23948sdkhjf

Handelns försäljning fortsätter att öka

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2019 och öka med 2,5 procent 2020. Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

Läs också: Servicehandeln svalnar av

I den senaste prognosen, i juni, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

HUI Research konstaterar att detaljhandelns goda försäljningsutveckling hittills i år utgör ett av få glädjeämnen i det vikande konjunkturläget.

Trots sviktande konsumentförtroende och försiktiga hushåll har främst sällanköpsvaruhandeln överraskat på uppsidan med en tillväxt på 2,7 procent hittills under året.

Däremot pekar de flesta indikatorer från industrin och arbetsmarknaden åt fel håll. HUI Research spår en svag BNP-utveckling framöver, där fallande investeringar och en svalare arbetsmarknad tynger ekonomin. BNP väntas öka med 1,3 procent i år och 1,2 procent nästa år.

Läs också: Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

Med en tydlig avmattning i korten har sannolikheten för en räntehöjning innan årets slut minskat markant. Mycket fokus har istället flyttats till finanspolitiken där regeringens höstbudget innehöll ett antal betydande stimulanser, såsom slopad värnskatt och sänkt skatt för pensionärer.

Sådana åtgärder kan ge såväl hushållskonsumtionen som detaljhandeln en viss skjuts, samtidigt som det finns utmaningar.

– Handelns huvudsakliga utmaningar ligger i en digital omställning, internationalisering och snabbt förändrade konsumentbeteenden. De strukturella förändringarna i kombination med lågkonjunktur kommer sätta många på prov. Vi har aldrig tidigare kombinerat lågkonjunktur och digitalisering, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Resarch, i en kommentar.

HUI prognos 2019 jun 2020 jun
Detaljhandel (löpande) 3,0 2,5 2,5 2,0
Sällanköpsvaruhandel (löpande) 2,5 2,0 2,0 1,5
Dagligvaruhandel (löpande) 3,5 3,5 2,5 2,5
Hushållens konsumtion (fast) 0,9 0,9 1,2 0,9
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
"Vi är ett gäng matnördar"

Fri Köpenskap besökte Årets Kött och Chark-avdelning 2019 i Liljeholmen.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Nu växlar de upp till Kvantum: ”180 parkeringsplatser”

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Ica-vd:n om kommande e-handelslager: ”Stor försäljningsutveckling”

Icas e-handel väntas ta ett rejält kliv när det nya plocklagret i Göteborg öppnar hösten 2020. Det tror Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Coop om prishöjningen hos Netto: ”Inflationsjustering”

Coop hävdar att prishöjningen i Netto-butikerna beror på en inflationsjustering.

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

1

HK Scan ska bredda utbudet

1

79-årig handlare sågar alkoholförslag: "Mellanölstiden var ett helvete”

Hemköpshandlaren Urban Jansson totalsågar Moderaternas alkoholförslag.

Så mycket onyttigare äter låginkomsttagare

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Matsvinnsföretag backas upp med nytt kapital

City Gross-butik ska byggas om – för att bli mindre

Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

Att inte panta det mesta är pantat

Ica-butiker hjälpte hemlösa katter

Ica-handlaren vill hjälpa ungdomar i kris

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.197