23948sdkhjf

”Magkänslans tid är förbi”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Rickard Danielsson ser en framtid där det är slut på gissningar.

Digitaliseringen förändrar detaljhandeln. En strukturomvandling där e-handeln och digitala medier förändrar kommunikationen och mötet med kund. Men förändringarna är större än så. Omvandlingsprocessen ställer om alla butikskedjors och leverantörers arbetsmetoder och organisationer. I framtiden är detaljhandeln betydligt mer rationell och effektiv än vad vi levt med hittills.

Detaljhandeln är en av världens största industrier. Men till skillnad från andra globala industrier har detaljhandeln relativt låg förankring i den akademiska forskningen. Det har varit en industri med enorma investeringar utan att egentligen förlita sig på fakta. Begrepp som Return On Investment, ROI, har ekat med sin frånvaro.

Det har funnits en oerhörd ineffektivitet med stora beslut som baserats på magkänslan. Endast sett till produktlanseringar i dagligvaruhandeln i Sverige försvinner över 10 miljarder kronor varje år. Åtta av tio lanseringar är borta inom ett år. Enorma marknadsföringsbudgetar löper på utan riktig vetskap om verkningsgraden. Antalet skräckexempel tar aldrig slut. För att raljera lite kan man säga att detaljhandeln har kört på magkänsla.

Marknaden har under lång tid varit relativt stabil med en hälsosam tillväxt varje år. I många år har man byggt upp erfarenheter som tagits tillvara på genom att rekrytera från golvet i butik upp till huvudkontoret. H&M och Ikea är bra framgångsexempel. Tillväxt har skapats från fler butiker och breddning av erbjudandet. Traditionellt sett har erfarenheter värderats högre än teoretiska kunskaper. Men detta håller på att förändras.

Med digitaliseringen och dess e-handel har kundernas köpbeteende förändrats, och det fortsätter att förändras. Köpbeteendet är alltså inte som förr och därmed håller inte gamla erfarenheter och magkänsla för att lyckas driva försäljning med lönsamhet. Och när det gamla inte räcker till hittar man nytt. Det nya handlar om förmågan att analysera data för att förstå vilka åtgärder som krävs.

Förmågan analysera data och systematiskt testa nya tillvägagångssätt för att utvärdera ställer nya krav på teoretiska kunskaper än vad detaljhandeln tidigare varit beroende av. Visst har dataanalys funnits i detaljhandeln, men jämför i dag med för fem år sedan. I dag anses dataanalys vara affärskritiskt och ändå är vi endast i början på en ny era. Detta förändrar inte bara detaljhandelns behov av nya kunskaper och resurser, hela arbetsmetodiken och förhållningssättet till verkligheten håller på att förändras.

Men förmågan att analysera data ökar tillgången till fakta, vilket förändrar kravställningar i beslutsfattandet. Beslut börjar baseras på fakta snarare än magkänsla. Kortfattat kan man säga att strukturomvandlingen effektiviserar detaljhandeln.

Mitt tips är att hoppa på tåget. Ta tillvara på alla affärskritiska svar som faktiskt finns där ute dolda som ettor och nollor. Magkänslans bäst före-datum är förbi.

Rickard Danielsson är grundare och vd för Retail Academics.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Nyhetsbrev

Sverige är bäst på kontantlöshet

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Här sopar robotarna banan i butiken

Bergendahls i storavtal

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

0.166