23948sdkhjf

Krönika: Livsmedelsverket, ta plats i debatten!

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel är trött på alla självutnämnda experter som överröstar hälsodebatten.

För ett par veckor sedan var jag på Livsmedelsverkets vintermöte, ett välbesökt årligt arrangemang där de informerar och diskuterar aktuella frågor med branschen. Denna gång var det med fokus på hållbarhet och hälsa.

Läs också: Påsken sänkte marsförsäljningen

Generaldirektör Annica Sohlström uttryckte sin oro över hur allt fler, med mer eller mindre kunskap, slåss om att informera om vad som är att betrakta som hälsosamt. I samma andetag nämnde hon att undersökningar visar att förtroendet för Livsmedelsverket är väldigt högt, vilket inte alls förvånar mig. Det är en stor myndighet med massor av kunskap, men problemet är att man inte lyckas överrösta – eller ens göra sig hörd – bland alla självutnämnda experter.

Med tanke på mötets tidpunkt var det oundvikligt att inte tänka på den diskussion som precis förts i media om det ökande antalet mat- och hälsoböcker som saknar vetenskaplig grund. Det startade med att fyra medicinforskare i ett inlägg i DN var kritiska till att det är enkelt att publicera råd som framstår som vetenskapliga. De anser att det behövs en oberoende aktör med vetenskaplig kompetens som granskar innehållet i den typen av böcker.

Artikeln följdes upp av en rad reportage om specifika böcker, dess innehåll och trovärdighet. Det handlade till exempel om påståenden om hälsoeffekter av antiinflammatorisk kost, att tarmfloran kan orsaka psykisk sjukdom och att enskilda livsmedel skyddar mot vissa sjukdomar.

Som mat- och hälsointresserad har jag förstås läst de flesta och ska jag var ärlig, också tagit ett och annat råd från dem.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Tillbaka till Livsmedelsverkets vintermöte. En ständigt återkommande punkt på dessa möten är att myndigheten berättar hur man tänker arbeta framåt med nyckelhålet. Så även denna gång. Ja, det är alltid i futurum för man kommer inte vidare.

Jag har haft otaliga möten med Livsmedelsverket för att visa på handelns intresse för att driva nyckelhålet framåt, men möts alltid av presentationer med projekt- och kommunikationsplaner. Och medan man arbetar internt med nyckelhålets kommunikationspositionering fortsätter verkligheten utanför med självutnämnda hälsoexperter som våra främsta rådgivare.

Jag börjar bli lite uppgiven. Livsmedelsverket har experterna och kunskapen. När ska de börja ta plats i debatten? När ser Livsmedelsverket till att en influencer pratar om de nationella kostråden och nyckelhålet? Snart hoppas jag.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Stiltje i livsmedelspriserna

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Arkiv

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157