23948sdkhjf

Vinst att samarbeta med leverantörer

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House om kundernas makt i den digital eran.

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Ska den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker att det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken.

Läs också: Säljarna rycker ut och plockar varor

En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna.
Här kommer några områden som jag tycker att ni ska fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik. Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är allra viktigast för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge er all kunskap de har om kategorin och hur man ska arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier. Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen. När ni ska ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dem utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.
Inspirera kunderna i butik. Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för händelser och event som ska inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar. Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.
Lyckat till med ert samarbete.

Martin Moström, grundare av- och partner på Retail House

Läs mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

1

Nu stänger Netto för gott

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.25