23948sdkhjf

”Magkänslans tid är förbi”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Rickard Danielsson ser en framtid där det är slut på gissningar.

Digitaliseringen förändrar detaljhandeln. En strukturomvandling där e-handeln och digitala medier förändrar kommunikationen och mötet med kund. Men förändringarna är större än så. Omvandlingsprocessen ställer om alla butikskedjors och leverantörers arbetsmetoder och organisationer. I framtiden är detaljhandeln betydligt mer rationell och effektiv än vad vi levt med hittills.

Detaljhandeln är en av världens största industrier. Men till skillnad från andra globala industrier har detaljhandeln relativt låg förankring i den akademiska forskningen. Det har varit en industri med enorma investeringar utan att egentligen förlita sig på fakta. Begrepp som Return On Investment, ROI, har ekat med sin frånvaro.

Det har funnits en oerhörd ineffektivitet med stora beslut som baserats på magkänslan. Endast sett till produktlanseringar i dagligvaruhandeln i Sverige försvinner över 10 miljarder kronor varje år. Åtta av tio lanseringar är borta inom ett år. Enorma marknadsföringsbudgetar löper på utan riktig vetskap om verkningsgraden. Antalet skräckexempel tar aldrig slut. För att raljera lite kan man säga att detaljhandeln har kört på magkänsla.

Marknaden har under lång tid varit relativt stabil med en hälsosam tillväxt varje år. I många år har man byggt upp erfarenheter som tagits tillvara på genom att rekrytera från golvet i butik upp till huvudkontoret. H&M och Ikea är bra framgångsexempel. Tillväxt har skapats från fler butiker och breddning av erbjudandet. Traditionellt sett har erfarenheter värderats högre än teoretiska kunskaper. Men detta håller på att förändras.

Med digitaliseringen och dess e-handel har kundernas köpbeteende förändrats, och det fortsätter att förändras. Köpbeteendet är alltså inte som förr och därmed håller inte gamla erfarenheter och magkänsla för att lyckas driva försäljning med lönsamhet. Och när det gamla inte räcker till hittar man nytt. Det nya handlar om förmågan att analysera data för att förstå vilka åtgärder som krävs.

Förmågan analysera data och systematiskt testa nya tillvägagångssätt för att utvärdera ställer nya krav på teoretiska kunskaper än vad detaljhandeln tidigare varit beroende av. Visst har dataanalys funnits i detaljhandeln, men jämför i dag med för fem år sedan. I dag anses dataanalys vara affärskritiskt och ändå är vi endast i början på en ny era. Detta förändrar inte bara detaljhandelns behov av nya kunskaper och resurser, hela arbetsmetodiken och förhållningssättet till verkligheten håller på att förändras.

Men förmågan att analysera data ökar tillgången till fakta, vilket förändrar kravställningar i beslutsfattandet. Beslut börjar baseras på fakta snarare än magkänsla. Kortfattat kan man säga att strukturomvandlingen effektiviserar detaljhandeln.

Mitt tips är att hoppa på tåget. Ta tillvara på alla affärskritiska svar som faktiskt finns där ute dolda som ettor och nollor. Magkänslans bäst före-datum är förbi.

Rickard Danielsson är grundare och vd för Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Nyhetsbrev

De är Sveriges grönaste varumärken

Arkiv

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

All engångsplast borta på Lidl

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

1

Ica lanserar klimatkasse

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125