23948sdkhjf

Lidl tar över egna brödavdelningar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nytt avtal med Fazer ska minska svinnet.

Matsvinnet i hela livsmedelskedjan behöver minskas drastiskt. Färskvaran bröd är hårt drabbat av svinn i dagligvaruhandeln, något Fazer och Lidl tillsammans nu vill råda bot på i en ny satsning. Från och med juni 2018 ansvarar Lidl för flödet i brödhyllan, något som redan under den första månaden halverade svinnet.

Sedan i juni 2018 levererar Fazer som enda externa leverantör av bröd till samtliga Lidl-butiker i landet. Det utökade samarbetet innebär en möjlighet att ytterligare minska matsvinnet i butik genom en innovativ metod för hanteringen av brödhyllan.

Metoden går ut på att Lidl tar ett helhetsansvar, från beställning och order, till hantering av brödet i hyllan och slutligen svinnet. Tidigare och inom övriga handeln är det brödleverantörerna som tar det fulla ansvaret för brödet som inte säljs. Detta till skillnad från i stort sett alla andra livsmedelskategorier där butiken bär ansvaret, vilket ger ett större incitament för handlaren att minska svinnet och sälja ut varorna.

Läs också: Rimi Baltic i nytt avtal med foodtechbolag – alla butiker omfattas

– Genom att äga brödhyllan kan vi själva styra över hur många bröd vi beställer, upplägg i hyllan, hur de placeras och även besluta om att sänka priset på bröd med kort datum. Det känns rimligt att vi tar ett helhetsansvar för brödet precis som vi gör för alla andra kategorier’, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Läs också: Ny studie: Portionsförpackningar mer klimatsmart

– I dag står brödsvinnet inom branschen för uppskattningsvis 30 procent av det totala butikssvinnet. Bakom siffran döljer sig ett systemfel som vi måste komma tillrätta med. De ekonomiska och miljömässiga vinsterna av att minska svinnet gör frågan ytterst angelägen och vi ser fram emot att diskutera denna lösning med fler butikskedjor’, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör på Fazer Bageri.

Samarbetet med Fazer, där Lidl tar helhetsansvar för brödhyllan, är en åtgärd bland flera för att minska det totala svinnet. Lidl arbetar även med att butikernas kunder genom kraftiga prisreduceringar uppmuntras att ta vara på mat med kort bäst före-datum. Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Det avfall som ändå uppstår används för etanolproduktion.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Gustav Johansson hos Ica Maxi Kumla säljer butiken – och blir handlare hos Icas nya Maxi i Bromma.

Plus

Mötet
Glassmästaren: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Nu skapar Dan Isaksson nya produkter med unga kvinnor som målgrupp.

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Nyhetsbrev

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Arkiv

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.14