23948sdkhjf

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kommunikationsbyrån Food & Friends gör varje år en trendspaning som sammanfattar de strömningar som drar genom mat- och dryckesvärlden. Årets rapport är döpt till The Woke Up Call och är indelad i sex huvudkategorier: Hållbarhet, bekvämlighet, hälsa, etik, upplevelser och smaker.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är en spegling av samhället i stort. Vad som händer, innovationer, forskning, nya lagar, attityder, normer och nya vanor, förklarar Lennart Wallander, vd för Food & Friends.

Här är några exempel ur trendrapporten:

Göra gott. Nio av tio i generation Z anser att företaget har ansvaret för att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor. Hälften ser sig som aktivister.

– Det påverkar så klart hur de konsumerar, konstaterar Lennart Wallander och tillägger att även butiker vill bidra till att verka för de utsatta.

Läs också: Hälften tråkas ut av e-handel

En icke vinstdrivande organisation i USA har skapat en särskild märkning ”B Corporation” som utöver miljömässig certifiering även granskar sociala och rättvisefrågor. 2 933 företag från 64 länder har redan anslutit sig.

Hyperlokalt. I USA och England finns det flera exempel på butiker och kedjor som går ut hårt med löften om lokalt producerade varor. Tescos nya lågpriskedja Jack’s lovar att åtta av tio mat- och dryckesvaror har växt eller är tillverkade i Storbritannien. Allt som kan odlas kommer att odlas lokalt.

– Det kommer att leda till att det kommer mer nya svenska produkter i hyllorna. Pasta av durumvete odlad på Gotland finns redan. Enligt SLU har det också funderats på att odla ockra, indisk aubergine, ingefära, gurkmeja och wasabi, säger Wallander.

Grönsaker och svamp. Med nya matvanor kommer nya ingredienser. Dessutom behövs större variation när grönsakerna ska ersätta köttet. Räknat med ett uppsving för kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och sjögräs som dulse. Svamp i alla olika former kommer vi också att se mer av.

Läs också: Murar byggs när allt ska vara lokalt

– Svamp är definitivt en ingrediens för 2020. Flera saker driver det. Svamp är bra att ersätta köttet med och har massa hälsosamma egenskaper. Hemakedjan i Shanghai har ett enormt utbud av svamp som inte vi har, konstaterar Wallander.

Convenience. Maten ska vara bärbar och kunna ätas på språng utan serveringsmaterial. Ett smart sätt är då att rulla maten, som i England med Shepards Pie, i Frankrike med O’Taco och i Sverige med pizza. Gagnar även retail eftersom det inte kräver sittplatser till alla.

Nya smaker. Den stora smaktrenden är asiatiskt, men på nya sätt. Det kan vara japansk curry, kinesiska bings (pannkaka) eller filippinska Jollibees friterade kyckling med spagetti och tomatsås.

– Den stora smaktrenden är ”nytt”, något som vi inte åt i går, något att instragramma om. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det asiatiska köket, säger Lennart Wallander.

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Nyhetsbrev

Arkiv

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

De vann Lidls hållbarhetspris

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.185