23948sdkhjf

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den totala försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent i februari, jämfört med samma månad förra året, enligt dagens Dagligvaruindex.

Läs också: Så mycket ökade försäljningen i januari

Det innebär att marknadsledaren Ica knaprar åt sig ytterligare marknadsandelar. Av Icas nyligen presenterade siffror över butiksförsäljningen för februari framgår att Ica ökade sin försäljning med 3,3 procent. I Icas siffror ingår även nätförsäljningen.

Delar man upp siffrorna för dagligvaruhandeln ökade butiksförsäljningen med 2,7 procent och e-handeln med 20,7 procent.

För de senaste 12 månaderna (mars-februari) har har försäljningen ökat 3,0 procent, varav 2,6 procent i butik och 24,3 procent online.

Enligt SCB är prisförändringarna det senaste året 2,9 procent (KPI, SCB).

– Försäljningen går hyggligt men om hänsyn tas till prisförändringar under det senaste året antyder det att volymen ligger i stort sett stilla. Prisförändringarna kan i sin tur kopplas till kronförsvagningen som skett under det senaste året, säger Daniel Liljeberg ,näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Under det senaste året har den svenska kronan försvagats med över 4 procent vilket påverkat importpriserna.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

2

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Katrineholm förbjuder tiggeri

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Ica byggde hållbarast

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149