23948sdkhjf

Så drabbade snökaoset butikerna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Livsmedelskedjan är allt känsligare för störningar.

Snöovädret i november 2016 slog hårt mot livsmedelstransporterna, både till butiker och till kommunala verksamheter. Situationen i butikerna räddades av att kunderna inte heller tog sig till dem. Det framgår av en rapport från Livsmedelsverket.

För två år sedan drabbades Stockholm av det största snöovädret på över 100 år. Vare sig personbilar, lastbilar eller bussar tog sig fram på gatorna. Det ledde till allvarliga men kortvariga konsekvenser för livsmedelsförsörjningen.

På uppdrag av Livsmedelsverket har Ulrika Kumlien på Försvarhögskolan utrett vad som hände, och hur det påverkade livsmedelsleveranserna. Utvecklingen mot ”lean” och ”just-in-time” inom livsmedelskedjan har inneburit att lagerhållningen minskat och att livsmedelskedjan blivit allt mer känslig för störningar.

”Störningen som uppstod blev kortvarig, men skapade stora utmaningar för livsmedelskedjan”, heter det i rapporten. Dessutom kvarstod stora störningar i upp till en vecka efter snöfallet, som i sig bara varade i två dagar. I rapporten intervjuas både leverantörer och dagligvarubutiker om hur de drabbades av och hanterade snöovädret.
Ica drabbades hårt. Redan tidigt på morgonen den 9 november var det helt stopp i leveransflödet till och från kedjans lager i Stockholmsområdet. Det berodde i första hand på att lagergården inte snöröjts.

150 av Coops butiker i Stockholmsområdet påverkades, liksom ett hundratal butiker i övriga Sverige som normalt får leveranser från Coops lager i Mälardalen. Under det värsta ovädret stoppade Coop alla leveranser still Stockholms innerstad.
Dagab kunde endast genomföra 10 procent av sina planerade leveranser den 9 november. Flera av både Coops och Dagabs lastbilar fastnade i trafiken och blev stående över natten.

För Ica Supermarket Fridhemsplan uteblev drygt hälften av leveranserna eller blev försenade under onsdagen. Coop Västberga får vanligtvis sina leveranser på kvällstid, så här handlade det mest om förseningar. Butiken hade dock bara drygt hälften så många kunder som en vanlig vardag.

Willys i Älvsjö blev helt utan huvudleveranser under tre dagar. Störningen innebar också att personalschemat fick läggas om och att försäljningen minskade. Både Coop och Dagab framhåller att tillgången till chaufförer är en begränsande faktor vid kriser av den här typen. De chaufförer som fastnade i sina bilar kunde heller inte utnyttjas för andra körningar senare på grund av arbetstidsreglerna. Myndigheterna samordnade sitt arbete under krisen i det regionala samverkansorganet SSR. Någon kommunikation mellan SSR, den kommunala trafikförvaltningen och dagligvaruleverantörerna förekom inte.

Vare sig trafikkontoret, länsstyrelsen eller SSR diskuterade livsmedelstransporter under krisen, trots att det är en samhällsviktig funktion. De säger dock att frågorna skulle kommit upp om krisen blivit långvarigare.

– Man tänkte inte på att försörjningsfrågorna skulle vara ett problem i det läget, säger Therese Frisell, beredskapshandläggare på Livsmedelsverket.

– Det finns en rad enkla läxor man kan göra av krisen, fortsätter hon. Livsmedelsförsörjning behöver lyftas i planeringen för att säkerställa att vi får mat och dryck på borden. Alla kommuner, inklusive enskilda individer, behöver ha en beredskap för störningar, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Nyhetsbrev

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Från pappersflaskor till bananband

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

Lanserar ersättning för plastsugrör

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Sänd till en kollega

0.207