23948sdkhjf

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Den unga entreprenören Edvin Johanssons obemannade butik i Ekängen i Linköping växer. Närmare bestämt med 8 kvadratmeter.

Läs också: Förarlösa och obemannade butiksbilar på väg till Sverige: ”Hundratals”

Butiken har blivit så pass populär att produkterna hinner ta slut trots att vi har fasta leveranser fyra dagar i veckan. Därför behöver vi bygga ut, säger han till Fri Köpenskap.

Adderat till butikens tidigare 22 kvadratmeter rör det sig alltså om en ganska stor utbyggnad. Den nya delen blir ett kyllager.

– Det finns många fördelar. En är att leverantörerna kan köra in sina pallar och vagnar i utrymmet utan att man behöver vara där och ta emot leveransen, berättar Edvin Johansson.

Men den största fördelen är att mindre press läggs på övriga butiken, som har omkring 1 500 betalande kunder i veckan och 420 produkter i sortimentet. Huvudleverantör är Axfood Närlivs.

Läs också: Proppen ur för Lifvs Scandinavia – 20 butiker ska upp

– Man har tvingats att trycka in varor i kylarna för att det ska räcka tills nästa leverans kommer. Med lagret på plats kan man avlasta till exempel mejeriavdelningen och därigenom skapa mer exponeringsyta till andra produkter.

Enligt Edvin Johansson har butiken blivit omåttligt populär i Ekängen – så populär att han känner sig komfortabel med en bred expansion. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har han tagit fram ett franchiseavtal för en bred expansion om 200 butiker och i den modellen kommer kylrummet att vara inkluderat.

Den första perioden har varit en testperiod och vi har lärt oss mycket. Det här lagret är ett exempel på dessa lärdomar.

Och intresset bland franchisetagare är stort – menar han.

Läs också: Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Det går väldigt bra, vi har jättemånga intresserade men också ett antal som verkligen är redo och snart får bygglov.

Han räknar med att 10-15 butiker kommer att finnas på plats innan årsskiftet och ett 40-tal butiker den sista december 2020.

– Vi har valt att vara ganska selektiva när det gäller franchisetagarna eftersom vi vill att det ska gå lika bra som i Ekängen.

Den nuvarande butiken tar ungefär 20-25 procent av en heltidstjänst i anspråk och planen är därför att varje franchisetagare ska kunna driva mellan 4-5 butiker. Utrullningen kommer att starta i Linköping och successivt växa över hela landet.

Det finns några platser i Linköping som ligger närmast i planen och sedan växer vi utåt i landet. Men vi har intressenter från Malmö i söder till Övertorneå i norr.

Hur går det ekonomiskt?

– Det går ganska bra. Om man skulle ha samma öppettider (05.00-23.00 reds anm.) i en sådan här butik och ha personal så skulle det aldrig gå – men eftersom det inte krävs mer än 20-25 procent dagtid så blir det en rätt god ekonomisk kalkyl, säger Edvin Johansson.

Lifvs Scandinavia går ju också hårt ut med obemannade butiker. Hur ser du på konkurrensen?

Jag kör mitt race och de får köra sitt. Vad jag förstår vill de finansiera expansionen själva medan jag har valt en franchisemodell. Vi försöker inte springa för fort och smälla upp flera likadana butiker utan försöker hitta rätt entreprenörer som kan göra varje butik unik på den lokala marknaden. I Ekängen satsar vi på ägg, te, bröd och andra varor från närliggande gårdar och det tror jag är en framgångsfaktor.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Krönika
"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Dagligvarugalan
Det här är Årets Syftesdrivna ledare

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Dagligvarugalan
De stod för årets matinspiration

Priset för Årets Matinspiration gick till Accademia Di Luca - Medelhavsskolan.

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Frukt & Gröntavdelning

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Dagligvarugalan
De är Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Säfflehandlare i konkurs

Unga ratar köttet för klimatets skull

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

DVI: Augusti stark månad

Han går in i Icas valberedning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175