23948sdkhjf

”Vi måste göra branschen het igen”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om

När jag för 25 år sedan klev in i dagligvaruhandelns värld så var det den hetaste branschen man kunde arbeta i. Dynamik, stort självstyre och härliga personligheter utmärkte branschen. Fick man en plats på Unilevers eller Procter & Gambles traineeprogram så var lyckan gjord. Så ser det inte ut i dag.

Läs också: ”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Universum, som varje år rankar de mest attraktiva företagen i Sverige baserat på unga människors preferenser, hade i sin senaste studie 2019 inte ett enda dagligvarurelaterat företag med på 20-i-topp-listan. Den första dagligvaruleverantören (inom mat och dryck) hittar vi först på plats 32 (Coca-Cola) och på plats 40 ligger den första dagligvarukedjan, Ica. Axfood ligger på 83:e plats och Coop kvalade inte ens in på topp-hundralistan.

Nyckelord för vår bransch i dag är standardisering, processorientering, centralisering och digitalisering, allt med fokus på kostnadseffektivitet. Resultatet av detta är att vi alla är fokuserade på att föda och underhålla systemet som vi byggt upp snarare än att fundera på hur vi skall utveckla, skapa nya affärer och få branschen att växa. Kunderna tycker det är tråkigt att handla mat i våra livsmedelsbutiker och enbart ett fåtal av alla de tusentals produkter som lanseras varje år överlever. Resultatet är krympande marginaler, svårigheter att hålla marknadsandelar, tappad konsumtion till restaurangsektorn och illojala kunder.

Vi människor är i grunden kreativa och skapande. Jag tror att många människor i dag, främst bland de yngre, söker sig till branscher där man kan få vara med att påverka, skapa nytt och göra skillnad. Detta är precis vad vår bransch behöver just nu och därför måste vi förändra den. Med respekt för att denna fråga är komplex så har jag ändå dristat mig till att identifiera tre övergripande områden som vi behöver fokusera på för att lösa detta – oavsett om vi arbetar i butik, centralt hos kedjan eller på leverantörsföretagen.

1. Vi måste på allvar börja samarbeta med varandra. Vi kan inte längre se oss som leverantör och inköpare. Vi måste sätta oss i samma båt med ett övergripande fokus på hur vi tillsammans kan utveckla lösningar som gör skillnad för våra kunder i deras vardag. Allt annat bör i framtiden vara sekundärt.

Läs också: ”Detaljerna viktiga – även på nätet”

2. Det är otroligt viktigt att förstå vad kundupplevelse är. Vi kan inte fortsätta att mekaniskt lansera våra produkter och tro att kunden kommer att hitta och köpa den. I framtiden så kommer upplevelsen att vara lika viktig som produkten i sig.

3. Vi måste visa den fysiska butiken mer kärlek. Dess roll kommer fortfarande att vara viktigast vid kundens matinköp och central för leverantörens marknadsföring. Glöm inte bort den fysiska butikens utveckling och sluta se den som en döende dinosaurie.

Vår bransch är fantastisk så låt oss tillsammans fokusera på att släppa lös all inneboende potential som finns i den.  Så lätt och så svårt.

artin Moström är vd och strategisk rådgivare på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Nyhetsbrev

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Arkiv

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Eurocashbutik blir Willys – öppnar 2021

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så mycket ökade click-and-collect

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Dalsspira vill ta in mer kapital

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Återhämtning för Probi

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.14