23948sdkhjf

Krönika: Det är skarpt läge nu

| Av admin | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vår tids stora ödesfråga – klimatet.

Hur kan vi bidra till en hållbar samhällsutveckling utan att tumma på lönsamheten och riskera att förlora marknadsandelar? Jag tror att en del av svaret ligger i att det sker ett skifte i konsumtionsmakten och att den yngre generationen för med sig ändrade köpbeteenden. Jag kan se på mina äldsta barn att de väljer att handla från varumärken på helt andra grunder än vad jag gjorde när jag var i deras ålder. De undrar vad skorna de köper ger för klimatavtryck inte vad de ger för statusstämpel.

Läs också: Bergendahls i storavtal

Vi måste därför lita på att våra kunder tycker att klimatfrågan är lika viktig som vi gör. Om vi vågar utesluta ingredienser eller varor på grund av att de inte är hållbart försvarbara borde det vara en konkurrensfördel, inte en nackdel. I dag är det exempelvis självklart att välja bort fisk och skaldjur som inte kommer från hållbara bestånd medan det 2008 var kontroversiellt när vi slutade sälja jätteräkor. Jag både tror och hoppas att utvecklingen fortsätter i rätt riktning.

Samtidigt som jag hoppas på en god utveckling måste vi också inse att det är skarpt läge. Klimatmålen är högt satta på goda grunder och utsatta etappmål närmar sig. Jag tror att det krävas fler samarbeten för att vi ska kunna bidra till att dessa uppfylls.
Jag ser många bra initiativ från våra branschkollegor men ofta sitter vi på våra respektive kammare och tar fram målsättningar och verktyg för att exempelvis minska svinn och koldioxidutsläpp. Borde vi inte kunna samarbeta mer?

Vår färdplan, med målet att alla plastförpackningar ska vara fossilfria till år 2030, är ett bra exempel. Det finns dock områden där vi skulle kunna samarbeta mer, exempelvis genom att öka kraven på leverantörer och emv-tillverkare att producera hållbara varor och ta bort onödiga dubbelförpackningar.

Om en ensam kedja utesluter iögonfallande och tilltalande förpackningar riskerar de att förlora konkurrenskraft. Om vi däremot gemensamt bestämmer oss för att alla produkter ska ha en enda hållbar förpackning kan vi genomföra förändringen utan att en ensam aktör drabbas av minskad försäljning. Detsamma gäller innehållet i produkterna, vi borde tillsammans driva tillsatsfrågan om minskat socker och salt i våra livsmedel.

Jag har jobbat i den här fantastiskt roliga branschen i större delen av mitt yrkesliv. Jag tror att vi genom att visa på fina gemensamma resultat kan öka attraktionskraften för att göra karriär inom dagligvaruhandeln. Det vinner vi alla på.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Orkla köper Havrefras

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143