23948sdkhjf

Dags att skrota hela kampanjsystemet

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson följer upp sina tidigare krönikor om Sava-systemet med slutsatsen att det behövs ny och effektivare marknadsföring.

I decennier har kedjorna ”erbjudit” sina leverantörer att marknadsföra sina varor via kedjornas flygblad/annonser/tv-reklam. Jag har i en serie krönikor belyst Sava-systemet som kampanjform. Denna kampanjform, som startade i början av 1960-talet och där namnet härrör från Sam-Aktivitet-Vecko-Annonsering, har nästan 60 år på nacken.  

Läs också: ”Icas dominans bör ifrågasättas”

Nu behöver man inte skrota något bara för att det uppnått en viss ålder men det finns andra skäl.

Det finns två grundläggande skäl till att fundera på att ersätta detta föråldriga kampanjsystem med mer modern och framförallt effektivare marknadsföring. Det ena är ur ett finansiellt perspektiv och det andra ur ett miljömässigt perspektiv. Båda skälen har tagits upp i tidigare krönikor och båda är lika relevanta.

Om vi tar den första anledningen så kan man fundera på om det ger det något överhuvudtaget och i så fall för vem? Självklart kan konsumenten tjäna på att köpa rabatterade varor, men till vilken kostnad? Att medverka i kedjornas annonsering är inte direkt gratis och detta tar leverantörerna självklart höjd för vid prissättningen. Det betyder att konsumenten de facto betalar ett överpris alla de gånger de inte finner sina önskade varor till ”extrapris”.

För butikskedjorna är det en del i spelet att marknadsföra sig själva för att dra till sig kunder. Det argumentet blir särskilt märkligt vid speciella högtider, som den snart stundande julen. Det är väl knappast en högoddsare att anta sig finna sill, smör, mjöl, julskinka, saffran, lax, julmust etcetera i samtliga kedjors erbjudanden veckorna 51/52. Och hur är det med övriga högtider? Jo, samma erbjudande från samtliga.

Läs också: ”Samarbete och tillit bättre än hot”

Det kan väl knappast vara effektivt? Nej, det är fullständigt slöseri med pengar. Cirka 8 000 000 000 (8 miljarder) kronor investeras varje år för status quo. Kanske är det mer en relationsinvestering för leverantörerna, det vill säga att hålla sig ”vän” med kedjorna, än att verkligen räkna hem de pengar man köper Sava för.

Den andra anledningen berörde jag i förra krönikan och kan bara konstatera att stora mängder pappersmassa, papper, miljöpåverkande transporter och flerköpskampanjer som kan öka matsvinnet, belastar miljön på större sätt än vad vi kunnat ana. Men, vi har tendens att bortse från sådana aspekter när vi tror att det bidrar till ett högre syfte.

Kanske är det för stor intjäning för kedjorna för att de ska vilja ersätta Sava-systemet även om man skulle beakta dessa två anledningar. Dagligvarubranschen har ett gemensamt ansvar att använda investerade pengar och miljö på ett bättre sätt än i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.203