23948sdkhjf

Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Priset som Årets ekobutik är ett kvitto på att Paradiset nu börjar tas på allvar i branschen och att allt fler hittar hit, menar butikschefen Martine Törnquist.

Läs också: Paradisets grundare om konkursen: ”Hoppas kunna komma tillbaka på något sätt”

65 procent av varorna som säljs på Paradiset Södermalm i Stockholm är ekologiska.

– Procentuellt sett har vi alltid haft flest ekoprodukter, vilken butik man än jämför med. Så vi tycker att det var på tiden att vi vann, säger Martine Törnquist.
2015 slog crowdfundingprojektet Paradiset upp portarna i den hipsterfierade stadsdelen Södermalm. Det var ingen slump att grundaren Johannes Cullberg valde huvudstadens mest miljömedvetna kvarter. Sedan dess har två nya butiker öppnat – en i city och en i Nacka. Ekologisk mat har blivit lika vanligt som mellanmjölk. Alla ska ha det och efterfrågan ökar. När Paradisets granne Hemköp Mariahallen blev Willys i höstas strajpade konkurrenten tunnelbanan med budskapet att alla nu skulle ha råd med ekologiskt på Söder. Axfoodkedjan pushade stort för eko – och de var inte ensamma.

– Vi märker att det är många butiker som är här som tittar och fotar innan de tar in produkterna. Vissa presenterar sig och säger att de här produkterna vill de också sälja, berättar Martine Törnquist.

När Paradiset öppnade för tre år sedan var många märken exotiska och okända för den breda massan. Så är det inte längre.

Läs också: Paradiset i konkurs

– Kedjorna har varit här och hämtat inspiration. Paradiset har satt stor prägel på det ekologiska utbudet i andra butiker. Men vi har alltid legat steget före.

Den ekologiska resan har varit lång. För några år sedan kunde folk tycka att ekologiska produkter smakade konstigt, minns Martine. Nu när kedjorna säljer allt mer eko så vågar även leverantörerna satsa större och högre.

Ni har inga problem att hitta och köpa in ekologiskt i dag?

– I grund och botten är det inte svårt, men när det är slut då är det slut. Då har vi inget att ersätta med. Traditionella butiker har alltid ett annat alternativ. Men det har inte vi.

Börjar kunderna bli villiga att betala lite mer för eko?

– Det blir bättre, även om det fortfarande handlar om att jaga billig mat. Många har fina hus och dyra kök, vad vi stoppar i oss kommer fortfarande i sista hand. Men vi börjar bli mer medvetna, se på den nya generation ungdomar där många blir veganer. Det handlar inte bara om en trend utan de förstår vad det handlar om. Ska vi ha en värld att bruka i framtiden så måste vi alla börja tänka på annat än volym, det är kvalitet som räknas.

Liksom många av sina kollegor på Paradiset har Martine Törnquist sin bakgrund från de stora kedjorna.

– När man kommer till den här världen så förstår man att det är så här vi måste börja tänka. Jag har också stått i butik och sålt Red Bull till tonåringar, jag skulle aldrig någonsin göra det igen. Det är barnmisshandel för mig.

Vad säljer ni istället?

– Vi har goda isteer gjorde på örter som är uppiggande. Vi har bra juicer, vi har Cola med ett naturligt färgämne. Vi har vår svarta lista med konstgjorda ämnen, oftast e-ämnen, och besprutningsmedel som vi tittar efter. De varorna kommer inte in i vår butik. Här ska man som kund inte behöva oroa sig och titta på innehållsdeklarationen. Vi har redan gjort det jobbet.

Tobak är bannlyst och även sockerstinna varor vid kassalinjen. Martine menar att många är trötta på det hysteriska tempot, i butiken är belysningen dämpad och musiken lugn. En miljö skapad för lite mer eftertänksamhet.

– Vi har en långsiktig grundtanke om att vi och jorden ska må bättre. Vi vill att vi ska klara oss igenom det här, leva längre och må bra. Vi vill kalla oss den hälsosamma butikskedjan. Det är dit vi vill komma, säger Marine Törnquist.

Mer om: Paradiset
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

De tar över "Världens mat"

Nyhetsbrev

Coops jättelager läggs på is

Arkiv

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Brist på svensk färs i butikerna

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.174