23948sdkhjf

Därför älskar och hatar kunderna emv

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Egna märkesvaror ökar – men konsumenternas inställning är kluven.

Så tycker konsumenterna:

Fördelar med emv

  • priset, prisvärdhet

  • lättare att hitta i butik

  • mer sällan slut

Nackdelar med emv

  • sämre kvalitet

  • tråkigare förpackningar

  • färre nyheter

Försäljningen av kedjornas egna märkesvaror, emv, ökar stadigt. De blir också allt populärare hos konsumenterna, trots att inställningen till dem är kluven.

Läs också: Emv mest populärt bland kvinnor

Det visar undersökningsföretaget Yougovs stora Emv-barometer, som nu genomförts för sjätte året.

Undersökningen, som bygger webbintervjuer med över 1 000 svenskar, visar på en fortsatt stark trend där konsumenternas intresse för kedjornas emv ökar.

62 procent av de svarande har en positiv inställning till emv, medan endast 9 procent är negativt inställda. 2013, när undersökningen startade, var motsvarande siffror 55 respektive 17

Fem emv har ökat signifkant i kännedom 2017-18:

Coop

Ica I love eco

Garant Eko

Ica Selection

Ängens

procent. Sedan dess har utvecklingen mot en mer positiv inställning varit stadig.

Läs också: Axfoods ovanliga fisksatsning

Det senaste året, från 2017 till 2018 minskade dessutom de negativt inställda betydligt, från 12 till 9 procent.

Av resultatet framgår också att kvinnor är mer positiva till emv än män, och att yngre gillar emv i

De mest kända egna varumärkena:

Ica 96%

Ica Basic 95%

Eldorado 94%

Coop 94%

Änglamark 93%

Ica I love eco 91%

högre grad än äldre.

Prisvärdhet är det mest avgörande för de konsumenter som ser positivt på emv. De bedöms helt enkelt vara mer prisvärda än leverantörsvarumärken, lvm. Mer än hälften av respondenterna säger sig inte se någon skillnad på på emv och lvm i de faktorer som mäts. De upplever att de får likvärdiga produkter till lägre pris.

Läs också: Willys allt mer poppis bland unga

Men samtidigt upplevs emv ha sämre förpackningsdesign, kvalitet, färre nyheter, mindre sortiment.

25 procent har lägre förtroende för emv än för lvm.

Minst kända egna varumärken:

Premieur 14%

Gyllda 17%

Kvarnvingen 30%

Budget 33%

I högre grad än föregående år upplever konsumenterna att emv står för nytänkande och

innovation, erbjuder ett bra komplement till lvm, gör att det finns fler alternativ, bidrar till ett bättre urval och är ett bra sätt att stötta den egna butiken.

Läs också: Ica toppar varumärkeslistan

Sammantaget är andelen som tror deras inköp kommer att öka större än de som tror att de kommer att minska, vilket tyder på en fortsatt positiv utveckling för emv.

Kategorier där emv ökat mest under fem år:

Chips

Djupfrysta enportionsrättr

Flytande fond

Färsk pizza

Godis

Vad skulle då få konsumenterna att köpa ännu mer emv i framtiden? Bland svaren hittar vi billigare produkter, högre kvalitet och mer närproducerat.

Bättre märkning av ursprungs- och tillverksningsland, bättre utbud av ekologiskt tillsammans med hälsosamma produkter och en ökad sortimentsbredd kan också påverka positivt, skriver Yougov i rapporten.

Det är också tydligt att konsumenterna är polariserade när det gäller kvalitén på emv. Den bedöms väldigt olika.

Läs också: Slopar buräggen i emv

47 procent av konsumenterna bedömer att de har 30 procent eller mer emv i sin månatliga varukorg, vilket är den högsta andelen sedan 2013. I denna grupp är Lidls och Willys veckokunder överrepresenterade.

En majoritet av de som köper mycket emv är intresserade av emv för premiumprodukter, produktinnovationer och ekovaror.

Sämre kvalitet är det som främst driver den negativa attityden till emv, men även att emv på olika sätt slår ut andra varumärken och produkter tas upp. Här finns många som anser att emv är kopior av original. Föga oväntat är bara ett fåtal i gruppen som köper minst positiva till emv.

Känt märke inte lika med hög försäljning

Kännedomen bland konsumenterna om kedjornas egna varumärken är generellt hög. Inte mindre än sex emv är kända av mer än 90 procent av konsumenterna. Inte helt oväntat är det emv från Ica, Coop och Axfood.

Minst känt är Nettos Premieur. Lidls Gyllda och Kvarnvingen har också en del att jobba med, medan kedjans Ängens är ett av de emv som klättrar på kännedomslistan.

Men hög kännedom leder inte alltid till hög försäljning. Största gapet här har Coops varumärken Änglamark och X-tra. X-tra är dessutom det enda egna varumärket, tillsammans med Lidls Gyllda, som backar i kännedom.

Två av de egna varumärkena har ökat antalet regelbundna köpare under förra året. Det är Icas och Coops emv som bara heter ”Ica” och ”Coop”.

Den kategori som skapar störst intresse för emv hos konsumenterna är djupfrysta grönsaker. Det var den enda kategori som ökade senaste året. Därefter kommer pasta, och matoljor som seglar upp på tredje plats. Den tidigare trenden av ökande intresse för emv inom mejeriprodukter har dock avstannat.

Läs också om hur experten jobbar med att ta fram nya egna varumärken.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu
Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Nyhetsbrev

Här landar Icas nya måltidspilot

Arkiv

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

1

Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Konstnärlig mjölk

Matpriserna stilla under julen - kaffe sjönk

Butik i Hyltebruk bygger ut

Butiken sålde kaffe för 125 000 på en dag

Förbeställningar på Facebook säkrade rekord.

Årets matbluff – alla finalisterna

162 nomineringar har blivit fem finalister. Här är produkterna som lurat kunderna mest, enligt Äkta vara.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

Ica-handlare vill riva: ”Jag tänker inte kylkonvertera”

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Maxat Maxi i jul

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Eldrivna kylfordon för stadstransport av livsmedel

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Framgångsrikt hylltest i Maxibutik

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125