23948sdkhjf

Krönika: Livsmedelsverket, ta plats i debatten!

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel är trött på alla självutnämnda experter som överröstar hälsodebatten.

För ett par veckor sedan var jag på Livsmedelsverkets vintermöte, ett välbesökt årligt arrangemang där de informerar och diskuterar aktuella frågor med branschen. Denna gång var det med fokus på hållbarhet och hälsa.

Läs också: Dagligvaruhanden rusade i maj

Generaldirektör Annica Sohlström uttryckte sin oro över hur allt fler, med mer eller mindre kunskap, slåss om att informera om vad som är att betrakta som hälsosamt. I samma andetag nämnde hon att undersökningar visar att förtroendet för Livsmedelsverket är väldigt högt, vilket inte alls förvånar mig. Det är en stor myndighet med massor av kunskap, men problemet är att man inte lyckas överrösta – eller ens göra sig hörd – bland alla självutnämnda experter.

Med tanke på mötets tidpunkt var det oundvikligt att inte tänka på den diskussion som precis förts i media om det ökande antalet mat- och hälsoböcker som saknar vetenskaplig grund. Det startade med att fyra medicinforskare i ett inlägg i DN var kritiska till att det är enkelt att publicera råd som framstår som vetenskapliga. De anser att det behövs en oberoende aktör med vetenskaplig kompetens som granskar innehållet i den typen av böcker.

Artikeln följdes upp av en rad reportage om specifika böcker, dess innehåll och trovärdighet. Det handlade till exempel om påståenden om hälsoeffekter av antiinflammatorisk kost, att tarmfloran kan orsaka psykisk sjukdom och att enskilda livsmedel skyddar mot vissa sjukdomar.

Som mat- och hälsointresserad har jag förstås läst de flesta och ska jag var ärlig, också tagit ett och annat råd från dem.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Tillbaka till Livsmedelsverkets vintermöte. En ständigt återkommande punkt på dessa möten är att myndigheten berättar hur man tänker arbeta framåt med nyckelhålet. Så även denna gång. Ja, det är alltid i futurum för man kommer inte vidare.

Jag har haft otaliga möten med Livsmedelsverket för att visa på handelns intresse för att driva nyckelhålet framåt, men möts alltid av presentationer med projekt- och kommunikationsplaner. Och medan man arbetar internt med nyckelhålets kommunikationspositionering fortsätter verkligheten utanför med självutnämnda hälsoexperter som våra främsta rådgivare.

Jag börjar bli lite uppgiven. Livsmedelsverket har experterna och kunskapen. När ska de börja ta plats i debatten? När ser Livsmedelsverket till att en influencer pratar om de nationella kostråden och nyckelhålet? Snart hoppas jag.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.565