23948sdkhjf

Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

Martin Moström i en krönika om varför en större del av reklamkakan borde hamna hos butikerna.

Årligen investeras cirka 80 miljarder kronor i reklam i Sverige. Cirka 5 procent av den summan investeras i butiken. Butiken borde väl vara den bästa platsen i världen för en reklaminvestering? Det tycker dock inte de som investerar i reklam och marknadsföring. De ser inte butiken som en mediekanal utan endast som ett ställe där produkter distribueras och säljs.

I detta ligger en stor möjlighet för alla er som driver butik. Genom att få leverantörerna att tänka på butiken som mediekanal kan butiken inte bara göras roligare och mer intressant, utan även få varumärket att långsiktigt investera sin reklambudget där. För att nå dit så måste vi förändra vårt synsätt på butiken.

I dag ger jag dig fem råd i hur du skulle kunna öka leverantörsinvesteringarna i din butik.

Säkerställ exponeringar med hög synlighet
Synliggör leverantörernas produkter på ett utomordentligt sätt. Målet är att varumärket får 100 procent garanti på synlighet. Det skapar förtroende och möjliggör framtida investeringar. Självklart måste butiken dokumentera med bild på hur exponeringen ser ut.

Gör butikens personal till ambassadörer
Se butikens medarbetare som en kommunikationskanal för varumärkena. Detta är mycket mer vanligt i sällanköpshandeln än i dagligvaruhandeln. Här finns stora möjligheter i strukturerade utbildningskanaler där varumärkena kan få tillgång till butikens medarbetare. Kunskap leder till engagemang.

Gör butikens data tillgänglig
Om leverantörerna ska öka sina investeringar i butik så bör butiken bli bättre på att ta fram data som beskriver försäljning, trafik av kunder och även kundernas profil. Datan ska inte enbart handla om försäljning utan även om hur varumärket påverkas.

Skapa både fysiska och digitala kommunikationsytor
Skapa en struktur för ytor där varumärken kan möta er trafik av kunder. Det är viktig att låsa dessa ytor så att leverantören kan lita på att de får den synlighet de har kommit överens om. Ska man förtjäna reklaminvesteringar i butik så måste leverantörerna kunna lita på genomförandet.

Paketera lösningar
Gör det enkelt för varumärkena att investera i din butik. Skapa paket där det tydligt framgår både estimerad försäljning och räckvidd i kundkontakter. Underlätta också för varumärkena genom att enkelt räkna ut hur mycket de tjänar på investeringen i din butik/butikskedja.

Den fysiska butiken är unik. Den kan både göra reklam för varumärken och driva försäljning på samma gång. Stora pengar finns att tjäna för både varumärkena och butikerna genom att stärka butikens roll som varumärkeskommunikatör.
Lycka till med din butikstransformering.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078