23948sdkhjf

Så rankas leverantörerna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Handelns inköpare betygsätter FMCG-leverantörernas hållbarhetsarbete.

Lantmännen placerar sig bäst bland leverantörerna när SustainableBrand Index för första gången mäter varumärkenas hållbarhetsanseende i branschen.

Läs också: Ica byggde hållbarast

Sustainable Brand Index har sedan 2011 mätt en stor mängd varumärkens anseende i hållbarhetsfrågor bland konsumenterna i sin stora årliga B2C-undersökning.

När man nu för andra året gör en B2B-undersökning där topp- och inköpschefer i storföretagen får betygsätta leverantörers hållbarhetsarbete har också FMCG-leverantörerna tagits med.

Totalt har 103 varumärken betygsatts genom en stor enkätundersökning. Det varumärke som rankas allra högst är avfallsföretaget Stena Recycling, följt av industrikoncernen Stora Enso.

På tredje plats hittar vi Lantmännen, som därmed är högst rankat i den i mätningen nya branschen FMCG, Fast Moving Consumer Goods. Totalt har elva FMCG-varumärken rankats.

Läs också: Skånemejerier med ny hållbarhetschef

– Det är uppenbart att Lantmännens konsumentinriktade kommunikation med ”ansvar från jord till bord” även fungerar i B2B-sammanhang, säger Sustainable Brand Index grundare Erik Elvingsson Hedén.

Höga placeringar får också Arla, Carlsberg och Spendrups, medan varumärken som Coca-cola, Skånemejerier, Nestlé och Unilever hamnar längre ner. Sämst har bryggerierna Åbro och Kopparbergs lyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till sina företagskunder. Kopparbergs hamnar på plats 96 av totalt 103 deltagande varumärken.

Undersökningen har genomförts bland toppchefer och inköpsansvariga på stora företag med mer än 500 miljoner kronor i omsättning, med undantag för FMCG-kategorin.

– Inom handeln är det så få stora företag, så där har vi kompletterat kedjorna med ett urval butiker, servicebutiker, storkök och restauranger för att få ett lika brett underlag som i de övriga branscherna, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Något som bekymrar Hedén är den låga kunskapen om leverantörernas hållbarhetsarbete hos storföretagens högsta chefer och inköpare, särskilt när det gäller arbetet med socialt ansvar.

– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger han.

I genomsnitt har 60 procent svarat att de inte känner till leverantörernas hållbarhetsarbete. Trots att dagligvaruhandelns aktörer har ett relativt högt hållbarhetsanseende, har de enligt Hedén dålig koll på sina leverantörer.

– Ja, man pratar mycket om hållbarhet, men man kan inte så mycket, säger han.

Läs också: Änglamark tar över efter Coop i hållbarhetstoppen

Han anser också att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer.

– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast tre procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, säger Erik Elvingsson Hedén.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare  
3 Lantmännen
10 Arla
17 Carlsberg
27 Spendrups
41 Coca Cola
48 Skånemejerier
61 Nestlé
62 Unilever
78 Valio
81 Åbro
96 Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161