23948sdkhjf

Så rankas leverantörerna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Handelns inköpare betygsätter FMCG-leverantörernas hållbarhetsarbete.

Lantmännen placerar sig bäst bland leverantörerna när SustainableBrand Index för första gången mäter varumärkenas hållbarhetsanseende i branschen.

Läs också: Teknisk kyl till attack mot svinnet

Sustainable Brand Index har sedan 2011 mätt en stor mängd varumärkens anseende i hållbarhetsfrågor bland konsumenterna i sin stora årliga B2C-undersökning.

När man nu för andra året gör en B2B-undersökning där topp- och inköpschefer i storföretagen får betygsätta leverantörers hållbarhetsarbete har också FMCG-leverantörerna tagits med.

Totalt har 103 varumärken betygsatts genom en stor enkätundersökning. Det varumärke som rankas allra högst är avfallsföretaget Stena Recycling, följt av industrikoncernen Stora Enso.

På tredje plats hittar vi Lantmännen, som därmed är högst rankat i den i mätningen nya branschen FMCG, Fast Moving Consumer Goods. Totalt har elva FMCG-varumärken rankats.

Läs också: Hållbar Livsmedelskedja vill ta tydligare grepp

– Det är uppenbart att Lantmännens konsumentinriktade kommunikation med ”ansvar från jord till bord” även fungerar i B2B-sammanhang, säger Sustainable Brand Index grundare Erik Elvingsson Hedén.

Höga placeringar får också Arla, Carlsberg och Spendrups, medan varumärken som Coca-cola, Skånemejerier, Nestlé och Unilever hamnar längre ner. Sämst har bryggerierna Åbro och Kopparbergs lyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till sina företagskunder. Kopparbergs hamnar på plats 96 av totalt 103 deltagande varumärken.

Undersökningen har genomförts bland toppchefer och inköpsansvariga på stora företag med mer än 500 miljoner kronor i omsättning, med undantag för FMCG-kategorin.

– Inom handeln är det så få stora företag, så där har vi kompletterat kedjorna med ett urval butiker, servicebutiker, storkök och restauranger för att få ett lika brett underlag som i de övriga branscherna, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs också: De fick Livsmedelspriset

Något som bekymrar Hedén är den låga kunskapen om leverantörernas hållbarhetsarbete hos storföretagens högsta chefer och inköpare, särskilt när det gäller arbetet med socialt ansvar.

– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger han.

I genomsnitt har 60 procent svarat att de inte känner till leverantörernas hållbarhetsarbete. Trots att dagligvaruhandelns aktörer har ett relativt högt hållbarhetsanseende, har de enligt Hedén dålig koll på sina leverantörer.

– Ja, man pratar mycket om hållbarhet, men man kan inte så mycket, säger han.

Läs också: Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Han anser också att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer.

– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast tre procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, säger Erik Elvingsson Hedén.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare  
3 Lantmännen
10 Arla
17 Carlsberg
27 Spendrups
41 Coca Cola
48 Skånemejerier
61 Nestlé
62 Unilever
78 Valio
81 Åbro
96 Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Lidl expanderar i Malmö

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156