23948sdkhjf

Dags att skrota hela kampanjsystemet

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson följer upp sina tidigare krönikor om Sava-systemet med slutsatsen att det behövs ny och effektivare marknadsföring.

I decennier har kedjorna ”erbjudit” sina leverantörer att marknadsföra sina varor via kedjornas flygblad/annonser/tv-reklam. Jag har i en serie krönikor belyst Sava-systemet som kampanjform. Denna kampanjform, som startade i början av 1960-talet och där namnet härrör från Sam-Aktivitet-Vecko-Annonsering, har nästan 60 år på nacken.  

Läs också: Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Nu behöver man inte skrota något bara för att det uppnått en viss ålder men det finns andra skäl.

Det finns två grundläggande skäl till att fundera på att ersätta detta föråldriga kampanjsystem med mer modern och framförallt effektivare marknadsföring. Det ena är ur ett finansiellt perspektiv och det andra ur ett miljömässigt perspektiv. Båda skälen har tagits upp i tidigare krönikor och båda är lika relevanta.

Om vi tar den första anledningen så kan man fundera på om det ger det något överhuvudtaget och i så fall för vem? Självklart kan konsumenten tjäna på att köpa rabatterade varor, men till vilken kostnad? Att medverka i kedjornas annonsering är inte direkt gratis och detta tar leverantörerna självklart höjd för vid prissättningen. Det betyder att konsumenten de facto betalar ett överpris alla de gånger de inte finner sina önskade varor till ”extrapris”.

För butikskedjorna är det en del i spelet att marknadsföra sig själva för att dra till sig kunder. Det argumentet blir särskilt märkligt vid speciella högtider, som den snart stundande julen. Det är väl knappast en högoddsare att anta sig finna sill, smör, mjöl, julskinka, saffran, lax, julmust etcetera i samtliga kedjors erbjudanden veckorna 51/52. Och hur är det med övriga högtider? Jo, samma erbjudande från samtliga.

Läs också: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

Det kan väl knappast vara effektivt? Nej, det är fullständigt slöseri med pengar. Cirka 8 000 000 000 (8 miljarder) kronor investeras varje år för status quo. Kanske är det mer en relationsinvestering för leverantörerna, det vill säga att hålla sig ”vän” med kedjorna, än att verkligen räkna hem de pengar man köper Sava för.

Den andra anledningen berörde jag i förra krönikan och kan bara konstatera att stora mängder pappersmassa, papper, miljöpåverkande transporter och flerköpskampanjer som kan öka matsvinnet, belastar miljön på större sätt än vad vi kunnat ana. Men, vi har tendens att bortse från sådana aspekter när vi tror att det bidrar till ett högre syfte.

Kanske är det för stor intjäning för kedjorna för att de ska vilja ersätta Sava-systemet även om man skulle beakta dessa två anledningar. Dagligvarubranschen har ett gemensamt ansvar att använda investerade pengar och miljö på ett bättre sätt än i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Coop slår tillbaka mot Ica: ”Vi tar marknadsandelar”

Efter rånen – Willys i Vivalla stängs redan i veckan

Rånvågen har påskyndat beslutet.

Matpriskollen granskar Stora Coops prisgaranti – nio av tio varor dyrare än hos Willys

Butiken svarade på rån – med "rånarpriser"

Chefen har ordet
”Vi är inne i e-handelns decennium”

Nyhetsbrev

Hallå där Karin Brynell!

Arkiv

Nu ökar utbudet på MSC-märkt svensk fisk

Säljer Icabutiken efter 19 år

Här tryggas Icabutikens framtid

150 Hemköp- och Tempobutiker byter till avfallspåsar

Satsar på papperspåsar i frukt och grönt.

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Nästa fem Netto som blir Coop

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

City Gross lägger småbutikerna på is

Kyrkor startar egen matbutik

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Ica lägger ned Supermarket-butik

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Satsar på arbetsmiljön i kassan

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Axfood vill bli större i Linköping

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

Se alla Företagens egna nyheter

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.171