23948sdkhjf

Vinst att samarbeta med leverantörer

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House om kundernas makt i den digital eran.

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Ska den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker att det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken.

Läs också: Sex trender om framtidens butiker

En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna.
Här kommer några områden som jag tycker att ni ska fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik. Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är allra viktigast för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge er all kunskap de har om kategorin och hur man ska arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier. Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen. När ni ska ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dem utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.
Inspirera kunderna i butik. Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för händelser och event som ska inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar. Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.
Lyckat till med ert samarbete.

Martin Moström, grundare av- och partner på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176