23948sdkhjf

Änglamark tar över efter Coop i hållbarhetstoppen

Coop faller från hållbarhetstronen, men nykomlingen Änglamark kniper andraplatsen efter nya ettan Ikea.

Det är några av största händelserna i den största undersökningen av hur konsumenterna uppfattar varumärkenas hållbarhetsarbete, Sustainable Brand Index.

I förra årets undersökning var det Coop som tog hem totalsegern, och var det varumärke som uppfattades som mest hållbart, alla kategorier. Nu tas den platsen över av Ikea.

Det som konsumenterna tycker Ikea är allra bäst på inom hållbarhet är hållbara material samt god kvalitet och livslängd på produkterna.

– Ytterligare en anledning till att svenskarna tycker Ikea är så hållbart är att företaget har lyckats förmedla att de just nu är inne i en omställningsprocess. Från slit och släng till en mer ansvarsfull affär med hållbara material och second-hand, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index.

Dagligvaruhandeln ligger av tradition högt i undersökningen och placerar sig åter som tvåa efter apoteksbranschen. Livsmedelsproducenterna klättrar en placering och är nu femma av de 26 ingående branscherna. Producenterna av konsumentprodukter, FMCG, abonnerar fortfarande på sistaplatsen, men även branscher som spel, logistik och flyg ligger dåligt till.

Coop har fortfarande högst anseende av dagligvarukedjorna med en fjärdeplats, snäppet före Ica på femte, men får sig slagna av egna nyligen relanserade varumärket Änglamark, som för första gången är med i undersökningen. Det kommer tvåa i totalrankingen före Lantmännen. Axfoods emv-märke Garant är också med för första gången, men får en mer blygsam placering.

– Det är en utmaning att välja ut vilka varumärken som ska vara med just bland livsmedlen, säger Erik Elvingsson Hedén. Vi mäter till exempel Ica I love eco också, men det är svårt för konsumenterna att skilja från Ica.

Hemköp förbättrar sin ranking något, men den dagligvarukedja som klättrar mest är Lidl, som tar sig upp till plats 83 på totallistan.

Netto ligger fortfarande i botten, med plats 297 av 355 deltagande varumärken. Sist av dagligvarukedjorna hamnar nykomlingen Tempo på plats 323.

Bland livsmedelsleverantörerna hittar vi efter Änglamark och Lantmännen varumärken som Kung Markatta och Arla, som bägge avancerar på listan. Polarbröds flitiga kommunicerande kring hållbarhet belönas med ett rejält kliv upp, till plats 28 från förra årets 59.

– Det är välförtjänt. De har jobbat länge med hållbarhet, men först nu börja de nå ut, säger Erik Elvingsson Hedén.

Sämst av Livsmedelsvarumärkena hamnar Pringles på plats 336.

Totalt har cirka 50 000 konsumenter i de nordiska länderna och Nederländerna intervjuats i årets undersökning, varav 18 600 i Sverige.

Generellt har de ingående varumärkenas ranking ökat något, men inte lika mycket som samtalet och intresset för hållbarhet.

– Det indikerar att konsumenterna är något mer kritiska till företagens insatser, säger Erik Elvingsson Hedén.

I de fokusgrupper som undersökningen delar in konsumenterna i är den största förändringen att den minst hållbarhetsintresserade gruppen, ”Ego”, har minskat för första gången.

– Lägstanivån när det gäller konsumentintresset för hållbarhet har höjts, konstaterar Erik Elvingsson Hedén.

Dagligvarubutiker        
Placering 2019 Företag/VM Ranking 2019 Placering 2018 Ranking 2018
4 Coop 93% 1 95%
5 ICA 90% 5 86%
12 Systembolaget 81% 8 77%
33 Willys 61% 39 52%
51 Hemköp 56% 36 53%
53 Linas matkasse 55% 54 49%
68 City Gross 50% 49 50%
69 Axfood 50% 65 47%
83 Lidl 46% 125 34%
107 Mat.se 41% 103 38%
118 Mathem 40% 114 35%
184 Middagsfrid 32% 156 30%
297 Netto 23% 260 21%
323 Tempo 21%
Consumer Goods Corporations        
Placering 2019 Företag/VM Ranking 2019 Placering 2018 Ranking 2018
205 Orkla 30% 183 27%
279 Colgate-Palmolive 25% 276 20%
309 Johnson & Johnson 22% 230 23%
314 Mars 22% 287 19%
321 Unilever 21% 313 16%
345 Procter & Gamble (P&G) 17% 244 22%
Livsmedelsleverantörer        
Placering 2019 Företag/VM Ranking 2019 Placering 2018 Ranking 2018
2 Änglamark 96%
3 Lantmännen 94% 3 92%
7 Kung Markatta 84% 12 75%
9 Arla 83% 18 70%
10 Saltå Kvarn 82% 7 77%
16 GoGreen 79% 10 76%
19 Skånemejerier 74% 16 73%
24 Axa  65% 31 56%
28 Polarbröd 62% 59 48%
31 Oatly 61% 46 51%
35 Norrmejerier 60% 20 66%
37 Kungsörnen  59% 29 57%
40 Ramlösa 58% 48 51%
47 Svenska Lantchips 57% 56 49%
54 Risenta 54% 57 48%
55 Pågen 54% 74 45%
57 Arvid Nordquist 54% 40 52%
58 Loka 53% 32 55%
66 Wasabröd 51% 41 52%
72 Kronfågel 49% 66 47%
74 Felix 49% 97 38%
75 Valio 48% 69 46%
76 Zoégas 48% 68 46%
84 Löfbergs 46% 84 41%
86 Scan 45% 99 38%
90 Skogaholm 44% 121 34%
91 Abba 44% 104 38%
97 Gevalia 43% 98 38%
104 Garant 42%
115 Marabou 40% 91 39%
117 Findus 40% 82 42%
123 Frebaco 39% 141 32%
125 Spendrups 39% 179 28%
127 Zeta 38% 119 34%
139 Estrella 36% 218 24%
150 Carlsberg 35% 165 29%
164 Göteborgs Kex 33% 126 33%
171 Fazer 33% 212 25%
174 Kopparbergs 33% 166 29%
178 Santa Maria 32% 163 29%
187 Semper 32%
192 Mariestads 31% 189 27%
198 OLW 31% 164 29%
199 Dafgårds 30% 173 28%
202 Norrlands Guld 30% 144 32%
207 Cloetta 30% 177 28%
210 Åbro 30% 237 22%
213 Kavli 29% 221 24%
215 Absolut Vodka 29% 195 26%
222 Barilla 29% 186 27%
228 Heinz 28% 231 23%
249 Fontana 27% 201 26%
260 Coca-Cola 26% 188 27%
273 Ballerina 25% 271 20%
274 Pepsi 25% 280 20%
282 Nestlé 24% 282 20%
285 Nespresso 24% 239 22%
299 Danone 23% 309 16%
303 Heineken 23% 223 24%
307 Oreo 22% 297 18%
327 Tulip 20% 322 13%
336 Pringles  19% 316 16%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172