23948sdkhjf

”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

| Av Thérèse Lundquist | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps gästkrönikör Thérèse Lundquist, håller inte med Rickard Danielsson om att magkänslans tid är förbi.

Replik till Rickard Danielssons krönika om att magkänslans tid är förbi:

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Nej Rickard, magkänslans tid är inte förbi! Tvärtom, den har aldrig varit viktigare än nu.

Sant är att din data är guld värd. Datan är ditt bränsle, dina kanaler din mun men du måste styra vart du ska åka. Vi kommer tillbaka till den klassiska frågan, vad kom först: hönan eller ägget?

Vi i Norden och synnerhet i Sverige har nått en hög grad av internetmognad. I senaste rapporten om svenskarna och internet är det ett faktum att även spädbarn surfar på där ute på nätet. Det här lämnar ju såklart avtryck, digitala avtryck som blir till din och ditt företags data. Det är oerhörda mängder data vi talar om. Det går inte ens att riktigt ta in.

Jag håller verkligen med om att datan måste analyseras, men frågan är vilken vinkel in man har i den analysen? Jag håller också med om att alldeles för många tuppfighter pågår i många stora detaljhandelsföretag och man glömmer bort det absolut uppenbara, att lyfta blicken och se sin kund, människan bakom, till förmån för att vinna just en sådan fight.

Läs också: Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Tiden då vi talade om B2B eller B2C är förbi. Alla är dina kunder och flyter fritt mellan alla möjliga typer av kanaler som finns tillgängliga oftast ett stegklick bort eller på de otaliga restauranger och caféer som tar större och större del av din kunds matkrona. Att ha koll på trender, göra sin research, crosschecka beslut tagna och jämföra kampanjresultat mot förväntat ROI måste vara en hygienfaktor.

En #smart inhouseavdeling som arbetar utan silos måste vara en hygienfaktor. Men det är inte där slaget om kunden står. Analysen är fortfarande en reaktiv handling och måste föregås av en övertygelse som manifesteras i alla kundkontakspunkter som erbjuds.

Varför ska exempelvis din kund handla sin mat hos dig? Priset? Ja kanske funkar kortsiktigt. Men att hamna i marginalträsket är dock ingen plats som är hållbar i alla av det ordets betydelser. Vi står också inför prishöjningar på grund av sommarens torka. I dag har vi ett brus därute av oanad magnitud. I dagens moderna värld har vi blivit experter på att filtrera bort bruset. Här kommer det första tipset:

Vi måste ifrågasätta kvalitén på den data vi analyserar, det klassiska gäller fortfarande; skit in = skit ut. Farligt att fatta beslut på ett underlag av skit.

Läs också: "Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Hur ska man göra då? Det är helt klart en känsla av övermäktighet man hamnar i och många ledningsgrupper famlar och man fastar i klorna på vässade byråer som för sig med allehanda internationella tjusiga uttryck; brand awareness, penetration, customer journeys, user xperience, CPO et cetra. Det låter ju bra och i brist på något annat så blir det till en snuttefilt och en enkel väg ut för många ledningsgrupper. Också en brist på investeringar i affärssystem gör att ens koll på datan många gånger är bristfällig.

Det är dags att ta tillbaka taktpinnen och inte vara en slav under marginaler, kvartalsrapporter och data.

Det är dags att rannsaka sig själv. Vad är ditt företags bidrag till denna värld? Hur möter ni upp morgondagens kräsna konsumenter? Hur bygger ni er företagskultur? Hur många ambassadörer har ni inte redan i personalen? Jobbar ni aktivt med innovation och samarbeten? Det handlar om vår planet, dina medmänniskor och ditt bidrag.

Näringslivet har öppet mål här och förvånansvärt många bolag skjuter inte ens. Under kvartalsrapporternas tyngd stannar vi inte upp och tittar framåt. Svensk DVH har ett stort ansvar och har möjlighet att göra mycket gott för Sverige, våra medmänniskor och återigen sätta Sverige på kartan internationellt genom att innovativt verka för positiv hållbar utveckling av människor, kunder, anställda, produkter vilket blir till vinst på sista raden. Utan den holistiska helhetssynen på din affär kommer du förbli en slav under marginalkronorna och den där sista raden rättar aldrig riktigt till sig. Eftersom mycket av det här kommer innebära att vi behöver fatta många nya beslut för första gången.

Läs också: ”Icas dominans bör ifrågasättas”

Det kommer helt enkelt inte finnas så mycket data för att kunna mäta nya innovativa smarta sätt att lyfta din affär in i den medvetna situation som kommer bli vitalt för att få dina kunder att komma tillbaka och ens se dig i algoritmers salighet. Det är det som är Ditt värde och vad ditt företag bidrar med. Då behöver vi vår strategiska kompass.

Lyssna på din magkänsla, stäm av mot din data, titta uppåt och framåt. Styr din skuta för bövelen! 

Thérèse Lundquist

Styrelsemedlem, Ec-go

Tidigare head of content på Bergendahls

Mer om: krönika | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Gustav Johansson hos Ica Maxi Kumla säljer butiken – och blir handlare hos Icas nya Maxi i Bromma.

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
Glassmästaren: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Nu skapar Dan Isaksson nya produkter med unga kvinnor som målgrupp.

Arkiv

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Apohem växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.556