23948sdkhjf

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Den unga entreprenören Edvin Johanssons obemannade butik i Ekängen i Linköping växer. Närmare bestämt med 8 kvadratmeter.

Butiken har blivit så pass populär att produkterna hinner ta slut trots att vi har fasta leveranser fyra dagar i veckan. Därför behöver vi bygga ut, säger han till Fri Köpenskap.

Adderat till butikens tidigare 22 kvadratmeter rör det sig alltså om en ganska stor utbyggnad. Den nya delen blir ett kyllager.

– Det finns många fördelar. En är att leverantörerna kan köra in sina pallar och vagnar i utrymmet utan att man behöver vara där och ta emot leveransen, berättar Edvin Johansson.

Men den största fördelen är att mindre press läggs på övriga butiken, som har omkring 1 500 betalande kunder i veckan och 420 produkter i sortimentet. Huvudleverantör är Axfood Närlivs.

– Man har tvingats att trycka in varor i kylarna för att det ska räcka tills nästa leverans kommer. Med lagret på plats kan man avlasta till exempel mejeriavdelningen och därigenom skapa mer exponeringsyta till andra produkter.

Enligt Edvin Johansson har butiken blivit omåttligt populär i Ekängen – så populär att han känner sig komfortabel med en bred expansion. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har han tagit fram ett franchiseavtal för en bred expansion om 200 butiker och i den modellen kommer kylrummet att vara inkluderat.

Den första perioden har varit en testperiod och vi har lärt oss mycket. Det här lagret är ett exempel på dessa lärdomar.

Och intresset bland franchisetagare är stort – menar han.

Det går väldigt bra, vi har jättemånga intresserade men också ett antal som verkligen är redo och snart får bygglov.

Han räknar med att 10-15 butiker kommer att finnas på plats innan årsskiftet och ett 40-tal butiker den sista december 2020.

– Vi har valt att vara ganska selektiva när det gäller franchisetagarna eftersom vi vill att det ska gå lika bra som i Ekängen.

Den nuvarande butiken tar ungefär 20-25 procent av en heltidstjänst i anspråk och planen är därför att varje franchisetagare ska kunna driva mellan 4-5 butiker. Utrullningen kommer att starta i Linköping och successivt växa över hela landet.

Det finns några platser i Linköping som ligger närmast i planen och sedan växer vi utåt i landet. Men vi har intressenter från Malmö i söder till Övertorneå i norr.

Hur går det ekonomiskt?

– Det går ganska bra. Om man skulle ha samma öppettider (05.00-23.00 reds anm.) i en sådan här butik och ha personal så skulle det aldrig gå – men eftersom det inte krävs mer än 20-25 procent dagtid så blir det en rätt god ekonomisk kalkyl, säger Edvin Johansson.

Lifvs Scandinavia går ju också hårt ut med obemannade butiker. Hur ser du på konkurrensen?

Jag kör mitt race och de får köra sitt. Vad jag förstår vill de finansiera expansionen själva medan jag har valt en franchisemodell. Vi försöker inte springa för fort och smälla upp flera likadana butiker utan försöker hitta rätt entreprenörer som kan göra varje butik unik på den lokala marknaden. I Ekängen satsar vi på ägg, te, bröd och andra varor från närliggande gårdar och det tror jag är en framgångsfaktor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063