23948sdkhjf

Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Priset som Årets ekobutik är ett kvitto på att Paradiset nu börjar tas på allvar i branschen och att allt fler hittar hit, menar butikschefen Martine Törnquist.

Läs också: Matsmart växer: ”Fördubblas”

65 procent av varorna som säljs på Paradiset Södermalm i Stockholm är ekologiska.

– Procentuellt sett har vi alltid haft flest ekoprodukter, vilken butik man än jämför med. Så vi tycker att det var på tiden att vi vann, säger Martine Törnquist.
2015 slog crowdfundingprojektet Paradiset upp portarna i den hipsterfierade stadsdelen Södermalm. Det var ingen slump att grundaren Johannes Cullberg valde huvudstadens mest miljömedvetna kvarter. Sedan dess har två nya butiker öppnat – en i city och en i Nacka. Ekologisk mat har blivit lika vanligt som mellanmjölk. Alla ska ha det och efterfrågan ökar. När Paradisets granne Hemköp Mariahallen blev Willys i höstas strajpade konkurrenten tunnelbanan med budskapet att alla nu skulle ha råd med ekologiskt på Söder. Axfoodkedjan pushade stort för eko – och de var inte ensamma.

– Vi märker att det är många butiker som är här som tittar och fotar innan de tar in produkterna. Vissa presenterar sig och säger att de här produkterna vill de också sälja, berättar Martine Törnquist.

När Paradiset öppnade för tre år sedan var många märken exotiska och okända för den breda massan. Så är det inte längre.

Läs också: Det här är Årets Ekobutik

– Kedjorna har varit här och hämtat inspiration. Paradiset har satt stor prägel på det ekologiska utbudet i andra butiker. Men vi har alltid legat steget före.

Den ekologiska resan har varit lång. För några år sedan kunde folk tycka att ekologiska produkter smakade konstigt, minns Martine. Nu när kedjorna säljer allt mer eko så vågar även leverantörerna satsa större och högre.

Ni har inga problem att hitta och köpa in ekologiskt i dag?

– I grund och botten är det inte svårt, men när det är slut då är det slut. Då har vi inget att ersätta med. Traditionella butiker har alltid ett annat alternativ. Men det har inte vi.

Börjar kunderna bli villiga att betala lite mer för eko?

– Det blir bättre, även om det fortfarande handlar om att jaga billig mat. Många har fina hus och dyra kök, vad vi stoppar i oss kommer fortfarande i sista hand. Men vi börjar bli mer medvetna, se på den nya generation ungdomar där många blir veganer. Det handlar inte bara om en trend utan de förstår vad det handlar om. Ska vi ha en värld att bruka i framtiden så måste vi alla börja tänka på annat än volym, det är kvalitet som räknas.

Liksom många av sina kollegor på Paradiset har Martine Törnquist sin bakgrund från de stora kedjorna.

– När man kommer till den här världen så förstår man att det är så här vi måste börja tänka. Jag har också stått i butik och sålt Red Bull till tonåringar, jag skulle aldrig någonsin göra det igen. Det är barnmisshandel för mig.

Vad säljer ni istället?

– Vi har goda isteer gjorde på örter som är uppiggande. Vi har bra juicer, vi har Cola med ett naturligt färgämne. Vi har vår svarta lista med konstgjorda ämnen, oftast e-ämnen, och besprutningsmedel som vi tittar efter. De varorna kommer inte in i vår butik. Här ska man som kund inte behöva oroa sig och titta på innehållsdeklarationen. Vi har redan gjort det jobbet.

Tobak är bannlyst och även sockerstinna varor vid kassalinjen. Martine menar att många är trötta på det hysteriska tempot, i butiken är belysningen dämpad och musiken lugn. En miljö skapad för lite mer eftertänksamhet.

– Vi har en långsiktig grundtanke om att vi och jorden ska må bättre. Vi vill att vi ska klara oss igenom det här, leva längre och må bra. Vi vill kalla oss den hälsosamma butikskedjan. Det är dit vi vill komma, säger Marine Törnquist.

Mer om: Paradiset
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Lågpris större hot än Amazon”

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.195