23948sdkhjf

Ögontjänare är vi allihopa

| Av admin | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om vikten av värderingar - och svårigheten med att följa dem.

Vi vill alla framstå som lite finare än vad vi är. Jag vet från min tid på nyhetsredaktion att läsarna i enkäter alltid övervärderade utrikesnyheterna i tidningen jämfört med hur många som faktiskt läste det innehållet. Och som redaktör får man ofta frågan ”Varför skriver ni inte mer positiva nyheter?” samtidigt som den krassa statistiken visar att det är andra svartare rubriker det klickas mest på. På samma sätt vill vi gärna framstå som miljömedvetna även om vi inte alltid lever som vi lär.

Det betyder inte att värderingar är oviktiga. Tvärtom. Eller som det konstateras i Icas framtidsrapport ”Lycka, data, mening – konsumenten 2030”: Hållbar konsumtion är på väg att bli en statusmarkör. Många med vill mig vill gärna identifiera sig med företag som inte bara är kommersiellt framgångsrika utan även tar ett socialt ansvar.

Enligt Ica-rapporten anser fyra av tio konsumenter att ett företags värderingar påverkar om de vill köpa företagets produkter och tjänster. I en annan undersökning av SB Insight svarade nästan tre av fyra svenskar, 73 procent, att de i någon utsträckning påverkas i sina köpbeslut av hållbarhetsfrågor. 2014 var motsvarande siffra 68 procent.

Med sådana resultat borde det betala sig bättre att som Coop toppa SB Insights så kallade Sustainable brand index, alltså listan över Sveriges mest hållbara varumärken. Men så var det alltså det där med konsumenternas syn på sig själva versus beteende. Moralen räcker till en viss gräns sedan tar priset över. Och bekvämligheten. Men gränsen flyttar sig åtminstone.

Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153