23948sdkhjf

Kundklubbarna får bottenbetyg

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Analysföretaget: Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder.

Lojalitetsprogrammen är på väg att dö sotdöden och kundklubbarna får bottenbetyg i konsumentundersökningar, visar analysföretaget Nordic Benchs tvärindustriella granskning av de 22 största svenska kundklubbarna.

Drygt 62 procent av svenskarna är aktiva medlemmar i fyra kundklubbar i genomsnitt, och de detaljister som saknar lojalitetsprogram är i dag lätträknade. I motsats till Sveriges största kundklubb Ica arbetar dock de flesta lojalitetsprogrammen inom detaljhandeln sällan vertikalt med riktade, personliga erbjudanden. Uppläggen är förhållandevis likartade med erbjudanden, inbjudningar till kundevent, rabatter, bonusar och återbäring.

Nordic Benchs studie visar att de globala skillnaderna är stora. Sämst betyg får kundklubbarna i Västeuropa. Bland de svenska lojalitetsprogrammen ger 572 respondenter H&M Club högst betyg med ett så kallat Net Prometer Score, NPS, på –5. Det är med andra ord inte är särskilt troligt att varken företaget eller varumärket H&M Club rekommenderas till en vän eller affärskollega.

Totalt är resultaten de sämsta som Nordic Bench har uppmätt i branschstudierna som startade redan 2004.

– Vi pekar mest på bristerna, 2018 var ett bottenår totalt. Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder om de ska kunna behålla sina lojala kunder, säger Jan Borg, vice vd och ägare av Nordic Bench.

Varför intresset för kundklubbar svalnat kan ha många förklaringar, tror Jan Borg. Antalet identitetslösa kundklubbar växer rekordartat och att gå med i en kundklubb har blivit slentrian. När klubben sedan inte förmår att fånga upp enskilda medlemmar tappar de kontakten.

– Generellt ska lojalitet betala sig. Kunder vill bli sedda. Men en bonuscheck på 25 kronor eller en inbjudan till en förhandsrea räcker inte för att du ska känna dig unik. Nyckeln är att man verkligen får något som är av betydelse och att kontakten sker fortlöpande.

Responsen på kundundersökningen har varierat. Några av företagen uppges ha reagerat som om resultatet var en bekräftelse på det som de redan vet.

– Att hantera ett lojalitetsprogram är ganska dyrt. Men det bör gå att automatisera mer. Vissa program har uppenbara brister och förändringar kan ske stegvis. Den som har förmågan att sticka ut är en vinnare, tror Jan Borg.

NPS Sverige 2018*

1. H&M Club, –5
2. Åhléns Medlem, –10
3. Kappahls Modeklubb, –12
6. More at Lindex, –17
9. Stadium Member, –19
13. Club Intersport, –27
14. MQ Kundklubb, –28
18. Team Sportia Sportklubben, –37

*Källa: Nordic Bench. Placering och NPS-poäng avser endast detaljhandel i en tvärindustriell studie av de 22 största kundklubbarna i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Shoppingturismen fortsätter att öka

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Handeln ritar om städerna

Paolos får extra säljskjuts

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Dystra toner på Fast Moving

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Formbar färs är årets dagligvara

Ica-handlare signerar historisk trygghetsöverenskommelse

Kommun, polis och Ica-handlare ska samverka för att skapa trygghet.

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Plus

Matpriskollen: Så hanterar Willys priserna

På nytt jobb
Handlare går från Nära till Supermarket

Coop Värmland säljer ännu mer mark: "Ekonomiskt tillskott"

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.209