23948sdkhjf

Vinst att samarbeta med leverantörer

Martin Moström på Retail House om kundernas makt i den digital eran.

Vi lever i ett tidevarv när dina kunder bokstavligen har all makt i sin hand. Inköpen förflyttas från den fysiska in i den digitala världen. Ska den fysiska butiken vara relevant måste den erbjuda ett mervärde så att kunden tycker att det är värt att investera sin tid och kraft i att besöka butiken.

En av nycklarna till att skapa ett mervärde för kunden är ett utvecklat samarbete med butikens bästa leverantörer inom de viktigaste kategorierna.
Här kommer några områden som jag tycker att ni ska fokusera på i samarbetet med era leverantörer, detta för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.

Utveckla kategorierna i butik. Varumärken är det som kunden köper i butiken. Det som är allra viktigast för både varumärket och butiken är att kategorin växer. Bjud in dina leverantörer och låt dem ge er all kunskap de har om kategorin och hur man ska arbeta för att göra den mer attraktiv för kunden.

Driv trafik i sociala medier. Butiken måste kommunicera med sina kunder digitalt. Arbeta tillsammans med dina leverantörer för att fylla din digitala kommunikation med kul och relevant innehåll som lockar kunderna till butiken.

Utbilda personalen. När ni ska ha nästa personalträff passa på att bjuda in någon av dina stora färskvaruleverantörer eller dryckesleverantörer. Låt dem utbilda och inspirera om sina produkter och hur de kan skapa värde för dina kunder.
Inspirera kunderna i butik. Utgå från den position du vill ha lokalt. Bjud in de leverantörer som du tycker är bra att samarbeta med och som på ett naturligt sätt stärker din butik. Sätt en gemensam årsplan för händelser och event som ska inspirera kunderna.

Erbjud smarta måltidslösningar. Kunden söker enkla lösningar. Bjud in era färsk-, kolonial- och dryckesleverantörer och låt dem samarbeta med utgångspunkt från din butik. Exponera hela måltidslösningar i butiken. Glöm ej drycken som stärker snittköpet. Addera gärna till ett enkelt recept som hänger tillsammans med exponeringen.

Samarbete mellan butik och leverantör både kräver tid och energi. Men görs det på rätt sätt med en stor portion generositet och öppenhet så har både leverantör och butik allt att vinna med en nöjd och glad kund som resultat.
Lyckat till med ert samarbete.

Martin Moström, grundare av- och partner på Retail House

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109