23948sdkhjf

Murar byggs när allt ska vara lokalt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends, i en krönika om "transport-skam".

I sitt sista tal inför FN:s generalförsamling i september 2016 varnade president Obama sina åhörare för att återvända ”till en värld som är skarpt uppdelad längs urgamla nationella och stambaserade, etniska och religiösa linjer”. Dessa ord föll till marken och nu ser vi hur både nationalism och protektionism ökar, även inom matbranschen.

Läs också: Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Till exempel är EU nu redo att införa strafftullar på amerikanska varor så som ketchup.
Det har länge pratats om ”local” som trend men nu tar denna rörelse ny och ökad fart. Efter att Sverige drabbats av torkan sommaren 2018 var budskapet i media unisont ”Köp svenskt”. I dag uppmanar LRF via sin hemsida att ”Vad du än äter, välj svenskt – i matbutiken, på restaurang eller i offentlig upphandling.”

Denna rörelse drivs på via märkningen ”Från Sverige” som samägs av LRF med handeln och producenterna. I deras senaste undersökning i mars 2019 ser man hur det lokala värderas allt högre när man handlar mat; 2018 var den viktigaste faktorn att det inte var för dyrt, 2019 att maten är svenskproducerad. Utöver att gynna bönderna och svensk matproduktion är drivkrafterna främst miljömässiga, speciellt bland yngre målgrupper.

Detta syns även i Ungdomsbarometerns senaste rapport om 15-30-åringar, där 34 procent i möjligaste mån väljer svenskproducerad mat och 19 procent närproducerat. Ekologiskt väljs bara av 21 procent, vilket avspeglas i att tillväxten av eko nästan helt avstannat de senaste åren.

Hur kommer detta att utvecklas framåt? Ofta är restaurangvärlden mer mottaglig för trender och förekommer detaljhandeln, och på bättre krogar har det lokala varit en ledstjärna under många år. Detta tar nu ett steg framåt med hyperlokala koncept. På brittiska baren The Artitrager lever man efter sin devis ”Drink London”, där samtliga drycker är hämtade inifrån ringleden M25. I Washington DC gör A Rake’s Bar samma koncept ännu mer extremt och avfärdar citroner och lime då de inte växer i området.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Applicera allt detta på dagligvaruhandeln och fundera på vilka murar som byggs där. I stället för ekologiska avdelningar kanske det lokalproducerade eller svenska får egna butikshyllor. Eller varför inte utesluta alla varor som inte går att köpa in i närområdet? Har de lokala odlarna inga tomater i februari så finns det inga tomater att sälja. Ät rödbetor!

En fingervisning om det ser man i matbutiken HISBE (förkortning av ”How It Should Be”) i Brighton, England. De lovar bland annat att en stor del av deras frukt kommer från det omkringliggande landskapet Sussex. Väldigt nära, även om det inte gäller allt.

Än så länge går det inte att se denna trend i vår handelsbalans för livsmedel, men tecknen pekar på en förändring som kommer nu. Tänk på hur snabbt attityden till flygresor förändrades och hur media nu översvämmas med uppmaningar att minska resandet. Det kommer inte minska.

Efter flyg-skam kommer transport-skam.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nya Coop-chefen: "Flera digitala piloter på väg ut redan nu"

Coops nya tekniksnille Amer Mohammed: ”Antingen blir vi bäst i världen – eller så får jag sparken".

1

Kunder rasar efter Lidls hån mot Hemköp – nu backar kedjan

CBS vd i en stor intervju om priserna: ”Sänker vi inte så finns vi inte”

Coop, med CBS i täten, är på sin största prisoffensiv någonsin – och tanken är att den ska fortsätta. "CBS har haft bråttom fram tills nu och vi kommer att behöva ha bråttom en stund till", säger Christian Wijkström, vd.

Ny Ica Supermarket planeras öppna innan påsk 2021

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefen har ordet
”Frustrationen växer kring livsmedelskontrollen”

Arkiv

Max flyttar in hos Stora Coop

Freetrailer – nu även till Kvantum

Icabutiken ger rabatt till alla barnfamiljer

Go-teknik i Amazons nya matkedja

Karin E Svensson årets MBA-stipendiat

Hemköp packar utsorterad frukt

Ica-handlaren slutar sälja glasflaskor

Coops egen havredryck gör entré

2030: Vi blir mer som andra länder

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Utredningar får vårdklinikerna att ta ett steg tillbaka.

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Så ska Stora Coops nya 4 000 kvadratmeters gränsbutik se ut: ”Fullfjädrad”

Handelsplatsen beräknas öppna i april 2020.

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Coop-butik i Sundsvall invigd

Plus

Butiksspaning: Hemköps flaggskepp i topp

Ica-handlare vikarierar i reklamsåpan

Ledare
”Liten kan bli stor – bara man vågar”

HK Scan Sveriges vd avgår

På nytt jobb
Han blir ny presschef hos Axfood

Ny fossilfri barriärförpackning

Plus

Chefsintervjun
Arlas vd välkomnar debatten om mjölkens framtid

Matsmart till Danmark

Frifräsare öppnar butik vid Coops tidigare lokaler

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

Dagligvaruhandeln växte i oktober

Räv till attack hos Willys – jagade kunder och bet

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Rootfruit säkrar miljonavtal

Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.195