23948sdkhjf

”Därför flyger för få produktnyheter”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin på Retail Academics spår i en krönika att dagens sätt att informera om kampanjer kommer att utmanas.

Jag gillar att vi har ett nytt, fräscht 2020 framför oss med alla möjligheter att skapa nya beteenden. Jag, som så många andra hittar tillbaka till löparspåret och till gymmet. Jag oroar mig dock en smula för att jag inte är en av dem som själv upplever det minskade trycket i träningslokalen i mars. Jo, i år ska jag vara en av dem som hänger i!

När jag skådar in i kristallkulan utifrån de insikter vi skapar på Retail Academics, funderar jag över vilka affärsmässiga beteenden vi behöver förändra och hålla i under kommande år? Nyheter kommer alltid högt upp på listan, när vi frågar våra shoppers vad som inspirerar dem i butik. Kunderna gillar helt enkelt nya trender, smaker och lösningar. Samtidigt vet vi att allt för få nyheter flyger och att nyhetskonceptet kostar branschen väldigt mycket resurser.

Som bransch har vi bra koll på konsumentinsikter och trender och vi ser många relevanta nyheter komma ut på marknaden. Vi brister dock i hur vi tillsammans presenterar produkterna i butik. En kund på en hypermarket styrs av vanan och uppfattar drygt 80 produkter i butiken. Att då få någon att upptäcka alla nyheter kräver något extra. 

Jag tror att vi behöver bli mer sparsamma med antalet nyheter och att det vore bra om leverantörer och detaljister enas om en gemensam målbild. En gemensam diskussion bör föras kring vad våra kunder behöver för att upptäcka och prova alla bra nyheter. Lyckas vi med det kommer fler kunder bli inspirerade.

Vi gjorde en studie tillsammans med Schibsted där vi grävde i hur och när shoppern är villig att ta till sig erbjudanden från butiken. Glädjande är att det finns ett stort intresse för relevanta erbjudanden, men vi ser också ett ifrågasättande av de breda massutskick som frekvent landar i brevlådorna. Vi ser också en stark vilja att utmana gamla sanningar om hur vi kommunicerar kampanjer. Anledningar här är både vårt nya medielandskap och det faktum att dagens modell driver stora kostnader i systemet.

Jag tror att 2020 blir året då någon stor aktör – åtminstone på den lokala marknaden – på allvar utmanar och hittar nya sätt att informera sina kunder om kampanjer och erbjudanden.

Men allt behöver inte förändras för att året är nytt. Vi får inte glömma att hålla kvar i det som är bra, i gamla goda beteenden. Den så viktiga hälsningen i butiken, den väl disponerade kategorin – utan hål i hyllan och med rätt prisskyltar. Jag är säker på att vi även i år tillsammans möter en glad kund som trivs i butik och hylla. 

Patrik Thulin, vd på Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Ica lanserar klimatkasse

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Nyhetsbrev

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arkiv

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Eurocashbutik blir Willys – öppnar 2021

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så mycket ökade click-and-collect

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Dalsspira vill ta in mer kapital

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Återhämtning för Probi

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.328