säger att du inte blir hög men känner mild eufori, avslappning i hela kroppen med klar skalle. Kanske värt hundringen per flaska ändå …

3. Co-labs
Devisen att mina vänner är dina vänner har blivit ett av de mest effektiva marknadsverktygen. Samarbeten är i dag ett av de mest intressanta sätten att vitalisera och skapa buzz runt ett varumärke. Dirty Lemon gjorde det genom att lansera en variant med Vogue. Smaksatt med Acerola och ”co-created to compliment your life & style”. 

4. Aktivering
För att fortsätta med buzzen från tidigare rubrik görs aktiveringar i den fysiska världen. Exempelvis alkoholfri cocktailbar, takeover av baren på hotellet The Ludlow, livegig av Cardi B och en florist/tatueringspop-up. Och i förra månaden öppnades deras första butik – en obemannad walk-in vending machine där du köper via SMS.

5. Direct-to-Consumer
Har du allt detta så tar du så klart kommandot över både konsumentrelationen, leveransen och kunddata. Dessutom skapar det trevliga marginaler som kan fördelas på både den egna och konsumentpriset. Även om det i Dirty Lemons fall möjligen bara tillfaller företaget.

I våra uppdrag på Sprillo så märker vi att den mentala omställningen från att vara en produktfokuserad mellanaktör till att bli public premium och leverera på upplevelse och mervärde, den är knepig. Inte minst organisationsmässigt. Men det är skillnaden mellan att befinna sig i the death eller the re-birth of retail. 

Christina Cheng, grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

200 tjänster ska bort på Ica

Coop öppnar första kontantlösa butiken

Coops nya Stockholmsbutik testar flera digitala betallösningar.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Tio Kvantum-handlare i gemensamt grepp

Här är de nya ministrarna

Veganer mer sjukskrivna

Nyhetsbrev

Osäkert om Tillbergabutik

Arkiv

Han kliver in på Fazer

Karin Brynell om branschens utmaningar

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Då öppnar Malmö-butiken

Oatly bygger nytt - i USA

Apotekskedja i vårdsatsning

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Alkoholfri glögg återkallas

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Hon blir ny vd för KF

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Fastigheter rekryterar

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Sänd till en kollega

0.108