23948sdkhjf

Dags att skrota hela kampanjsystemet

Lennart Jönsson följer upp sina tidigare krönikor om Sava-systemet med slutsatsen att det behövs ny och effektivare marknadsföring.

I decennier har kedjorna ”erbjudit” sina leverantörer att marknadsföra sina varor via kedjornas flygblad/annonser/tv-reklam. Jag har i en serie krönikor belyst Sava-systemet som kampanjform. Denna kampanjform, som startade i början av 1960-talet och där namnet härrör från Sam-Aktivitet-Vecko-Annonsering, har nästan 60 år på nacken.  

Läs också: ”Icas dominans bör ifrågasättas”

Nu behöver man inte skrota något bara för att det uppnått en viss ålder men det finns andra skäl.

Det finns två grundläggande skäl till att fundera på att ersätta detta föråldriga kampanjsystem med mer modern och framförallt effektivare marknadsföring. Det ena är ur ett finansiellt perspektiv och det andra ur ett miljömässigt perspektiv. Båda skälen har tagits upp i tidigare krönikor och båda är lika relevanta.

Om vi tar den första anledningen så kan man fundera på om det ger det något överhuvudtaget och i så fall för vem? Självklart kan konsumenten tjäna på att köpa rabatterade varor, men till vilken kostnad? Att medverka i kedjornas annonsering är inte direkt gratis och detta tar leverantörerna självklart höjd för vid prissättningen. Det betyder att konsumenten de facto betalar ett överpris alla de gånger de inte finner sina önskade varor till ”extrapris”.

För butikskedjorna är det en del i spelet att marknadsföra sig själva för att dra till sig kunder. Det argumentet blir särskilt märkligt vid speciella högtider, som den snart stundande julen. Det är väl knappast en högoddsare att anta sig finna sill, smör, mjöl, julskinka, saffran, lax, julmust etcetera i samtliga kedjors erbjudanden veckorna 51/52. Och hur är det med övriga högtider? Jo, samma erbjudande från samtliga.

Läs också: ”Samarbete och tillit bättre än hot”

Det kan väl knappast vara effektivt? Nej, det är fullständigt slöseri med pengar. Cirka 8 000 000 000 (8 miljarder) kronor investeras varje år för status quo. Kanske är det mer en relationsinvestering för leverantörerna, det vill säga att hålla sig ”vän” med kedjorna, än att verkligen räkna hem de pengar man köper Sava för.

Den andra anledningen berörde jag i förra krönikan och kan bara konstatera att stora mängder pappersmassa, papper, miljöpåverkande transporter och flerköpskampanjer som kan öka matsvinnet, belastar miljön på större sätt än vad vi kunnat ana. Men, vi har tendens att bortse från sådana aspekter när vi tror att det bidrar till ett högre syfte.

Kanske är det för stor intjäning för kedjorna för att de ska vilja ersätta Sava-systemet även om man skulle beakta dessa två anledningar. Dagligvarubranschen har ett gemensamt ansvar att använda investerade pengar och miljö på ett bättre sätt än i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109