23948sdkhjf

”Medlemmen i centrum – även digitalt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande för KF, i en krönika om att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett nytt landskap.

Kraven på digitalisering har de senaste åren varit dominerande inom alla verksamheter, både privata och offentliga. För oss inom dagligvaruhandeln blir den digitala processen ett sätt att både utveckla och utmana rådande föreställningar och arbetssätt.

Läs också: Hon blir ny vd för KF

Vilka perspektiv behöver vi förändra? Vilka idéer kommer vara viktiga för oss att ta med in i framtiden? Och, i KF:s fall, hur stärker vi medlemsnyttan med hjälp av digitaliseringen?

Klart är att de konsumtionsmönster som har varit dominerande det senaste decenniet redan har börjat förändras.
Människor förväntar sig högre flexibilitet, fler anpassade individuella erbjudanden, större valfrihet och ett tydligare fokus på hållbar konsumtion. Det kommer dessutom krävas nya partnerskap och samarbeten för att skapa breda konkurrenskraftiga erbjudanden. Ökad konkurrens kommer i sin tur att leda till krav på ökad transparens, vilket är en fördel för konsumenterna. Ett starkt lokalt fokus blir en framgångsfaktor.

Samtidigt kommer de principer som har varit grunden för vårt arbete hittills fortsätta att vara viktiga. Ett gott kundbemötande och bra service, god tillgänglighet och rätt varor till rätt pris. Helt enkelt förmågan att på ett trevligt och effektivt sätt ge människor det de vill och behöver när de önskar det.

Med nya krav från kunderna, ett ökat intresse för delningsekonomi och ny teknik så skapas möjligheter för Coop att ytterligare stärka sin position. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor. Då skapas också möjligheten att ännu tydligare stärka medlemsnyttan.

Läs också: Coop Norrbotten satsar på e-handel

Som ett gott exempel kan nämnas Coop Danmark som i sin digitaliseringsprocess aktivt arbetat med att hela tiden ha medlemmen och medlemsnyttan i centrum.
De fokuserar på att underlätta kommunikationen med medlemmarna och göra en tydlig koppling till den butik medlemmen använder sig av, oavsett vilken förening man är medlem i. Det gav ökat lokalt engagemang och en tydligare kommunikation mellan medlemmar och respektive butik.

I den app Coop Danmark har tagit fram har de, förutom rena erbjudanden och möjligheten att till exempel i förväg sätta in pengar, även samlat allt som rör medlemskapet och det demokratiska arbetet i organisationen. Allt för att visa en sammanhållen medlemsnytta.

Just helheten och möjligheten att kommunicera nyttan av medlemskapet i ett bredare perspektiv har varit nyckeln till deras framgång. Det är ett fokus med medlemmen i centrum som vi har all anledning att ta med oss i vår digitala resa framåt.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica tar över golfrestaurang

Icabutiks sensorer drivs av inomhusbelysning

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ny kundgrupp tar plats på nätet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Arkiv
Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

E-handelsinvesteringar tynger KF

Alkoglass – endast på systemet

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Oumph håvade in priser i London

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

1

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Orklas vd avgår

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Näthandlare tror på framtiden

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Ungas matval styrs av värderingar

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ny storägare i Taylors & Jones

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139