23948sdkhjf

Skillnaden mellan död och återfödelse

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christina Cheng, vd för Sprillo om hur man skapar en friktionsfri konsumentupplevelse.

En superexklusiv citrondryck som du beställer per SMS, kan det funka? Ja, det är beskrivningen på den hetaste drycken på Instagram just nu. Dirty Lemon drog igång 2015 med en idé om att skapa en ljuvlig, friktionsfri konsumentupplevelse. De har i dag 100 000 kunder globalt, varav 60 procent lägger minst en beställning i månaden. Så absolut. Speciellt med tanke på att en sexpack kostar mellan 45 och 65 dollar. Vi tar det igen. En sexpack ligger på mellan 450 och 650 kronor. Då bjuder de generöst på frakten dock. 

Hur det är möjligt? I grund och botten så är det en citronbaserad, uppfriskande dryck som inte är alltför söt. That’s liksom it. Men sen…

1. Design och high touch execution
Namnet, förpackningsdesignen och allt annat de gör är gjort med en sån ypperlig känsla för stil. Allt håller ihop och ser skitdyrt ut. Och skapar en känsla av fröjd när du tittar, tar, doftar och smakar på det.

2. On-trend ingredienser
Smaker som matcha, ginger och rose ligger helt rätt trendmässigt. Men det slutar inte här, Dirty Lemon erbjuder även varianter med collagen (anti-rynk inifrån), aktivt kol (detox så klart) eller CBD (cannabidiol). Löftet säger att du inte blir hög men känner mild eufori, avslappning i hela kroppen med klar skalle. Kanske värt hundringen per flaska ändå …

3. Co-labs
Devisen att mina vänner är dina vänner har blivit ett av de mest effektiva marknadsverktygen. Samarbeten är i dag ett av de mest intressanta sätten att vitalisera och skapa buzz runt ett varumärke. Dirty Lemon gjorde det genom att lansera en variant med Vogue. Smaksatt med Acerola och ”co-created to compliment your life & style”. 

4. Aktivering
För att fortsätta med buzzen från tidigare rubrik görs aktiveringar i den fysiska världen. Exempelvis alkoholfri cocktailbar, takeover av baren på hotellet The Ludlow, livegig av Cardi B och en florist/tatueringspop-up. Och i förra månaden öppnades deras första butik – en obemannad walk-in vending machine där du köper via SMS.

5. Direct-to-Consumer
Har du allt detta så tar du så klart kommandot över både konsumentrelationen, leveransen och kunddata. Dessutom skapar det trevliga marginaler som kan fördelas på både den egna och konsumentpriset. Även om det i Dirty Lemons fall möjligen bara tillfaller företaget.

I våra uppdrag på Sprillo så märker vi att den mentala omställningen från att vara en produktfokuserad mellanaktör till att bli public premium och leverera på upplevelse och mervärde, den är knepig. Inte minst organisationsmässigt. Men det är skillnaden mellan att befinna sig i the death eller the re-birth of retail. 

Christina Cheng, grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica tecknar storavtal med Coor

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Axfood fimpar engångsgrillarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Hon är moderator för Retaildagen

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159