23948sdkhjf

”Därför flyger för få produktnyheter”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin på Retail Academics spår i en krönika att dagens sätt att informera om kampanjer kommer att utmanas.

Jag gillar att vi har ett nytt, fräscht 2020 framför oss med alla möjligheter att skapa nya beteenden. Jag, som så många andra hittar tillbaka till löparspåret och till gymmet. Jag oroar mig dock en smula för att jag inte är en av dem som själv upplever det minskade trycket i träningslokalen i mars. Jo, i år ska jag vara en av dem som hänger i!

När jag skådar in i kristallkulan utifrån de insikter vi skapar på Retail Academics, funderar jag över vilka affärsmässiga beteenden vi behöver förändra och hålla i under kommande år? Nyheter kommer alltid högt upp på listan, när vi frågar våra shoppers vad som inspirerar dem i butik. Kunderna gillar helt enkelt nya trender, smaker och lösningar. Samtidigt vet vi att allt för få nyheter flyger och att nyhetskonceptet kostar branschen väldigt mycket resurser.

Som bransch har vi bra koll på konsumentinsikter och trender och vi ser många relevanta nyheter komma ut på marknaden. Vi brister dock i hur vi tillsammans presenterar produkterna i butik. En kund på en hypermarket styrs av vanan och uppfattar drygt 80 produkter i butiken. Att då få någon att upptäcka alla nyheter kräver något extra. 

Jag tror att vi behöver bli mer sparsamma med antalet nyheter och att det vore bra om leverantörer och detaljister enas om en gemensam målbild. En gemensam diskussion bör föras kring vad våra kunder behöver för att upptäcka och prova alla bra nyheter. Lyckas vi med det kommer fler kunder bli inspirerade.

Vi gjorde en studie tillsammans med Schibsted där vi grävde i hur och när shoppern är villig att ta till sig erbjudanden från butiken. Glädjande är att det finns ett stort intresse för relevanta erbjudanden, men vi ser också ett ifrågasättande av de breda massutskick som frekvent landar i brevlådorna. Vi ser också en stark vilja att utmana gamla sanningar om hur vi kommunicerar kampanjer. Anledningar här är både vårt nya medielandskap och det faktum att dagens modell driver stora kostnader i systemet.

Jag tror att 2020 blir året då någon stor aktör – åtminstone på den lokala marknaden – på allvar utmanar och hittar nya sätt att informera sina kunder om kampanjer och erbjudanden.

Men allt behöver inte förändras för att året är nytt. Vi får inte glömma att hålla kvar i det som är bra, i gamla goda beteenden. Den så viktiga hälsningen i butiken, den väl disponerade kategorin – utan hål i hyllan och med rätt prisskyltar. Jag är säker på att vi även i år tillsammans möter en glad kund som trivs i butik och hylla. 

Patrik Thulin, vd på Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141