23948sdkhjf

Dags att skrota hela kampanjsystemet

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson följer upp sina tidigare krönikor om Sava-systemet med slutsatsen att det behövs ny och effektivare marknadsföring.

I decennier har kedjorna ”erbjudit” sina leverantörer att marknadsföra sina varor via kedjornas flygblad/annonser/tv-reklam. Jag har i en serie krönikor belyst Sava-systemet som kampanjform. Denna kampanjform, som startade i början av 1960-talet och där namnet härrör från Sam-Aktivitet-Vecko-Annonsering, har nästan 60 år på nacken.  

Läs också: Butiksspaning hos Maxi: Välskyltat och välstädat

Nu behöver man inte skrota något bara för att det uppnått en viss ålder men det finns andra skäl.

Det finns två grundläggande skäl till att fundera på att ersätta detta föråldriga kampanjsystem med mer modern och framförallt effektivare marknadsföring. Det ena är ur ett finansiellt perspektiv och det andra ur ett miljömässigt perspektiv. Båda skälen har tagits upp i tidigare krönikor och båda är lika relevanta.

Om vi tar den första anledningen så kan man fundera på om det ger det något överhuvudtaget och i så fall för vem? Självklart kan konsumenten tjäna på att köpa rabatterade varor, men till vilken kostnad? Att medverka i kedjornas annonsering är inte direkt gratis och detta tar leverantörerna självklart höjd för vid prissättningen. Det betyder att konsumenten de facto betalar ett överpris alla de gånger de inte finner sina önskade varor till ”extrapris”.

För butikskedjorna är det en del i spelet att marknadsföra sig själva för att dra till sig kunder. Det argumentet blir särskilt märkligt vid speciella högtider, som den snart stundande julen. Det är väl knappast en högoddsare att anta sig finna sill, smör, mjöl, julskinka, saffran, lax, julmust etcetera i samtliga kedjors erbjudanden veckorna 51/52. Och hur är det med övriga högtider? Jo, samma erbjudande från samtliga.

Läs också: Dags att reformera kampanjsystemet

Det kan väl knappast vara effektivt? Nej, det är fullständigt slöseri med pengar. Cirka 8 000 000 000 (8 miljarder) kronor investeras varje år för status quo. Kanske är det mer en relationsinvestering för leverantörerna, det vill säga att hålla sig ”vän” med kedjorna, än att verkligen räkna hem de pengar man köper Sava för.

Den andra anledningen berörde jag i förra krönikan och kan bara konstatera att stora mängder pappersmassa, papper, miljöpåverkande transporter och flerköpskampanjer som kan öka matsvinnet, belastar miljön på större sätt än vad vi kunnat ana. Men, vi har tendens att bortse från sådana aspekter när vi tror att det bidrar till ett högre syfte.

Kanske är det för stor intjäning för kedjorna för att de ska vilja ersätta Sava-systemet även om man skulle beakta dessa två anledningar. Dagligvarubranschen har ett gemensamt ansvar att använda investerade pengar och miljö på ett bättre sätt än i dag.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
"Vi är ett gäng matnördar"

Fri Köpenskap besökte Årets Kött och Chark-avdelning 2019 i Liljeholmen.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Nu växlar de upp till Kvantum: ”180 parkeringsplatser”

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Ica-vd:n om kommande e-handelslager: ”Stor försäljningsutveckling”

Icas e-handel väntas ta ett rejält kliv när det nya plocklagret i Göteborg öppnar hösten 2020. Det tror Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Coop om prishöjningen hos Netto: ”Inflationsjustering”

Coop hävdar att prishöjningen i Netto-butikerna beror på en inflationsjustering.

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

1

HK Scan ska bredda utbudet

1

79-årig handlare sågar alkoholförslag: "Mellanölstiden var ett helvete”

Hemköpshandlaren Urban Jansson totalsågar Moderaternas alkoholförslag.

Så mycket onyttigare äter låginkomsttagare

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Matsvinnsföretag backas upp med nytt kapital

City Gross-butik ska byggas om – för att bli mindre

Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

Att inte panta det mesta är pantat

Ica-butiker hjälpte hemlösa katter

Ica-handlaren vill hjälpa ungdomar i kris

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.207