23948sdkhjf

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Sedan Lidls intåg i Litauen för några år sedan har Icas verksamhet i Baltikum, Rimi Baltic, tappat marknadsandelar i landet. Vid årsslutet 2017 kontrollerade Lidl 3 procent av dagligvaruhandeln medan Rimi Baltic stod för 8 procent.

Vid årsskiftet 2018 hade Lidl ökat sin marknadsandel till 7 procent delvis på bekostnad av Rimi Baltic som minskat sin andel till 7 procent.

Nu förbereder sig Rimi Baltic för skärpt Lidl-konkurrens även i Lettland där kedjan har sitt starkaste fäste med 28 procent av marknaden enligt bokslutet 2018.

– Vi har dragit lärdomar från Lidls intåg i Litauen och jobbat hårt med att förbereda oss i Estland och framförallt i Lettland, säger Per Strömberg, vd på Icagruppen, i en intervju med Fri Köpenskap.

En av lärdomarna har varit att mainstream och premium klarar sig relativt bra i jämförelse med andra lågprisaktörer.

– Det är bland annat därför som vi har valt att fasa ut våra lågprisvarumärken Supernetto i Lettland och Säästumarket i Estland, berättar Per Strömberg.

Totalt rör det sig om omställningar i 30-50 butiker.

– Det är alltid initialt utmanande att byta lågpriskoncept mot mer mainstream eftersom man byter ut kunder men under Rimi-varumärket kommer de att klara sig mycket bättre.

Nu förbereder Lidl sitt intåg även i Lettland men Per Strömberg är optimistisk inför att Rimi Baltic ska kunna bibehålla en god lönsamhetsnivå och skapa tillväxt.

– Vi har jobbat med vår prisbild och vår prisuppfattning och känner oss väldigt väl förberedda.

Vad blir nästa steg i förberedelserna för Lidls intåg?

Det kan vara till exempel ytterligare utveckling av ett starkt lokalt sortiment där Lidl har svårare att mäta sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062