23948sdkhjf

”Medlemmen i centrum – även digitalt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande för KF, i en krönika om att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett nytt landskap.

Kraven på digitalisering har de senaste åren varit dominerande inom alla verksamheter, både privata och offentliga. För oss inom dagligvaruhandeln blir den digitala processen ett sätt att både utveckla och utmana rådande föreställningar och arbetssätt.

Läs också: "Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

Vilka perspektiv behöver vi förändra? Vilka idéer kommer vara viktiga för oss att ta med in i framtiden? Och, i KF:s fall, hur stärker vi medlemsnyttan med hjälp av digitaliseringen?

Klart är att de konsumtionsmönster som har varit dominerande det senaste decenniet redan har börjat förändras.
Människor förväntar sig högre flexibilitet, fler anpassade individuella erbjudanden, större valfrihet och ett tydligare fokus på hållbar konsumtion. Det kommer dessutom krävas nya partnerskap och samarbeten för att skapa breda konkurrenskraftiga erbjudanden. Ökad konkurrens kommer i sin tur att leda till krav på ökad transparens, vilket är en fördel för konsumenterna. Ett starkt lokalt fokus blir en framgångsfaktor.

Samtidigt kommer de principer som har varit grunden för vårt arbete hittills fortsätta att vara viktiga. Ett gott kundbemötande och bra service, god tillgänglighet och rätt varor till rätt pris. Helt enkelt förmågan att på ett trevligt och effektivt sätt ge människor det de vill och behöver när de önskar det.

Med nya krav från kunderna, ett ökat intresse för delningsekonomi och ny teknik så skapas möjligheter för Coop att ytterligare stärka sin position. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor. Då skapas också möjligheten att ännu tydligare stärka medlemsnyttan.

Läs också: Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Som ett gott exempel kan nämnas Coop Danmark som i sin digitaliseringsprocess aktivt arbetat med att hela tiden ha medlemmen och medlemsnyttan i centrum.
De fokuserar på att underlätta kommunikationen med medlemmarna och göra en tydlig koppling till den butik medlemmen använder sig av, oavsett vilken förening man är medlem i. Det gav ökat lokalt engagemang och en tydligare kommunikation mellan medlemmar och respektive butik.

I den app Coop Danmark har tagit fram har de, förutom rena erbjudanden och möjligheten att till exempel i förväg sätta in pengar, även samlat allt som rör medlemskapet och det demokratiska arbetet i organisationen. Allt för att visa en sammanhållen medlemsnytta.

Just helheten och möjligheten att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett bredare perspektiv har varit nyckeln till deras framgång. Det är ett fokus med medlemmen i centrum som vi har all anledning att ta med oss i vår digitala resa framåt.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Läs mer om: Kooperativa förbundet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.109