23948sdkhjf

Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om varför en större del av reklamkakan borde hamna hos butikerna.

Årligen investeras cirka 80 miljarder kronor i reklam i Sverige. Cirka 5 procent av den summan investeras i butiken. Butiken borde väl vara den bästa platsen i världen för en reklaminvestering? Det tycker dock inte de som investerar i reklam och marknadsföring. De ser inte butiken som en mediekanal utan endast som ett ställe där produkter distribueras och säljs.

I detta ligger en stor möjlighet för alla er som driver butik. Genom att få leverantörerna att tänka på butiken som mediekanal kan butiken inte bara göras roligare och mer intressant, utan även få varumärket att långsiktigt investera sin reklambudget där. För att nå dit så måste vi förändra vårt synsätt på butiken.

I dag ger jag dig fem råd i hur du skulle kunna öka leverantörsinvesteringarna i din butik.

Säkerställ exponeringar med hög synlighet
Synliggör leverantörernas produkter på ett utomordentligt sätt. Målet är att varumärket får 100 procent garanti på synlighet. Det skapar förtroende och möjliggör framtida investeringar. Självklart måste butiken dokumentera med bild på hur exponeringen ser ut.

Läs också: Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Gör butikens personal till ambassadörer
Se butikens medarbetare som en kommunikationskanal för varumärkena. Detta är mycket mer vanligt i sällanköpshandeln än i dagligvaruhandeln. Här finns stora möjligheter i strukturerade utbildningskanaler där varumärkena kan få tillgång till butikens medarbetare. Kunskap leder till engagemang.

Gör butikens data tillgänglig
Om leverantörerna ska öka sina investeringar i butik så bör butiken bli bättre på att ta fram data som beskriver försäljning, trafik av kunder och även kundernas profil. Datan ska inte enbart handla om försäljning utan även om hur varumärket påverkas.

Skapa både fysiska och digitala kommunikationsytor
Skapa en struktur för ytor där varumärken kan möta er trafik av kunder. Det är viktig att låsa dessa ytor så att leverantören kan lita på att de får den synlighet de har kommit överens om. Ska man förtjäna reklaminvesteringar i butik så måste leverantörerna kunna lita på genomförandet.

Paketera lösningar
Gör det enkelt för varumärkena att investera i din butik. Skapa paket där det tydligt framgår både estimerad försäljning och räckvidd i kundkontakter. Underlätta också för varumärkena genom att enkelt räkna ut hur mycket de tjänar på investeringen i din butik/butikskedja.

Den fysiska butiken är unik. Den kan både göra reklam för varumärken och driva försäljning på samma gång. Stora pengar finns att tjäna för både varumärkena och butikerna genom att stärka butikens roll som varumärkeskommunikatör.
Lycka till med din butikstransformering.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nyhetsbrev

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Arkiv

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Siljans Chark i konkurs

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plus

Experten
Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

Per Dahl om hur han ska lyfta de 128 Kvantumbutikerna.

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Så många äldre har hittat till e-handeln

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

Matsmart hittar nya partners i krisen

Kraftigt minskad inflation – men matpriserna ökar

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141