23948sdkhjf

”Magkänslans tid är förbi”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Rickard Danielsson ser en framtid där det är slut på gissningar.

Digitaliseringen förändrar detaljhandeln. En strukturomvandling där e-handeln och digitala medier förändrar kommunikationen och mötet med kund. Men förändringarna är större än så. Omvandlingsprocessen ställer om alla butikskedjors och leverantörers arbetsmetoder och organisationer. I framtiden är detaljhandeln betydligt mer rationell och effektiv än vad vi levt med hittills.

Detaljhandeln är en av världens största industrier. Men till skillnad från andra globala industrier har detaljhandeln relativt låg förankring i den akademiska forskningen. Det har varit en industri med enorma investeringar utan att egentligen förlita sig på fakta. Begrepp som Return On Investment, ROI, har ekat med sin frånvaro.

Det har funnits en oerhörd ineffektivitet med stora beslut som baserats på magkänslan. Endast sett till produktlanseringar i dagligvaruhandeln i Sverige försvinner över 10 miljarder kronor varje år. Åtta av tio lanseringar är borta inom ett år. Enorma marknadsföringsbudgetar löper på utan riktig vetskap om verkningsgraden. Antalet skräckexempel tar aldrig slut. För att raljera lite kan man säga att detaljhandeln har kört på magkänsla.

Marknaden har under lång tid varit relativt stabil med en hälsosam tillväxt varje år. I många år har man byggt upp erfarenheter som tagits tillvara på genom att rekrytera från golvet i butik upp till huvudkontoret. H&M och Ikea är bra framgångsexempel. Tillväxt har skapats från fler butiker och breddning av erbjudandet. Traditionellt sett har erfarenheter värderats högre än teoretiska kunskaper. Men detta håller på att förändras.

Med digitaliseringen och dess e-handel har kundernas köpbeteende förändrats, och det fortsätter att förändras. Köpbeteendet är alltså inte som förr och därmed håller inte gamla erfarenheter och magkänsla för att lyckas driva försäljning med lönsamhet. Och när det gamla inte räcker till hittar man nytt. Det nya handlar om förmågan att analysera data för att förstå vilka åtgärder som krävs.

Förmågan analysera data och systematiskt testa nya tillvägagångssätt för att utvärdera ställer nya krav på teoretiska kunskaper än vad detaljhandeln tidigare varit beroende av. Visst har dataanalys funnits i detaljhandeln, men jämför i dag med för fem år sedan. I dag anses dataanalys vara affärskritiskt och ändå är vi endast i början på en ny era. Detta förändrar inte bara detaljhandelns behov av nya kunskaper och resurser, hela arbetsmetodiken och förhållningssättet till verkligheten håller på att förändras.

Men förmågan att analysera data ökar tillgången till fakta, vilket förändrar kravställningar i beslutsfattandet. Beslut börjar baseras på fakta snarare än magkänsla. Kortfattat kan man säga att strukturomvandlingen effektiviserar detaljhandeln.

Mitt tips är att hoppa på tåget. Ta tillvara på alla affärskritiska svar som faktiskt finns där ute dolda som ettor och nollor. Magkänslans bäst före-datum är förbi.

Rickard Danielsson är grundare och vd för Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Arkiv

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152