23948sdkhjf

Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Priset som Årets ekobutik är ett kvitto på att Paradiset nu börjar tas på allvar i branschen och att allt fler hittar hit, menar butikschefen Martine Törnquist.

Läs också: Paradiset återuppstår – diskuterar licensavtal med Midsona

65 procent av varorna som säljs på Paradiset Södermalm i Stockholm är ekologiska.

– Procentuellt sett har vi alltid haft flest ekoprodukter, vilken butik man än jämför med. Så vi tycker att det var på tiden att vi vann, säger Martine Törnquist.
2015 slog crowdfundingprojektet Paradiset upp portarna i den hipsterfierade stadsdelen Södermalm. Det var ingen slump att grundaren Johannes Cullberg valde huvudstadens mest miljömedvetna kvarter. Sedan dess har två nya butiker öppnat – en i city och en i Nacka. Ekologisk mat har blivit lika vanligt som mellanmjölk. Alla ska ha det och efterfrågan ökar. När Paradisets granne Hemköp Mariahallen blev Willys i höstas strajpade konkurrenten tunnelbanan med budskapet att alla nu skulle ha råd med ekologiskt på Söder. Axfoodkedjan pushade stort för eko – och de var inte ensamma.

– Vi märker att det är många butiker som är här som tittar och fotar innan de tar in produkterna. Vissa presenterar sig och säger att de här produkterna vill de också sälja, berättar Martine Törnquist.

När Paradiset öppnade för tre år sedan var många märken exotiska och okända för den breda massan. Så är det inte längre.

Läs också: Paradiset kan leva vidare – finns flera intressenter

– Kedjorna har varit här och hämtat inspiration. Paradiset har satt stor prägel på det ekologiska utbudet i andra butiker. Men vi har alltid legat steget före.

Den ekologiska resan har varit lång. För några år sedan kunde folk tycka att ekologiska produkter smakade konstigt, minns Martine. Nu när kedjorna säljer allt mer eko så vågar även leverantörerna satsa större och högre.

Ni har inga problem att hitta och köpa in ekologiskt i dag?

– I grund och botten är det inte svårt, men när det är slut då är det slut. Då har vi inget att ersätta med. Traditionella butiker har alltid ett annat alternativ. Men det har inte vi.

Börjar kunderna bli villiga att betala lite mer för eko?

– Det blir bättre, även om det fortfarande handlar om att jaga billig mat. Många har fina hus och dyra kök, vad vi stoppar i oss kommer fortfarande i sista hand. Men vi börjar bli mer medvetna, se på den nya generation ungdomar där många blir veganer. Det handlar inte bara om en trend utan de förstår vad det handlar om. Ska vi ha en värld att bruka i framtiden så måste vi alla börja tänka på annat än volym, det är kvalitet som räknas.

Liksom många av sina kollegor på Paradiset har Martine Törnquist sin bakgrund från de stora kedjorna.

– När man kommer till den här världen så förstår man att det är så här vi måste börja tänka. Jag har också stått i butik och sålt Red Bull till tonåringar, jag skulle aldrig någonsin göra det igen. Det är barnmisshandel för mig.

Vad säljer ni istället?

– Vi har goda isteer gjorde på örter som är uppiggande. Vi har bra juicer, vi har Cola med ett naturligt färgämne. Vi har vår svarta lista med konstgjorda ämnen, oftast e-ämnen, och besprutningsmedel som vi tittar efter. De varorna kommer inte in i vår butik. Här ska man som kund inte behöva oroa sig och titta på innehållsdeklarationen. Vi har redan gjort det jobbet.

Tobak är bannlyst och även sockerstinna varor vid kassalinjen. Martine menar att många är trötta på det hysteriska tempot, i butiken är belysningen dämpad och musiken lugn. En miljö skapad för lite mer eftertänksamhet.

– Vi har en långsiktig grundtanke om att vi och jorden ska må bättre. Vi vill att vi ska klara oss igenom det här, leva längre och må bra. Vi vill kalla oss den hälsosamma butikskedjan. Det är dit vi vill komma, säger Marine Törnquist.

Mer om: Paradiset
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Lidl lägger ned ytterligare en butik – elva anställda berörs

Bristande lönsamhet får Lidl att avveckla butiken.

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Fri Köpenskap.

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Nyhetsbrev

Klart: Ny Ica till handelsområde – öppnar 2021

En ny Icabutik öppnar i Sjöbo hösten 2021.

Arkiv

CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

Inleder samarbete med företaget Prospect Mapping.

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

De fick Icas entreprenörspris

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156