23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Shoppingturismen fortsätter att öka.

Shoppingturismen i Sverige, både den inhemska och den utländska har ökat under en längre period, och tillväxten ser inte ut att avta. Det framgår av Svensk Handels rapport "Shoppingturism i Sverige 2019" som presenterades i dag på Clas Ohlson Lab Store i Stockholm.

Läs också: Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

– Turismen i Sverige ökade inhemskt men även från utlandet under förra året vilket en gång för alla tar död på myten om Sverige som högkostnadsland, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel.

Rapporten visar att shoppingturismen förra året omsatte 100 miljarder kronor vilket är ungefär en tredjedel av de totala turismintäkterna och 13 procent av hela detaljhandelns omsättning.

Med en ökning på 5 miljarder kronor till 100 miljarder framgår det att shoppingturismen just nu växer mer än detaljhandeln. Sedan år 2000 har shoppingturismen ökat i värde med 66 miljarder kronor.

I samband med rapporten presenterade även betaltjänstleverantören Nets siffror över de utländska konsumenternas kortköp. Inte oväntat är den stora gränshandeln väl representerad i den statistiken, hela 25 procent av alla utländska köp görs av norrmän, följt av amerikaner (13 procent) och Storbritannien (10 procent). 8 procent av alla köp med utländska kort görs i livsmedelsbutiker.

Anledningen till varför många väljer att turista i Sverige är många men även de som besöker landet för naturupplevelser rör sig genom de större städerna, varpå de handlar. Tjänster och sällanköp är fortfarande de områden som turisterna lägger mest pengar men allt fler handlar även i dagligvaruhandeln.

– Dagligvaruhandeln blir allt viktigare för turisterna. Många kommer upp med husbil eller liknanden och då måste de handla. Men många vill också botanisera i handeln och hitta det som är genuint, och då är maten väldigt viktig. Samtidigt växer det kulinariska intresset och flyttar ut från restaurangerna till handeln och där kan vi bli bättre på att fånga upp det intresset, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, expert på besöksnäringsfrågor Svensk Handel.

Mer om: Nets | Svensk Handel | Turism
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

City Gross lägger småbutikerna på is

Kyrkor startar egen matbutik

Nyhetsbrev

Ica lägger ned Supermarket-butik

Arkiv

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Ica sponsrar Food Tech 2020

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

Förvandlade pelare till säljande display

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Efter 99 år i familjen – handlare släpper anrik Ica-butik: ”Känns rätt”

Satsar på arbetsmiljön i kassan

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Banbrytande chefredaktör avliden

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Köttbulleföretag i konkurs

Papper på prästosten ersätter plasten

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125