23948sdkhjf

”Därför flyger för få produktnyheter”

Patrik Thulin på Retail Academics spår i en krönika att dagens sätt att informera om kampanjer kommer att utmanas.

Jag gillar att vi har ett nytt, fräscht 2020 framför oss med alla möjligheter att skapa nya beteenden. Jag, som så många andra hittar tillbaka till löparspåret och till gymmet. Jag oroar mig dock en smula för att jag inte är en av dem som själv upplever det minskade trycket i träningslokalen i mars. Jo, i år ska jag vara en av dem som hänger i!

När jag skådar in i kristallkulan utifrån de insikter vi skapar på Retail Academics, funderar jag över vilka affärsmässiga beteenden vi behöver förändra och hålla i under kommande år? Nyheter kommer alltid högt upp på listan, när vi frågar våra shoppers vad som inspirerar dem i butik. Kunderna gillar helt enkelt nya trender, smaker och lösningar. Samtidigt vet vi att allt för få nyheter flyger och att nyhetskonceptet kostar branschen väldigt mycket resurser.

Som bransch har vi bra koll på konsumentinsikter och trender och vi ser många relevanta nyheter komma ut på marknaden. Vi brister dock i hur vi tillsammans presenterar produkterna i butik. En kund på en hypermarket styrs av vanan och uppfattar drygt 80 produkter i butiken. Att då få någon att upptäcka alla nyheter kräver något extra. 

Jag tror att vi behöver bli mer sparsamma med antalet nyheter och att det vore bra om leverantörer och detaljister enas om en gemensam målbild. En gemensam diskussion bör föras kring vad våra kunder behöver för att upptäcka och prova alla bra nyheter. Lyckas vi med det kommer fler kunder bli inspirerade.

Vi gjorde en studie tillsammans med Schibsted där vi grävde i hur och när shoppern är villig att ta till sig erbjudanden från butiken. Glädjande är att det finns ett stort intresse för relevanta erbjudanden, men vi ser också ett ifrågasättande av de breda massutskick som frekvent landar i brevlådorna. Vi ser också en stark vilja att utmana gamla sanningar om hur vi kommunicerar kampanjer. Anledningar här är både vårt nya medielandskap och det faktum att dagens modell driver stora kostnader i systemet.

Jag tror att 2020 blir året då någon stor aktör – åtminstone på den lokala marknaden – på allvar utmanar och hittar nya sätt att informera sina kunder om kampanjer och erbjudanden.

Men allt behöver inte förändras för att året är nytt. Vi får inte glömma att hålla kvar i det som är bra, i gamla goda beteenden. Den så viktiga hälsningen i butiken, den väl disponerade kategorin – utan hål i hyllan och med rätt prisskyltar. Jag är säker på att vi även i år tillsammans möter en glad kund som trivs i butik och hylla. 

Patrik Thulin, vd på Retail Academics

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094