23948sdkhjf

Liten Nära-butik tänker sno Maxi-julen: ”Jag är billigast på flest fronter”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Viktor Rönn ska sno julen online. Mer än 30 procent av butikens omsättning ska gå via nätet.

Fri Köpenskap har vid tidigare tillfällen berättat om Viktor Rönn som driver Ica Nära Brottbyhallen norr om Stockholm.

Läs också: Första Hemköpshandlaren igång med e-handel

Trots butikens knappa yta och avsides placering tänker Viktor Rönn på sikt göra butiken till landets omsättningsmässigt största dagligvarubutik. Kaxigt kan tyckas, med tanke på att Brottby har drygt 260 invånare.

– Men det ska jag bli. Det handlar om att pressa priserna och hjälpa kunderna att bunkra. Då blir det en bra deal både för mig och kunden, säger han till Fri Köpenskap.

Tillväxtplanen startar redan i jul. En normal vecka motsvarar Viktors onlinehandel smått osannolika 22-23 procent av butikens totala omsättning. Under julhandeln är ambitionen att kliva en bra bit över 30 procent.

– Min e-handel går spikrakt uppåt med rekord praktiskt taget varje vecka. Och jag tänker inte ge mig.

Läs också: 30-tal Hemköpshandlare på gång med e-handel

Men för att förstå hur Viktor Rönn kan ha så höga ambitioner behöver vi reda ut Icas e-handelsmodell och hur deras centrala plocklager fungerar. För att spara butiksyta, optimera plocket och kapa kostnader har Ica Sverige som bekant ett eget centrallager för e-handel i Jordbro.

Alla handlare som befinner sig inom Storstockholmsområdet och vill ägna sig åt e-handel kan välja att prenumerera på Icas centrala e-handel och därmed slippa plocka ordrarna i de egna butikerna. Detta sparar tid och yta i de fysiska butikerna och öppnar upp för mer effektiv logistik.

Men eftersom det centrala plocklagret levererar direkt hem till kunderna kan Viktor Rönn, i motsats till den fysiska butiken, konkurrera med butiker i hela Storstockholm. Lastbilarna behöver aldrig köra förbi Brottby.

Viktor Rönn har gjort sin egen reklamfilm för e-handeln.

Samtidigt får varje enskild Ica-handlare ta del av hela plocklagrets sortiment men sätter sina egna priser på varje enskild vara. Där öppnar sig en möjlighet för Viktor Rönn.

– Det gör att jag kan pressa priserna bortom stormarknadernas. Vi är 7-8 Ica-butiker i Stockholm som på totalen är klasser billigare än alla andra. Ingen kan vara billigast på allt men jag är billigast på flest fronter. Frakten och frukten är två exempel, säger han.

Läs också: ”Liten kan bli stor – bara man vågar”

Men ändå, menar han, går han med svarta siffror på nätet.

– Inte mycket men det går runt. Tricket är att jobba mycket med multipriser. Jag har en bit över 2 000 multipriser vilket förmodligen är flest i hela Sverige även om man jämför med fysiska butiker.

Med multipriser kan han hjälpa kunden att bunkra saker som kattsand, toalettpapper, frysvaror och diskmedel. Egentligen alla typer av tunga och otympliga produkter. Ju fler de köper, desto billigare blir det både för kunden och Viktor.

– Det handlar om att få upp snittköpet så mycket som möjligt. Om kunden köper åtta kilo fryst kyckling istället för två så är det kanon för alla parter. Under den egna fliken i e-handeln, ”Bunkra med Viktor”, samlar jag en massa bunkringsprodukter. Det kan vara allt från sällanköpsvaror till storpack för frysen och skafferiet, gärna i kombination med multipriser.

Läs också: Mathem i nytt samarbete med fastighetsägare – gratis mat rakt in i kylen

Den stora utmaningen för Viktor och hans tillväxtambitioner är att nå igenom bruset. Därför försöker han knyta kontakter med kunderna och synas så mycket han kan.

Bland annat har han anställt en mediekreatör som ska hjälpa honom att nå ut i alla sociala kanaler.

Dessutom har han startat en egen podcast.

– Sedan lägger jag stor vikt i att alltid vara behjälplig mot kunderna online, på samma sätt som jag är i butiken. Bara för att man kontaktar mig online så ska det inte dröja innan man får svar. Jag försöker få till ett lika personligt bemötande online som i fysisk butik.

För att synas digitalt har Viktor Rönn startat egen podcast.

Även egna reklamfilmer, där han presenterar sig själv som prispressaren på nätet, är en del i strategin.

När alla varor inklusive frakt summerats ska Brottbyhallen vara billigast. Sedan är det min uppgift att se till att kassarna blir så många och tunga att det blir en lönsam och snabb tillväxt. Än så länge har jag lyckats bra där.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa fem Netto som blir Coop

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Picadeli lanserar "Picabowl"

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Nyhetsbrev

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Arkiv

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Kyrkor startar egen matbutik

City Gross lägger småbutikerna på is

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica lägger ned Supermarket-butik

Ica sponsrar Food Tech 2020

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Förvandlade pelare till säljande display

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

City Gross satsar på hälsa

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Köttbulleföretag i konkurs

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.141