23948sdkhjf

Så rankas leverantörerna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Handelns inköpare betygsätter FMCG-leverantörernas hållbarhetsarbete.

Lantmännen placerar sig bäst bland leverantörerna när SustainableBrand Index för första gången mäter varumärkenas hållbarhetsanseende i branschen.

Läs också: Teknisk kyl till attack mot svinnet

Sustainable Brand Index har sedan 2011 mätt en stor mängd varumärkens anseende i hållbarhetsfrågor bland konsumenterna i sin stora årliga B2C-undersökning.

När man nu för andra året gör en B2B-undersökning där topp- och inköpschefer i storföretagen får betygsätta leverantörers hållbarhetsarbete har också FMCG-leverantörerna tagits med.

Totalt har 103 varumärken betygsatts genom en stor enkätundersökning. Det varumärke som rankas allra högst är avfallsföretaget Stena Recycling, följt av industrikoncernen Stora Enso.

På tredje plats hittar vi Lantmännen, som därmed är högst rankat i den i mätningen nya branschen FMCG, Fast Moving Consumer Goods. Totalt har elva FMCG-varumärken rankats.

Läs också: Kvinna inom FMCG? – sök nytt mentorstipendium

– Det är uppenbart att Lantmännens konsumentinriktade kommunikation med ”ansvar från jord till bord” även fungerar i B2B-sammanhang, säger Sustainable Brand Index grundare Erik Elvingsson Hedén.

Höga placeringar får också Arla, Carlsberg och Spendrups, medan varumärken som Coca-cola, Skånemejerier, Nestlé och Unilever hamnar längre ner. Sämst har bryggerierna Åbro och Kopparbergs lyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till sina företagskunder. Kopparbergs hamnar på plats 96 av totalt 103 deltagande varumärken.

Undersökningen har genomförts bland toppchefer och inköpsansvariga på stora företag med mer än 500 miljoner kronor i omsättning, med undantag för FMCG-kategorin.

– Inom handeln är det så få stora företag, så där har vi kompletterat kedjorna med ett urval butiker, servicebutiker, storkök och restauranger för att få ett lika brett underlag som i de övriga branscherna, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs också: Hållbar Livsmedelskedja vill ta tydligare grepp

Något som bekymrar Hedén är den låga kunskapen om leverantörernas hållbarhetsarbete hos storföretagens högsta chefer och inköpare, särskilt när det gäller arbetet med socialt ansvar.

– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger han.

I genomsnitt har 60 procent svarat att de inte känner till leverantörernas hållbarhetsarbete. Trots att dagligvaruhandelns aktörer har ett relativt högt hållbarhetsanseende, har de enligt Hedén dålig koll på sina leverantörer.

– Ja, man pratar mycket om hållbarhet, men man kan inte så mycket, säger han.

Läs också: De fick Livsmedelspriset

Han anser också att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer.

– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast tre procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, säger Erik Elvingsson Hedén.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare  
3 Lantmännen
10 Arla
17 Carlsberg
27 Spendrups
41 Coca Cola
48 Skånemejerier
61 Nestlé
62 Unilever
78 Valio
81 Åbro
96 Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.238