23948sdkhjf

Ungas matval styrs av värderingar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Allt viktigare för unga att maten har svenskt ursprung.

Det viktigaste för unga svenskar är att maten är av svenskt ursprung. Det gäller överlag och det gäller inte minst när unga väljer att äta kött. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år.

Läs också: Helvegetariskt – nej tack!

På frågan har du något speciellt förhållningssätt till vad du äter svarar flest unga, 34 procent, att de väljer svenskproducerat i möjligaste mån. Det är en liten ökning jämfört med 2017. Ekologiskt kommer på andra plats med 21 procent och därefter närproducerat på 19 procent.

– Svenskt kött känns inte lika dyrt som ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind, expert på livsstil- och konsumtionsfrågor på Ungdomsbarometern.

Av de som väljer att äta kött så är 68 procent noga med att det i så fall är svenskt kött. 51 procent av de unga prioriterar närproducerat för att bidra till minskade transporter.

Isabel Moretti, nybliven vd för Svenskt Kött, välkomnar resultatet.

Läs också: ”Bondeskam – ändå ökar det svenska köttet”

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti.

Enligt Ungdomsbarometern påverkas ungas val främst av experter och rapporter. Däremot inte av influencers i den utsträckning som företag verkar tro, enligt Sara Fröhling Lind.

Av undersökningen går också att avläsa att värderingar över huvud taget blir allt viktigare och att de unga tycker att det pratas för mycket och görs för lite. En 16-årig tjej citeras i undersökningen: ”Jag vägrar bli som mina föräldrar. Känns som om dom alltid stressar. Alltså alltid. Det känns sjukt ohärligt”. 

Det handlar inte bara om att identifiera sig med sina värderingar utan också att agera efter dem. Allt fler unga väljer därför att bli flexitarianer. Det innebär en i huvudsak vegetarisk kost, men kompletterat av kött ibland och då ska köttet alltså ha svenskt ursprung.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Ungdomsbarometern har i sin onlineundersökning ställt frågor till 23 074 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.188