23948sdkhjf

Vinst att samarbeta med leverantörer

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House om kundernas makt i den digital eran.

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Ska den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker att det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken.

Läs också: Sex trender om framtidens butiker

En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna.
Här kommer några områden som jag tycker att ni ska fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik. Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är allra viktigast för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge er all kunskap de har om kategorin och hur man ska arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier. Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen. När ni ska ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dem utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.
Inspirera kunderna i butik. Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för händelser och event som ska inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar. Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.
Lyckat till med ert samarbete.

Martin Moström, grundare av- och partner på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

Orklas vd avgår

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Arkiv

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Näthandlare tror på framtiden

Coop-fusionen får kritik

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Bergendahls levererar till fler kunder

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184