23948sdkhjf

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kommunikationsbyrån Food & Friends gör varje år en trendspaning som sammanfattar de strömningar som drar genom mat- och dryckesvärlden. Årets rapport är döpt till The Woke Up Call och är indelad i sex huvudkategorier: Hållbarhet, bekvämlighet, hälsa, etik, upplevelser och smaker.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är en spegling av samhället i stort. Vad som händer, innovationer, forskning, nya lagar, attityder, normer och nya vanor, förklarar Lennart Wallander, vd för Food & Friends.

Här är några exempel ur trendrapporten:

Göra gott. Nio av tio i generation Z anser att företaget har ansvaret för att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor. Hälften ser sig som aktivister.

– Det påverkar så klart hur de konsumerar, konstaterar Lennart Wallander och tillägger att även butiker vill bidra till att verka för de utsatta.

Läs också: Hälften tråkas ut av e-handel

En icke vinstdrivande organisation i USA har skapat en särskild märkning ”B Corporation” som utöver miljömässig certifiering även granskar sociala och rättvisefrågor. 2 933 företag från 64 länder har redan anslutit sig.

Hyperlokalt. I USA och England finns det flera exempel på butiker och kedjor som går ut hårt med löften om lokalt producerade varor. Tescos nya lågpriskedja Jack’s lovar att åtta av tio mat- och dryckesvaror har växt eller är tillverkade i Storbritannien. Allt som kan odlas kommer att odlas lokalt.

– Det kommer att leda till att det kommer mer nya svenska produkter i hyllorna. Pasta av durumvete odlad på Gotland finns redan. Enligt SLU har det också funderats på att odla ockra, indisk aubergine, ingefära, gurkmeja och wasabi, säger Wallander.

Grönsaker och svamp. Med nya matvanor kommer nya ingredienser. Dessutom behövs större variation när grönsakerna ska ersätta köttet. Räknat med ett uppsving för kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och sjögräs som dulse. Svamp i alla olika former kommer vi också att se mer av.

Läs också: Murar byggs när allt ska vara lokalt

– Svamp är definitivt en ingrediens för 2020. Flera saker driver det. Svamp är bra att ersätta köttet med och har massa hälsosamma egenskaper. Hemakedjan i Shanghai har ett enormt utbud av svamp som inte vi har, konstaterar Wallander.

Convenience. Maten ska vara bärbar och kunna ätas på språng utan serveringsmaterial. Ett smart sätt är då att rulla maten, som i England med Shepards Pie, i Frankrike med O’Taco och i Sverige med pizza. Gagnar även retail eftersom det inte kräver sittplatser till alla.

Nya smaker. Den stora smaktrenden är asiatiskt, men på nya sätt. Det kan vara japansk curry, kinesiska bings (pannkaka) eller filippinska Jollibees friterade kyckling med spagetti och tomatsås.

– Den stora smaktrenden är ”nytt”, något som vi inte åt i går, något att instragramma om. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det asiatiska köket, säger Lennart Wallander.

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Orkla köper Havrefras

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156