23948sdkhjf

”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

| Av Thérèse Lundquist | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps gästkrönikör Thérèse Lundquist, håller inte med Rickard Danielsson om att magkänslans tid är förbi.

Replik till Rickard Danielssons krönika om att magkänslans tid är förbi:

Läs också: ”När får vi se matbutikerna skapa upplevelser?”

Nej Rickard, magkänslans tid är inte förbi! Tvärtom, den har aldrig varit viktigare än nu.

Sant är att din data är guld värd. Datan är ditt bränsle, dina kanaler din mun men du måste styra vart du ska åka. Vi kommer tillbaka till den klassiska frågan, vad kom först: hönan eller ägget?

Vi i Norden och synnerhet i Sverige har nått en hög grad av internetmognad. I senaste rapporten om svenskarna och internet är det ett faktum att även spädbarn surfar på där ute på nätet. Det här lämnar ju såklart avtryck, digitala avtryck som blir till din och ditt företags data. Det är oerhörda mängder data vi talar om. Det går inte ens att riktigt ta in.

Jag håller verkligen med om att datan måste analyseras, men frågan är vilken vinkel in man har i den analysen? Jag håller också med om att alldeles för många tuppfighter pågår i många stora detaljhandelsföretag och man glömmer bort det absolut uppenbara, att lyfta blicken och se sin kund, människan bakom, till förmån för att vinna just en sådan fight.

Läs också: 5 tips: Så skyltar du för bäst effekt

Tiden då vi talade om B2B eller B2C är förbi. Alla är dina kunder och flyter fritt mellan alla möjliga typer av kanaler som finns tillgängliga oftast ett stegklick bort eller på de otaliga restauranger och caféer som tar större och större del av din kunds matkrona. Att ha koll på trender, göra sin research, crosschecka beslut tagna och jämföra kampanjresultat mot förväntat ROI måste vara en hygienfaktor.

En #smart inhouseavdeling som arbetar utan silos måste vara en hygienfaktor. Men det är inte där slaget om kunden står. Analysen är fortfarande en reaktiv handling och måste föregås av en övertygelse som manifesteras i alla kundkontakspunkter som erbjuds.

Varför ska exempelvis din kund handla sin mat hos dig? Priset? Ja kanske funkar kortsiktigt. Men att hamna i marginalträsket är dock ingen plats som är hållbar i alla av det ordets betydelser. Vi står också inför prishöjningar på grund av sommarens torka. I dag har vi ett brus därute av oanad magnitud. I dagens moderna värld har vi blivit experter på att filtrera bort bruset. Här kommer det första tipset:

Vi måste ifrågasätta kvalitén på den data vi analyserar, det klassiska gäller fortfarande; skit in = skit ut. Farligt att fatta beslut på ett underlag av skit.

Läs också: Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Hur ska man göra då? Det är helt klart en känsla av övermäktighet man hamnar i och många ledningsgrupper famlar och man fastar i klorna på vässade byråer som för sig med allehanda internationella tjusiga uttryck; brand awareness, penetration, customer journeys, user xperience, CPO et cetra. Det låter ju bra och i brist på något annat så blir det till en snuttefilt och en enkel väg ut för många ledningsgrupper. Också en brist på investeringar i affärssystem gör att ens koll på datan många gånger är bristfällig.

Det är dags att ta tillbaka taktpinnen och inte vara en slav under marginaler, kvartalsrapporter och data.

Det är dags att rannsaka sig själv. Vad är ditt företags bidrag till denna värld? Hur möter ni upp morgondagens kräsna konsumenter? Hur bygger ni er företagskultur? Hur många ambassadörer har ni inte redan i personalen? Jobbar ni aktivt med innovation och samarbeten? Det handlar om vår planet, dina medmänniskor och ditt bidrag.

Näringslivet har öppet mål här och förvånansvärt många bolag skjuter inte ens. Under kvartalsrapporternas tyngd stannar vi inte upp och tittar framåt. Svensk DVH har ett stort ansvar och har möjlighet att göra mycket gott för Sverige, våra medmänniskor och återigen sätta Sverige på kartan internationellt genom att innovativt verka för positiv hållbar utveckling av människor, kunder, anställda, produkter vilket blir till vinst på sista raden. Utan den holistiska helhetssynen på din affär kommer du förbli en slav under marginalkronorna och den där sista raden rättar aldrig riktigt till sig. Eftersom mycket av det här kommer innebära att vi behöver fatta många nya beslut för första gången.

Läs också: Sju råd för bättre möten mellan säljare och butik

Det kommer helt enkelt inte finnas så mycket data för att kunna mäta nya innovativa smarta sätt att lyfta din affär in i den medvetna situation som kommer bli vitalt för att få dina kunder att komma tillbaka och ens se dig i algoritmers salighet. Det är det som är Ditt värde och vad ditt företag bidrar med. Då behöver vi vår strategiska kompass.

Lyssna på din magkänsla, stäm av mot din data, titta uppåt och framåt. Styr din skuta för bövelen! 

Thérèse Lundquist

Styrelsemedlem, Ec-go

Tidigare head of content på Bergendahls

Mer om: krönika | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Hemköpsbutik stänger ett år

Försämrat resultat för Coop Mitt

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156