23948sdkhjf

Murar byggs när allt ska vara lokalt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends, i en krönika om "transport-skam".

I sitt sista tal inför FN:s generalförsamling i september 2016 varnade president Obama sina åhörare för att återvända ”till en värld som är skarpt uppdelad längs urgamla nationella och stambaserade, etniska och religiösa linjer”. Dessa ord föll till marken och nu ser vi hur både nationalism och protektionism ökar, även inom matbranschen.

Läs också: Vi kommer att skruva ner i framtiden

Till exempel är EU nu redo att införa strafftullar på amerikanska varor så som ketchup.
Det har länge pratats om ”local” som trend men nu tar denna rörelse ny och ökad fart. Efter att Sverige drabbats av torkan sommaren 2018 var budskapet i media unisont ”Köp svenskt”. I dag uppmanar LRF via sin hemsida att ”Vad du än äter, välj svenskt – i matbutiken, på restaurang eller i offentlig upphandling.”

Denna rörelse drivs på via märkningen ”Från Sverige” som samägs av LRF med handeln och producenterna. I deras senaste undersökning i mars 2019 ser man hur det lokala värderas allt högre när man handlar mat; 2018 var den viktigaste faktorn att det inte var för dyrt, 2019 att maten är svenskproducerad. Utöver att gynna bönderna och svensk matproduktion är drivkrafterna främst miljömässiga, speciellt bland yngre målgrupper.

Detta syns även i Ungdomsbarometerns senaste rapport om 15-30-åringar, där 34 procent i möjligaste mån väljer svenskproducerad mat och 19 procent närproducerat. Ekologiskt väljs bara av 21 procent, vilket avspeglas i att tillväxten av eko nästan helt avstannat de senaste åren.

Hur kommer detta att utvecklas framåt? Ofta är restaurangvärlden mer mottaglig för trender och förekommer detaljhandeln, och på bättre krogar har det lokala varit en ledstjärna under många år. Detta tar nu ett steg framåt med hyperlokala koncept. På brittiska baren The Artitrager lever man efter sin devis ”Drink London”, där samtliga drycker är hämtade inifrån ringleden M25. I Washington DC gör A Rake’s Bar samma koncept ännu mer extremt och avfärdar citroner och lime då de inte växer i området.

Läs också: Maten blir allt grönare

Applicera allt detta på dagligvaruhandeln och fundera på vilka murar som byggs där. I stället för ekologiska avdelningar kanske det lokalproducerade eller svenska får egna butikshyllor. Eller varför inte utesluta alla varor som inte går att köpa in i närområdet? Har de lokala odlarna inga tomater i februari så finns det inga tomater att sälja. Ät rödbetor!

En fingervisning om det ser man i matbutiken HISBE (förkortning av ”How It Should Be”) i Brighton, England. De lovar bland annat att en stor del av deras frukt kommer från det omkringliggande landskapet Sussex. Väldigt nära, även om det inte gäller allt.

Än så länge går det inte att se denna trend i vår handelsbalans för livsmedel, men tecknen pekar på en förändring som kommer nu. Tänk på hur snabbt attityden till flygresor förändrades och hur media nu översvämmas med uppmaningar att minska resandet. Det kommer inte minska.

Efter flyg-skam kommer transport-skam.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138