23948sdkhjf

”Medlemmen i centrum – även digitalt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande för KF, i en krönika om att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett nytt landskap.

Kraven på digitalisering har de senaste åren varit dominerande inom alla verksamheter, både privata och offentliga. För oss inom dagligvaruhandeln blir den digitala processen ett sätt att både utveckla och utmana rådande föreställningar och arbetssätt.

Läs också: "Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

Vilka perspektiv behöver vi förändra? Vilka idéer kommer vara viktiga för oss att ta med in i framtiden? Och, i KF:s fall, hur stärker vi medlemsnyttan med hjälp av digitaliseringen?

Klart är att de konsumtionsmönster som har varit dominerande det senaste decenniet redan har börjat förändras.
Människor förväntar sig högre flexibilitet, fler anpassade individuella erbjudanden, större valfrihet och ett tydligare fokus på hållbar konsumtion. Det kommer dessutom krävas nya partnerskap och samarbeten för att skapa breda konkurrenskraftiga erbjudanden. Ökad konkurrens kommer i sin tur att leda till krav på ökad transparens, vilket är en fördel för konsumenterna. Ett starkt lokalt fokus blir en framgångsfaktor.

Samtidigt kommer de principer som har varit grunden för vårt arbete hittills fortsätta att vara viktiga. Ett gott kundbemötande och bra service, god tillgänglighet och rätt varor till rätt pris. Helt enkelt förmågan att på ett trevligt och effektivt sätt ge människor det de vill och behöver när de önskar det.

Med nya krav från kunderna, ett ökat intresse för delningsekonomi och ny teknik så skapas möjligheter för Coop att ytterligare stärka sin position. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor. Då skapas också möjligheten att ännu tydligare stärka medlemsnyttan.

Läs också: Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Som ett gott exempel kan nämnas Coop Danmark som i sin digitaliseringsprocess aktivt arbetat med att hela tiden ha medlemmen och medlemsnyttan i centrum.
De fokuserar på att underlätta kommunikationen med medlemmarna och göra en tydlig koppling till den butik medlemmen använder sig av, oavsett vilken förening man är medlem i. Det gav ökat lokalt engagemang och en tydligare kommunikation mellan medlemmar och respektive butik.

I den app Coop Danmark har tagit fram har de, förutom rena erbjudanden och möjligheten att till exempel i förväg sätta in pengar, även samlat allt som rör medlemskapet och det demokratiska arbetet i organisationen. Allt för att visa en sammanhållen medlemsnytta.

Just helheten och möjligheten att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett bredare perspektiv har varit nyckeln till deras framgång. Det är ett fokus med medlemmen i centrum som vi har all anledning att ta med oss i vår digitala resa framåt.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Nyhetsbrev

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Arkiv

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125