23948sdkhjf

”Magkänslans tid är förbi”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Rickard Danielsson ser en framtid där det är slut på gissningar.

Digitaliseringen förändrar detaljhandeln. En strukturomvandling där e-handeln och digitala medier förändrar kommunikationen och mötet med kund. Men förändringarna är större än så. Omvandlingsprocessen ställer om alla butikskedjors och leverantörers arbetsmetoder och organisationer. I framtiden är detaljhandeln betydligt mer rationell och effektiv än vad vi levt med hittills.

Detaljhandeln är en av världens största industrier. Men till skillnad från andra globala industrier har detaljhandeln relativt låg förankring i den akademiska forskningen. Det har varit en industri med enorma investeringar utan att egentligen förlita sig på fakta. Begrepp som Return On Investment, ROI, har ekat med sin frånvaro.

Det har funnits en oerhörd ineffektivitet med stora beslut som baserats på magkänslan. Endast sett till produktlanseringar i dagligvaruhandeln i Sverige försvinner över 10 miljarder kronor varje år. Åtta av tio lanseringar är borta inom ett år. Enorma marknadsföringsbudgetar löper på utan riktig vetskap om verkningsgraden. Antalet skräckexempel tar aldrig slut. För att raljera lite kan man säga att detaljhandeln har kört på magkänsla.

Marknaden har under lång tid varit relativt stabil med en hälsosam tillväxt varje år. I många år har man byggt upp erfarenheter som tagits tillvara på genom att rekrytera från golvet i butik upp till huvudkontoret. H&M och Ikea är bra framgångsexempel. Tillväxt har skapats från fler butiker och breddning av erbjudandet. Traditionellt sett har erfarenheter värderats högre än teoretiska kunskaper. Men detta håller på att förändras.

Med digitaliseringen och dess e-handel har kundernas köpbeteende förändrats, och det fortsätter att förändras. Köpbeteendet är alltså inte som förr och därmed håller inte gamla erfarenheter och magkänsla för att lyckas driva försäljning med lönsamhet. Och när det gamla inte räcker till hittar man nytt. Det nya handlar om förmågan att analysera data för att förstå vilka åtgärder som krävs.

Förmågan analysera data och systematiskt testa nya tillvägagångssätt för att utvärdera ställer nya krav på teoretiska kunskaper än vad detaljhandeln tidigare varit beroende av. Visst har dataanalys funnits i detaljhandeln, men jämför i dag med för fem år sedan. I dag anses dataanalys vara affärskritiskt och ändå är vi endast i början på en ny era. Detta förändrar inte bara detaljhandelns behov av nya kunskaper och resurser, hela arbetsmetodiken och förhållningssättet till verkligheten håller på att förändras.

Men förmågan att analysera data ökar tillgången till fakta, vilket förändrar kravställningar i beslutsfattandet. Beslut börjar baseras på fakta snarare än magkänsla. Kortfattat kan man säga att strukturomvandlingen effektiviserar detaljhandeln.

Mitt tips är att hoppa på tåget. Ta tillvara på alla affärskritiska svar som faktiskt finns där ute dolda som ettor och nollor. Magkänslans bäst före-datum är förbi.

Rickard Danielsson är grundare och vd för Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Nyhetsbrev

Arkiv

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.289