23948sdkhjf

”Medlemmen i centrum – även digitalt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande för KF, i en krönika om att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett nytt landskap.

Kraven på digitalisering har de senaste åren varit dominerande inom alla verksamheter, både privata och offentliga. För oss inom dagligvaruhandeln blir den digitala processen ett sätt att både utveckla och utmana rådande föreställningar och arbetssätt.

Läs också: "Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

Vilka perspektiv behöver vi förändra? Vilka idéer kommer vara viktiga för oss att ta med in i framtiden? Och, i KF:s fall, hur stärker vi medlemsnyttan med hjälp av digitaliseringen?

Klart är att de konsumtionsmönster som har varit dominerande det senaste decenniet redan har börjat förändras.
Människor förväntar sig högre flexibilitet, fler anpassade individuella erbjudanden, större valfrihet och ett tydligare fokus på hållbar konsumtion. Det kommer dessutom krävas nya partnerskap och samarbeten för att skapa breda konkurrenskraftiga erbjudanden. Ökad konkurrens kommer i sin tur att leda till krav på ökad transparens, vilket är en fördel för konsumenterna. Ett starkt lokalt fokus blir en framgångsfaktor.

Samtidigt kommer de principer som har varit grunden för vårt arbete hittills fortsätta att vara viktiga. Ett gott kundbemötande och bra service, god tillgänglighet och rätt varor till rätt pris. Helt enkelt förmågan att på ett trevligt och effektivt sätt ge människor det de vill och behöver när de önskar det.

Med nya krav från kunderna, ett ökat intresse för delningsekonomi och ny teknik så skapas möjligheter för Coop att ytterligare stärka sin position. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor. Då skapas också möjligheten att ännu tydligare stärka medlemsnyttan.

Läs också: Hon blir ny vd för KF

Som ett gott exempel kan nämnas Coop Danmark som i sin digitaliseringsprocess aktivt arbetat med att hela tiden ha medlemmen och medlemsnyttan i centrum.
De fokuserar på att underlätta kommunikationen med medlemmarna och göra en tydlig koppling till den butik medlemmen använder sig av, oavsett vilken förening man är medlem i. Det gav ökat lokalt engagemang och en tydligare kommunikation mellan medlemmar och respektive butik.

I den app Coop Danmark har tagit fram har de, förutom rena erbjudanden och möjligheten att till exempel i förväg sätta in pengar, även samlat allt som rör medlemskapet och det demokratiska arbetet i organisationen. Allt för att visa en sammanhållen medlemsnytta.

Just helheten och möjligheten att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett bredare perspektiv har varit nyckeln till deras framgång. Det är ett fokus med medlemmen i centrum som vi har all anledning att ta med oss i vår digitala resa framåt.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Arkiv

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Högt pris på bär

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134