23948sdkhjf

”Medlemmen i centrum – även digitalt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande för KF, i en krönika om att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett nytt landskap.

Kraven på digitalisering har de senaste åren varit dominerande inom alla verksamheter, både privata och offentliga. För oss inom dagligvaruhandeln blir den digitala processen ett sätt att både utveckla och utmana rådande föreställningar och arbetssätt.

Läs också: Hon blir ny vd för KF

Vilka perspektiv behöver vi förändra? Vilka idéer kommer vara viktiga för oss att ta med in i framtiden? Och, i KF:s fall, hur stärker vi medlemsnyttan med hjälp av digitaliseringen?

Klart är att de konsumtionsmönster som har varit dominerande det senaste decenniet redan har börjat förändras.
Människor förväntar sig högre flexibilitet, fler anpassade individuella erbjudanden, större valfrihet och ett tydligare fokus på hållbar konsumtion. Det kommer dessutom krävas nya partnerskap och samarbeten för att skapa breda konkurrenskraftiga erbjudanden. Ökad konkurrens kommer i sin tur att leda till krav på ökad transparens, vilket är en fördel för konsumenterna. Ett starkt lokalt fokus blir en framgångsfaktor.

Samtidigt kommer de principer som har varit grunden för vårt arbete hittills fortsätta att vara viktiga. Ett gott kundbemötande och bra service, god tillgänglighet och rätt varor till rätt pris. Helt enkelt förmågan att på ett trevligt och effektivt sätt ge människor det de vill och behöver när de önskar det.

Med nya krav från kunderna, ett ökat intresse för delningsekonomi och ny teknik så skapas möjligheter för Coop att ytterligare stärka sin position. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor. Då skapas också möjligheten att ännu tydligare stärka medlemsnyttan.

Läs också: Coop Norrbotten satsar på e-handel

Som ett gott exempel kan nämnas Coop Danmark som i sin digitaliseringsprocess aktivt arbetat med att hela tiden ha medlemmen och medlemsnyttan i centrum.
De fokuserar på att underlätta kommunikationen med medlemmarna och göra en tydlig koppling till den butik medlemmen använder sig av, oavsett vilken förening man är medlem i. Det gav ökat lokalt engagemang och en tydligare kommunikation mellan medlemmar och respektive butik.

I den app Coop Danmark har tagit fram har de, förutom rena erbjudanden och möjligheten att till exempel i förväg sätta in pengar, även samlat allt som rör medlemskapet och det demokratiska arbetet i organisationen. Allt för att visa en sammanhållen medlemsnytta.

Just helheten och möjligheten att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett bredare perspektiv har varit nyckeln till deras framgång. Det är ett fokus med medlemmen i centrum som vi har all anledning att ta med oss i vår digitala resa framåt.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Ekobutik i konkurs

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179